Papírovým miliardářem je Mehta již dlouho – jeho podíl na Instacartu měl v době největšího ocenění této firmy před dvěma roky teoreticky hodnotu 3,5 miliardy dolarů, ale 1,1 miliardy je skutečná, tržní, hodnota jeho akcií.
Mehta v rámci IPO, které proběhlo v polovině září, prodal akcie za 21 milionů dolarů. Ty zbylé představují desetiprocentní podíl na firmě. Pouze dva investoři, venture kapitálové fondy Sequoia Capital a D1 Capital Partners, mají větší podíl, a sice čtrnáct, respektive třináct procent. Zbývající dva spoluzakladatelé mají po dvou procentech.
IPO Instacartu je považováno za úspěch, přestože proběhlo při ocenění firmy na devět miliard dolarů a poslední investoři do firmy vstupovali při ocenění 39 miliard. Poslední investiční kola, která se odehrála pod dojmem covidového boomu internetového obchodu, tak přinesla ztrátu, ale celkově investoři na Instacartu vydělali.
Zaměstnání a bankroty
Mehta, jemuž je 37 let, má indický původ a vyrůstal v Libyi. Studoval na kanadské University of Waterloo a pak dva roky pracoval v oddělení logistiky společnosti Amazon. Z té v roce 2010 odešel za svým snem stát se úspěšným podnikatelem. Zkusil na dvacet nápadů, od firemního software přes reklamu pro herní společnosti až po sociální síť pro právníky. „Bohužel, všechny mé startupy ztroskotaly,“ řekl Mehta v rozhovoru pro pořad „Squawk Box“ zpravodajské služby CNBC.
Inspiraci pro pokus, který se nakonec stal úspěšným, našel ve své věčně prázdné ledničce. Viděl také mezeru na trhu online doručování. „Byl rok 2012 a my jsme objednávali všechno online, kromě potravin,“ řekl Mehta. „Rozhodl jsem se, že to změním.“ Začal pracovat na první verzi aplikace Instacart a o tři týdny později měl hotovou první verzi.
Do akcelerátoru se zpožděním
Jako první krok si Mehta stanovil uspět v soutěži akcelerátoru Y Combinator. Dostal se tam navzdory tomu, že zmeškal termín pro podání přihlášky. Napravil to tak, že pomocí své aplikace dodal do centrály balení piva.
Instacart byl velmi přesnou kopií služby Webvan, která neslavně zkrachovala, a dokonce se stala jedním ze symbolů internetové bubliny za začátku tisíciletí. Mehta přesto v soutěži Y Combinator uspěl. Akcelerátor mu pomohl získat první investici – bylo to 2,3 milionu dolarů – a služba se mohla začít rozšiřovat i za hranice San Francisca, kde začínala. Nyní dodává potraviny a zboží běžné potřeby z více než 80 tisíc obchodů ve více než čtrnácti tisících měst po celé Severní Americe.
Další příležitostí je obezita
Již v roce 2021 Mehta odstoupil z pozice CEO společnosti a ponechal si pouze funkci předsedy správní rady. Současně s IPO pak firmu opustil úplně. Soustředí se teď na svůj další projekt: zdravotní startup Cloud Health Systems. Jeho první značkou je Sunrise, která provozuje byznys okolo problémů s nadváhou – zjednodušeně řečeno předepisuje pacientům léky na obezitu.
Startup Cloud Health Systems Mehta založil v roce 2022 a získal pro něj investici 30 milionů dolarů při ocenění ve výši 200 milionů. Spoluzakladatelem je Tejasvi Singh, který předtím spoluzakládal startup NextMed – a Sunrise, od byznys modelu až po podobu internetových stránek, je jeho věrnou kopií. Sám Mehta to v rozhovorech označoval za „neetické, nikoli nelegální“ – ale NextMed má na legálnost vzniku Sunrise jiný názor. V soudní žalobě se domáhá ukončení činnosti Sunrise a náhrady škod.