„Japonské toalety jsou tak futuristické a hygienické. Vypadalo to, jako bychom byli v jiném světě. Chtěl jsem si ten zážitek přivézt domů,“ uvedl pro agenturu Reuters jednatřicetiletý indický podnikatel Rajat Ghai, který aktuálně staví svůj vysněný dům ve městě Kanpur.
Prorazí záchody pro zhýčkané v Evropě? Japonci je chtějí vyrábět v Německu![]() |
Za vybavení do koupelny od amerického giganta Kohler a japonské společnosti Toto, včetně instalace jacuzzi vany, sprch s parními funkcemi a multifunkční toalety s vyhřívaným sedátkem s regulací teploty a automatickým deodorantem, podle jeho slov utratí 28 000 dolarů (680 400 Kč).
„Trávím tady opravdu čas. Můžu relaxovat, můžu být sám se sebou. Takže chci, aby to tu bylo útulné a relaxační,“ doplnil Rajat Ghai.
Indie jako atraktivní trh
Poptávka po koupelnovém vybavení mezi bohatými v Indii roste a pro značky, jako je americký Kohler, japonský Toto či německý výrobce kohoutků a sprch Hansgrohe, se země stává důležitým trhem.
Například americký gigant Kohler má v zemi aktuálně tři „zážitková centra“, kde mohou zákazníci otestovat například nastavení teploty vody či tlak sprchy.
Japonská záchodová kultura v ohrožení. Toaletní papír drásá moderní prkénka![]() |
Uvnitř návštěvnického centra v Bombaji se nachází například toaleta s vestavěnými melodiemi cvrlikajících ptáků za 18 500 dolarů (450 000 Kč) a umyvadlo zdobené ručně malovanými vzory s výběrem indických pevností nebo divokých zvířat v džungli za 5 800 dolarů (140 000 Kč).
Společnost vidí v zemi potenciál a plánuje otevření dalších návštěvnických center, otevřít hodlá i malé prodejny.
Indické luxusní svatby jsou byznysem za miliardy. Teď se čeká na tu největší![]() |
„Lidé jsou nyní mnohem více hrdí na své domovy než dříve. Chtějí si být jisti, že utrácejí více peněz za tento celý svatostánek doma,“ řekl Ranjeet Oak, ředitel společnosti Kohler pro Jižní Asii.
Indii popisuje jako svůj nejrychleji rostoucí trh na světě. Prodeje tam vzrostly v letech 2023-24 na přibližně 230 milionů dolarů (5,6 miliardy Kč).
Zážitková centra táhnou
Své první „zážitkové centrum“ v Novém Dillí plánuje v zemi otevřít také společnost Hansgrohe. Podle viceprezidenta Thomase Stoppera, který je zodpovědný za asijský region, má firma v Indii 250 prodejen, ale do roku 2026 tento počet zvýší na 400.
Firma také plánuje zdvojnásobit svou kapacitu ve svém stávajícím montážním závodě poblíž Bombaje. „Vidíme Indii jako největší a poslední významnou strategickou příležitost budoucnosti. Připomíná mi to Čínu před 20-30 lety,“ řekl Stopper.
Indie zažívá realitní boom. Z prodejců luxusu se stávají hvězdy sociálních sítí![]() |
Japonská společnost Toto v prohlášení uvedla, že rostoucí příjmy a ambice lidí vedly k poptávce po jeho koupelnových produktech ve velkých indických městech. Dodala, že do roku 2025-26 rozšíří svou síť obchodních partnerů o třetinu na 160, a to zejména v menších městech, „aby rozšířila svůj dosah.“
Podle údajů výzkumné firmy Statista nicméně Čína zůstává stále větším koupelnovým trhem. Firma čekává, že čínský trh se během pěti let do roku 2029 rozšíří o 11 procent na 42,7 miliardy dolarů. Indie má mezitím za stejné období vzrůst zhruba o 9 procent na 12 miliard dolarů.