Indie investuje v Íránu miliardy dolarů. Rozšíří strategický přístav

  18:08aktualizováno  18:08
Indie a Írán chystají společný kolosální projekt v rámci kterého vybudují přístav, v jehož okolí vznikne i zóna volného obchodu. Indie do projektu investuje 500 milionů dolarů, dalších 16 miliard dolarů (asi 388 miliard korun) poputuje na rozvoj zóny volného obchodu. Stavba je ale především strategickým krokem. Indie chce mít snadný přístup do Ruska a Střední Asie.

Indický premiér Narendra Modi (vlevo) a íránský prezident Hassan Ruhání na schůzce v Teheránu (23. května 2016). | foto: ČTK

Vleklé ekonomické embrago, které na Írán po revoluci v roce 1979 uvalily Spojené státy a velká část evropských zemí, před necelými pěti měsíci skončilo. Ekonomickou šanci v podobě znovuotevírající se ekonomiky nyní cítí také Indie.

Porážka íránských jestřábů těší byznysmeny

Tamní premiér Narendra Modi v neděli navštívil Íránské hlavní město Teherán, kde mimo jiné podepsal strategickou smlouvu na rozšíření přístavu v íránském městě Čáhbahár. Indie přispěje zmíněných 500 milionů dolarů na výstavbu a dalších 16 miliard dolarů na rozvoj bezcelní zóny přístavu, uvedl server Quartz.

Projekt má ale rozsáhlešjí ambice než jen vznik volné zóny obchodu. „Společně můžeme spojit Indii s Afghánistánem a zeměmi střední Asie,“ prohlásil íránský prezident Hassan Ruhání. Od začátku je Čáhbahár koncipován tak, aby zajišťoval obchod mezi Íránem a Indií.

Brána do střední Asie

Pro Indii bude ale přístav fungovat také jako pomyslná brána do Afghánistánu a střední Asie, protože s Pákistánem nemá nejvřelejší vztahy. Cesta z Indie do Ruska a střední Asie vede totiž právě přes Írán. Pro Írán je zase přístav příležitostí, jak rozšířit řady svých obchodních partnerů.

Na konceptu se zástupci Indie a Íránu dohodli už v roce 2003, jednání následně pokračovala během roku 2004. Projekt ale nikdy pořádně neodstartoval. Volání indických firem po vybudování přístavu ale trvá. Převážet zboží přes sousední Pákistán je kvůli špatným politickým vztahům nemožné.

„Pákistán dělá vše proto, aby se náklady převážené přes jejich území opozdily,“ vysvětlil G Parthasarathy, bývalý indický diplomat působící v Pákistánu. „To je vážný problém, pokud se jedná o citlivé věci, pak musíme využít íránského přístavu Bandar Abbas, který je mnohem vzdálenější, takže se nám doprava prodraží,“ dodal.

Křehká rovnováha v Asii v nebezpečí

„Čína a Rusko posílily díky ekonomickým sankcím Západu svůj vliv v Íránu. Země ale nechce ponechat těmto dvěma velmocím částečný monopol na některá odvětví ekonomiky,“ vysvětlila Ariane Tabatabai ze Střediska strategických a mezinárodních studií v University of Georgetown.

Pákistán odděluje Írán a Indii a vybudování přístavu může posílit mocenské postavení v regionu druhé nejlidnatější země světa. Indii se navíc otevře cesta do Turkmenistánu a Kazachstánu, které mají bohaté zásoby nerostných surovin. Přístav Čáhbahár je k přístavům v indickém státě Gudžarát blíže než třeba vzdálenost z Nového Dillí do Bombaje. Přes Írán do Ruska a Afghánistánu se pak zboží bude přepravovat po nových silnicích.

Jenže velké investice můžou narušit křehkou rovnováhu v regionu. Čína například v současnosti rozšiřuje strategický přístav v pákistánském Gwadaru. Ten se nachází jen 72 kilometrů od Čakbaháru. Peking ale investuje také v Íránu. Krátce po skončení ekonomických sankcí obě země podepsaly smlouvu o rozšíření vzájemného obchodu o 600 miliard dolarů v budoucích deseti letech.

Celkově jsou regionální otázky v tomto ohledu svízelné. Pokud Indie bude nadále rozšiřovat vazby na Írán, jistě toto počínání neujde pozornosti Izraele a Saúdské Arábie, velkých rivalů Teheránu. Jenže právě Izrael a Saudská Arábie jsou pro Indii důležitým partnerem.

„Indie udržuje vyrovnané vztahy mezi saúdskými sunnity, íránskými šíity a izraelskými židy,“ vysvětlil Sanjaya Baru ze Střediska mezinárodních a strategických studií. Ten věří, že ji všechny tři zmiňované národy respektují.

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Největší test dvojí kvality: třetina výrobků vypadá stejně, liší se složením

Víc než polovina testovaných potravin měla odlišné složení než v dalších zemích...

Evropská komise zveřejnila výsledky velkého testu dvojí kvality potravin v 19 členských zemích. Analýza ukázala, že...

Čína vyhazuje z regálů boty Nike. Jejich designér podpořil hongkongské protesty

Sportovní boty Nike Undercover

Značka Nike nebude v Číně prodávat sportovní boty z limitované edice navržené japonským designérským studiem...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz