Dosud chtěly být světlejší indické ženy. Teď už si kůži bělí i Indové

  16:00aktualizováno  16:00
Po generace se světlá kůže „prodávala“ jako znak úspěchu jen mladým indickým ženám. Díky ní měly mít lepší vyhlídky na vdavky a kariéru. Posledních pár let jsou ale hlavní cílovou skupinou kosmetických firem indičtí muži.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ještě v polovině minulého desetiletí byly v indických reklamách na zkrášlující kosmetiku pro muže vidět jen deodoranty a pěny na holení. Kosmetické firmy ale vycítily příležitost a představily širokou paletu prostředků určených k zesvětlení kůže, píše Quartz.

„Dřív tvořily třetinu uživatelů zesvětlujících krémů pro ženy beztak muži. Proto má uvedení tohoto segmentu na trh smysl,“ míní Dheeraj Sinha, hlavní stratég reklamní agentury Leo Burnett. „Prostě se jen přetransformoval už existující trh.“

V Indii se světlá kůže kulturně bere jako znak krásy a dětem je tento vzkaz vštěpován již od útlého věku. Podle průzkumu agentury Nielsen z roku 2015 indičtí muži žijící ve městech věří, že světlá kůže jim může zajistit lepší pracovní vyhlídky.

Kulturní tlak na světlou pleť si nevymyslely kosmetické firmy. Je to vtěleno ve společnosti, vysvětluje Kiran Khalap, expert na reklamu a komunikaci ze společnosti Chlorophyll. „A netýká se to jen Indie. V Číně a Japonsku užívali produkty na bělení kůže dávno předtím, než potkali západní ‚bílé‘ lidi,“ doplnil.

Péče o pánskou kůži nyní v Indii zažívá boom. Za posledních pět let narostl trh se zkrášlující kosmetikou pro muže o 40 procent. V jeho čele jsou sice stále deodoranty a potřeby na holení, zesvětlující krémy si ale získávají své pevné místo. V roce 2015 tyto produkty podle Euromonitor International v péči o pánskou pleť v Indii dominovaly.

Kalkatská firma Emami například představila celou řadu výrobků pro muže pod svou po desetiletí zavedenou značkou Světlá/-ý a krásná/-ý, včetně zvlhčujícího krému, mýdla na obličej s okamžitým bělícím účinkem a zimního krému na suchou pleť. Mnoho z těchto výrobků propagují bollywoodští herci Shahrukh Khan a Hrithik Roshan.

Globální značka Nivea je v tomto segmentu také zavedená. Čtyři z jejích pěti mýdel na obličej a dva ze tří krémů pro muže nesou označení „bělící účinek“. V ostatních zemích se přitom firma zaměřuje spíš na produkty pro citlivou nebo mastnou pleť.

Hindustan Unilever, indická pobočka holandsko-britského konglomerátu, prodává pánskou řadu Světlý & pěkný od druhé poloviny minulé dekády. Značku, jejíž všechny výrobky mají bělící efekt a některé slibují „viditelně světlejší pleť“, nyní propaguje bollywoodský herec Varun Dhawan.

Portfolio německé značky L’Oréal je sice šířeji zaměřené, ale i zde lze najít přípravky slibující bělejší kůži.

Mezi spotřebiteli však roste povědomí o tom, že výrobci kosmetiky využívají jejich nejistoty a objevují se i obvinění z diskriminace. Tento měsíc například bollywoodský herec Abhay Deol na Facebooku kritizoval své kolegy, kteří na propagaci zesvětlujících krémů vydělávají miliony. Před pár lety zas herečka Nandita Das ve snaze podpořit širší definici krásy představila kampaň „Tmavá je krásná“.

Pokud skutečně lidé začnou být na přirozenou barvu své pleti pyšní, kosmetické firmy se budou muset přizpůsobit. A místo na zesvětlování nabízet třeba výrobky na čištění pleti.

Autor:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Světová ekonomika letos poroste nejméně od krize, tvrdí MMF

Růst světové ekonomiky v letošním roce zpomalí na tři procenta, což bude nejslabší tempo od globální finanční krize. Ve...

Singapur brojí proti cukru. Jako první země zakáže reklamu na sladké pití

Singapur se stal první zemí, která zakázala reklamu na nápoje s vysokým obsahem cukru. Podle tamního ministerstva...

Ježíšovy boty stojí nekřesťanské peníze, v podrážce mají svěcenou vodu

Svěcená voda v podrážkách, krucifix na tkaničkách a vůně kadidla, takovými přidanými hodnotami se může pochlubit pár...

Souboj o továrnu Volkswagen. Původně turecký projekt chtějí Rumuni i Bulhaři

Rumunsko zahájilo nové rozhovory s koncernem Volkswagen kvůli nové továrně, kterou firma chtěla původně postavit v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz