Z biliard k centům. Zimbabwe se ocitlo v deflační spirále

  18:00aktualizováno  18:00
Dlouholetou hyperinflaci ve čtrnáctimilionové jihoafrické Zimbabwe vystřídala deflace v jednotkách procent. Od té doby, co se oficiálně platí zahraničními měnami v čele s americkým dolarem se totiž ukazuje slabá ekonomika a nemožnost centrální banky na ni reagovat.

Za biliony už se v Zimbabwe běžně nenakupuje. Nyní tam naopak zboží stojí jednotky (ale amerických) dolarů. A i tyto ceny klesají. | foto: Profimedia.cz

Zimbabwský dolar byl dlouhá léta symbolem naprosto bezcenné měny. Tamní centrální banka dokonce řešila problém, že papír, na který v podstatě bezcenné peníze tiskne, je pro tento účel příliš drahý.

V roce 2008 dosáhla roční míra inflace 89,7 triliard procent. Triliarda je číslo, které sestává z dvaadvaceti číslic. Pokud jste na trhu v Harare tehdy našli prodavače vajec, mohli jste si jedno koupit za více než miliardu dolarů. A během doby, kdy jste si ho vařili a jedli, nejspíš ještě výrazně podražilo.

Milionům Afričanů hrozí hlad kvůli suchu, krizi přiživuje i El Niňo

Vloni už bylo všechno jinak. Ekonomika se naopak ocitla v deflaci 2 až 4 procenta. Najednou tak zdánlivě řeší stejné problémy jako některé bohaté ekonomiky. S deflací nebo její hrozbou se potýká například Japonsko, Velká Británie nebo USA. Kvůli nízké inflaci (a tedy hrozbě deflace) také na podzim roku 2013 rozhodla bankovní rada ČNB o zahájení intervenčního režimu.

Jak v reportáži uvádí Financial Times, příčiny tohoto stavu v jihoafriceké zemi je ale nutné hledat jinde, než u levné ropy, kterou se zaklínají na Západě. Výchozím bodem je loňská měnová reforma. Vláda diktátora Roberta Mugabeho po letech ukončila existenci dvou paralelních měnových systémů tím, že dokončila stahování zimbabwských dolarů z oběhu.

Banky tehdy vyměňovaly 175 biliard zimbabwských dolarů za pět amerických. Šlo už opravdu jen o dokončení procedury - zimbabwské dolary se netiskly už od roku 2009 (více čtěte zde).

Průmysl jede jen na třetinu

Poté v zemi oficiálně zůstal už jen systém plateb americkými dolary a jihoafrickými randy, tedy měnami, které lidé beztak téměř výhradně používali už několik let. Paradoxně je tak nyní z nejvyšších míst posvěcenou měnou americký dolar, tedy platidlo země, která proti Zimbabwe uplatňuje od roku 2001 ekonomické sankce.

Fotogalerie

I kvůli tomu má centrální banka, která netiskla už několik let vlastní peníze, velmi omezenou možnost v určování měnové politiky. Peníze se do země dostávají složitě ze zahraničí - buď jako platby za export, nebo jako peníze posílané domů zimbabwskou diasporou. To ale nestačí k tomu, aby jich v oběhu byl dostatek.

Vývoj cen v pevné měně tak poukázal na sestupnou tendenci celé ekonomiky. Podle Konfederace zimbawských průmyslníků pokleslo například využívání tamní průmyslové kapacity z 57 na 34 procent.

„Lidé nemají peníze, a tak musejí jít ceny dolů,“ potvrzuje prodejce na jednom z tržišť, který se reportérovi Financial Times představil jako B. Sithole. Jak potvrzuje reportér, ceny na tržišti se pohybují už nikoli ve stamilionech a miliardách, ale v jednotkách (tentokrát už amerických) dolarů. A za poslední dobu opravdu zlevnily o desítky centů.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Německá vláda si kvůli častým poruchám letadel koupí tři nové airbusy

Německá kancléřka Angela Merkelová odchází z tradiční letní tiskové konference...

Německá vláda si u evropského výrobce Airbus závazně objednala tři stroje Airbus 350 XWB. Stala se tak prvním státním...

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Najdete na iDNES.cz