Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

IKEA se dala na pěstování. Úrodu začíná nabízet ve svých restauracích

  • 5
IKEA chce vylepšit svůj přístup k životnímu prostředí. Největší maloobchodní prodejce nábytku na světě proto začal pěstovat salát v high-tech kontejnerech. Úrodu chce prodejce nabízet ve svých restauracích. Pro začátek ji mohou ochutnat zákazníci dvou švédských prodejen.

Svůj nový nápad prezentoval švédský výrobce nábytku na akci v obchodním domě Kaarst v západním Německu. Představil tam jeden ze svých kontejnerů s LED napájením, ve kterém hodlá saláty ve velkém pěstovat. 

O kontejnéry IKEA se stará zemědělská firma Bonbio. Každý má čtyři regály, ve kterých se dá vypěstovat až 3600 rostlin. Rostliny jsou hnojeny živinami získanými z organického odpadu, do kterého se dostávají i zbytky z restaurací IKEA. Napsala o tom agentura Reuters

Systém, který IKEA používá, je známý jako hydroponické zemědělství. Rostliny nepotřebují žádnou půdu ani pesticidy, spotřebují o 90 procent méně vody a méně než polovinu plochy, které by bylo zapotřebí, kdyby se saláty pěstovaly pomocí konvenčního zemědělství. LED světla jsou poháněna obnovitelnou energií. IKEA je mimochodem jedním z největších světových prodejců LED světel a prodává také domácí hydroponické sady pro zahrádkáře.

Pořádné zásoby salátu

„Podmínky v kontejnerech jsou ideální pro rychlé pěstování toho nejchutnějšího salátu. Z hlediska udržitelnosti je pěstování v kontejnerech velmi výhodné - nemusíme zajišťovat dopravu zeleniny,“ uvedla Catarina Englundová, manažerka pro inovace skupiny Ingka Group, která vlastní většinu obchodů IKEA.

Prodejce očekává, že v příštím měsíci začne nabízet domácí salát z pilotních projektů zákazníkům ve svých restauracích ve dvou prodejnách ve Švédsku.

Englundová se pochlubila, že z každého kontejneru může být denně sklizeno asi 15 až 20 kilogramů salátu. Díky tomu, že hlávkový salát bude pěstován na místě, může být výroba přesně přizpůsobena požadavkům obchodu. Tím se sníží plýtvání potravinami.

Na prodeji jídel, jako jsou hotdogy nebo švédské masové kuličky, si IKEA celkem slušně vydělává. Potraviny představují přibližně 5 procent obratu skupiny v hodnotě 35 miliard eur.