Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Influencerština má zlaté dno. Za pět let se její cena zvedla stonásobně

  10:30aktualizováno  10:30
Ceny služeb influencerů rostou. Zvedají se o stovky procent ročně. Dnes si za mezinárodní reklamní příspěvek mohou tyto nové „celebrity“ říct až čtyřicet tisíc korun. Firmy se jim přitom za videa či fotografie neostýchají dobře platit, a sumy tak nejspíš porostou i nadále.

Reklama, nereklama. Influenceři špatně označují sponzorovaný obsah (ilustrační snímek) | foto: iDNES.tv

S pokračujícím vývojem technologií se mění i to, jakými způsoby funguje reklama. Zatímco před patnácti lety byly nejideálnějšími místy pro reklamu televize či tisk, dnes je to internet. Firmy stále častěji využívají služeb tzv. influencerů, internetových celebrit, které produkty propagují na sociálních sítích. Nejčastěji operují na stránkách jako je Instagram, Facebook nebo YouTube.

Přestože fenomén influencerů začal na internetu hlavně u videoblogerů (tzv. vlogerů), dnes se jimi stávají i herci, sportovci či spisovatelé. Podle BBC se tak firmy, které by dříve do virtuálního světa vstupovaly nerady, nebojí za takovou reklamu platit ohromné částky.

Ceník služeb roste raketovým tempem. Zatímco ještě před pěti lety by jedna propagační fotografie na instagramovém účtu mezinárodního influencera stála firmu zhruba 134 dolarů (cca 3 100 Kč), dnes za ni v průměru zaplatí 1 642 dolarů (přes 38 tisíc korun). To znamená více než desetinásobný nárůst.

Abychom viděli, jak rychle roste cena propagace influencerů, nemusíme se přitom dívat tak daleko do minulosti. Jen od začátku loňského roku stoupla v průměru o 44 %. Hodnota propagačních fotografií, textů a videí, které influenceři vkládají na sociální sítě, je nejvyšší v historii tohoto způsobu vydělávání.

I množství takových příspěvků roste, za loňský rok se podle BBC zvedlo o 150 procent. V roce 2020 by firmy měly za reklamu jejich prostřednictvím celkem zaplatit 10 miliard dolarů (231 miliard korun).

Neoznačená reklama je na internetu problém

Influenceři přitom často neoznačují, že jsou jejich příspěvky sponzorované. A to i přesto, že jim to v mnoha zemích, včetně Česka, nařizuje zákon. Jejich převážně mladí diváci je však často považují za kamarády, a tak jejich doporučení přijímají nekriticky.

V případech, kdy takovou reklamu neoznačí, však není chyba vždy na jejich straně. Pochybit mohla například agentura, která propagaci influencerovi „dohodila“, či propagovaná firma samotná. Více si o influencerech můžete přečíst v článku Zboží nabízejí internetoví „kamarádi“. Děti netuší, že je to placená propagace.

Influenceři a jejich šílené praktiky obchodování:

Autor:
  • Nejčtenější

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Zastavte růst živočišné výroby, žádají vědci. Důvodem jsou klimatické změny

Do roku 2030 musí chov hospodářských zvířat ve vyspělých zemích dosáhnout svého vrcholu. To tvrdí výzkumníci z...

Čína se pokusila použít peníze Světové banky na sledování a represe menšin

Čína chtěla údajně využít peníze z úvěrového programu Světové banky k financování dohledu v táborech, kde jsou...

Premium

Další průšvih Facebooku. Hlídač politické reklamy selhal těsně před volbami

Dva dny před předčasnými volbami do britského parlamentu selhala na největší sociální síti pojistka transparentnosti...

Evropská odnož CITIC má nového šéfa, pro Tvrdíka a Slavii se nic nemění

Předsedou představenstva čínského státního konglomerátu CITIC Europe Holdings se stal Cchaj Chua-siang, stávající...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz