Iceland se totiž v dubnu zavázal, že do konce letošního roku přestane ve všech produktech svých značek palmový olej používat. Stal se tak prvním velkým supermarketem, který se takto vymezil, informuje list The Guardian.
Kreslený reklamní spot, který původně vyrobila organizace Greenpeace, ukazuje malého orangutana, který poskakuje po pokoji malé dívky. „V mé ložnici je orangutan, a já nevím, co dělat,“ říká jemný ženský hlas. „Hraje si se všemi mými medvídky,“ dodává.
Když se však dívenka zeptá, proč u ní orangutan je, situace se obrátí. „V mém lese je člověk, a já nevím, co dělat,“ odpovídá. „Ničí všechny naše stromy, kvůli vašemu jídlu a šamponům.“
Reklama je doplněna sice kreslenými, ale velmi emotivními černobílými záběry na stroje těžící dřevo v deštném pralese. Na závěr se na obrazovce objeví nápis: „Ve jménu 25 orangutanů, kteří každý den zemřou. Nebudeme používat palmový olej, dokud jeho pěstování nepřestane ničit deštné pralesy.“
V televizi nebude, přesune se na YouTube
Podle společnosti Clearcast, regulátora reklamy ve Spojeném království, porušuje tento spot zákon o nepolitické reklamě. Ta se totiž v reklamách v televizi objevovat nesmí.
Iceland proto spot z televizí stáhl a v současnosti je k nalezení pouze na YouTube. „Chtěli jsme, aby se toto video stalo vlajkovou lodí naší letošní kampaně,“ řekl Guardianu Richard Walker, syn zakladatele společnosti. „Několikrát jsme řekli, že nejsme proti palmovému oleji, ale proti odlesňování jako takovému,“ dodal.
I přes zákaz hlavního spotu kampaně budou britské televize vysílat další reklamy společnosti, které jsou postaveny na tom, že její značky neobsahují palmový olej. „Věděli jsme, že je to risk. Ale dali jsme do toho všechno,“ zakončil Walker rozhovor britským deníkem.