S pokračujícím vývojem technologií se mění i to, jakými způsoby funguje reklama. Zatímco před patnácti lety byly nejideálnějšími místy pro reklamu televize či tisk, dnes je to internet. Firmy stále častěji využívají služeb tzv. influencerů, internetových celebrit, které produkty propagují na sociálních sítích. Nejčastěji operují na stránkách jako je Instagram, Facebook nebo YouTube.
Přestože fenomén influencerů začal na internetu hlavně u videoblogerů (tzv. vlogerů), dnes se jimi stávají i herci, sportovci či spisovatelé. Podle BBC se tak firmy, které by dříve do virtuálního světa vstupovaly nerady, nebojí za takovou reklamu platit ohromné částky.
Ceník služeb roste raketovým tempem. Zatímco ještě před pěti lety by jedna propagační fotografie na instagramovém účtu mezinárodního influencera stála firmu zhruba 134 dolarů (cca 3 100 Kč), dnes za ni v průměru zaplatí 1 642 dolarů (přes 38 tisíc korun). To znamená více než desetinásobný nárůst.
Abychom viděli, jak rychle roste cena propagace influencerů, nemusíme se přitom dívat tak daleko do minulosti. Jen od začátku loňského roku stoupla v průměru o 44 %. Hodnota propagačních fotografií, textů a videí, které influenceři vkládají na sociální sítě, je nejvyšší v historii tohoto způsobu vydělávání.
I množství takových příspěvků roste, za loňský rok se podle BBC zvedlo o 150 procent. V roce 2020 by firmy měly za reklamu jejich prostřednictvím celkem zaplatit 10 miliard dolarů (231 miliard korun).
Neoznačená reklama je na internetu problém
Influenceři přitom často neoznačují, že jsou jejich příspěvky sponzorované. A to i přesto, že jim to v mnoha zemích, včetně Česka, nařizuje zákon. Jejich převážně mladí diváci je však často považují za kamarády, a tak jejich doporučení přijímají nekriticky.
V případech, kdy takovou reklamu neoznačí, však není chyba vždy na jejich straně. Pochybit mohla například agentura, která propagaci influencerovi „dohodila“, či propagovaná firma samotná. Více si o influencerech můžete přečíst v článku Zboží nabízejí internetoví „kamarádi“. Děti netuší, že je to placená propagace.
Influenceři a jejich šílené praktiky obchodování: