ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Zdražování je nevyhnutelné. Lidé si zkrátka musí zvyknout, říká šéf Heinzu

  • 246
Konec letošního roku bude mít hořkou příchuť zdražování. Ceny letí nahoru napříč všemi segmenty, ať to jsou byty, benzin, oblečení či potraviny. Trend zdražování ohlásily také velké nadnárodní společnosti. „Lidé si budou muset na růst cen zvyknout,“ řekl například šéf společnosti Kraft Heinz Miguel Patricio. Růst cen ohlásila minulý týden také společnost Nestlé a

Nadnárodní výrobce potravin Kraft Heinz kvůli vysoké inflaci začíná po celém světě zvyšovat ceny. Ředitel podniku Miguel Patricio v rozhovoru s BBC řekl, že lidé si budou muset na růst cen zvyknout, protože na rozdíl od minulých let, nyní se ceny zvyšují všude a prakticky u všeho. To potvrzují i data Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO), podle nichž jsou ceny základních potravin na desetiletém maximu.

Jen ve Spojených státech, což je pro Kraft Heinz domácí trh, už firma zvýšila ceny u více než poloviny svých výrobků. Patricio připustil, že zvyšovat ceny už firma začala i v dalších zemích. Kraft Heinz vyrábí širokou škálu potravin, od kečupů a konzervovaných fazolí přes pomazánky až po sladkosti.

„Kde je to nutné, tam zvyšujeme ceny, a to po celém světě,“ řekl šéf podniku a dodal, že k růstu cen potravin přispívá mnoho faktorů. „Například v Británii to je nedostatek řidičů nákladních aut. V USA logistické náklady také výrazně vzrostly a v určitých částech ekonomiky je nedostatek pracovních sil.“

Zdražování zrychluje, inflace v Česku atakuje pět procent. Překonala odhady

Za pandemie se v mnoha zemích snížila produkce surovin, počínaje zemědělskými plodinami a konče rostlinnými oleji. Snahy omezit šíření nového koronaviru, stejně jako vzestup nemocnosti, přispěly k poklesu výroby i dopravy zboží. I když se teď ekonomické aktivity vracejí k normálu, nabídka těchto produktů stále nestačí obnovenému tempu poptávky. Výsledkem je proto růst cen. Vyšší mzdy a vyšší ceny energií pak zpracovatelům zvyšují náklady ještě více.

Šéf Kraft Heinz řekl, že spotřebitelé si budou muset na vyšší ceny potravin zvyknout i proto, že na planetě přibývá lidí, zatímco plocha zemědělské půdy se nezvyšuje. V dlouhodobém výhledu by mohl pomoci technologický pokrok a zvýšení efektivity při výrobě.

Ne všechny náklady by ale výrobci měli přenášet na spotřebitele, řekl Patricio. Část rostoucích nákladů budou muset firmy absorbovat. „Já si myslím, že je to na nás, na odvětví, a na jiných firmách, snažit se ten cenový růst minimalizovat,“ řekl.

Výrobcům zdražují hlavně vstupy

Také Nestlé Česko zdraží v dalších měsících své produkty v některých kategoriích o čtyři až 13 procent, oznámila v minulý týden. Má vyšší náklady na vstupní suroviny, ale také na logistiku, energie a obalové materiály.

Změna cen je podle mluvčího firmy Roberta Kičiny nutná pro zachování kvality produktů. „Nárůst cen komodit se nejvíce dotkl segmentu kávy, kde ceny arabiky a robusty vzrostly o desítky procent v důsledku sucha a mrazů v Brazílii a vyšších cen dopravy. 


Klimatické změny způsobily také zvýšenou poptávku a následný růst cen u pšenice a kukuřice, které jsou hlavní složkou zejména cereálií. Výrazně vzrostla cena olejů, které se používají při výrobě široké škály potravin. Nedostatek cukru ovlivnil výrobu čokolád a sladkostí,“ vypočítává rostoucí ceny mluvčí.

Navýšení cen u obalových materiálů pak podle něj zasáhlo produkty napříč všemi kategoriemi. Vyšší ceny mají podle společnosti zajistit stabilitu výroby a dodávek na pulty českých obchodů.

Kromě pochoutek vyrábí společnost také dehydratované potraviny Maggi, kávu a nápoje Nescafé, Caro nebo Granko, kojeneckou výživu Nestlé a Beba i krmivo pro domácí mazlíčky Purina, Friskies nebo Felix.

Zdražování plánují také české podniky

Také české podniky budou muset od příštího roku své výrobky zdražovat. Na začátku týdne to ohlásila například Choceňská mlékárna 

„Zdražují vstupní suroviny, obaly i doprava. Nárůst zřejmě nepřevýší deset procent, další zvýšení mohou způsobit marže v maloobchodní síti, řekl ředitel společnosti Pavel Marek.

„Ceny energií jdou jednoznačně nahoru, stejně tak ceny obalů z plastu, papíru i hliníku. Dotkne se to kompletně všech vstupních surovin, Budeme také muset upravit mzdy. Náklady jdou enormně nahoru a meziročně to skočí o takové peníze, které bohužel nejsme schopni utáhnout sami,“ uvedl Marek.

Podle něj se zvyšují také ceny mléka, i když ty každoročně kolísají. Nejsou ale hlavní složkou cenového pohybu. Zdražení přičítá především ostatním vstupům, které ceny ovlivňují. „Letos začneme jednat o prodejních cenách na příští rok,“ řekl Marek.

Ceny jsou již neudržitelné

Velcí producenti, jako je Kraft Heinz, Nestlé či PepsiCo, ale růst nákladů na spotřebitele budou muset přenést, myslí si šéfka výzkumu ve společnosti ED&F Man Kona Haqueová.

Mrazy v Brazílii zdražily kávu. Arabica stojí nejvíc za posledních 6 let

„Ať je to kukuřice, cukr, káva, sójové boby, palmový olej, co si jen představíte - ceny všech těchto základních potravinových komodit se zvyšují,“ řekla.

„Špatná úroda v Brazílii, tedy v zemi, která patří k největším vývozcům zemědělské produkce, dále sucha v Rusku, pokles osevních ploch v USA a tvorba zásob v Číně spolu s růstem cen hnojiv, energií i nákladů na dopravu, to všechno zvyšuje ceny,“ upozornila.

,