Hračkáři digitalizují, děti si hrají s mobilem i na koberci zároveň

  1:00aktualizováno  1:00
Největší světoví hračkáři, američtí Mattel a Hasbro, ale také dánské Lego, čím dál víc investují do nových technologií, kterými vybavují hračky. Ty pak ožívají nejen ve fyzickém, ale i v počítačovém světě. Kompromis mezi hraním na koberci a na počítači či mobilech představuje takzvaná rozšířená realita.

Stavebnice Lego umí vstoupit i do strašidelného prostředí | foto: Lego

Výrobci věří, že technologie, využívaná i jinde v byznysu, může v budoucnu generovat zajímavé příjmy i v prodeji hraček. Na letošním oborovém veletrhu v New Yorku zazněly odhady, že za hračky s touto technologií zákazníci do roku 2023 utratí desítky miliard dolarů. Zda je odhad reálný, či vysněný, se teprve ukáže. Všechny velké firmy však už loni tyto novinky uvedly na trh a letos chystají další.

Fotogalerie

Lego v minulém roce představilo aplikaci s rozšířenou realitou, která umožňovala na chytrém telefonu v ­reálném prostředí – tedy třeba doma v pokoji – vytvořit projekci stavebnice s prvky počítačové hry.

Letos nápad posune dál. Na podzim vyšle do obchodů osm stavebnic s názvem Hidden Sides. V principu půjde o mobilní hru, jejíž součástí se stane předem sestavená klasická stavebnice. Ve hře s duchařskou tematikou ožije strašidelný dům, hřbitov nebo různé dopravní prostředky.

Děti si chtějí hrát s chytrými telefony

„Hraní vnímáme jako kombinaci fyzického světa s tím digitálním,“ řekl MF DNES ředitel firmy Lego Group Niels Christiansen. Základem zůstává fyzická manipulace se stavebnicovými díly, která je nutná pro plnění úkolů ve hře. Dítě si hraje v obou světech navzájem, na začátku však musí fyzický model složit a oskenovat mobilem či tabletem podobně jako při čtení QR kódů.

Na rostoucí potřebu dětí hrát si s­ chytrými telefony a tablety už dánský výrobce stavebnic reaguje několik let. Na trh uvedl například různá vozidla a vlaky, ovladatelné z tabletu, nebo programovatelného robota Lego Boost. Digitalizace proniká i ­do hraček pro nejmenší z řady Duplo.

Lego čísla z jednotlivých trhů a ­o ­prodejích výrobků nezveřejňuje, podle Christiansena je však stále pro firmu obchodně mnohem zajímavější výroba klasických videoher než prodej digitálních stavebnic. Společnost se loni vrátila k růstu po propadu v roce 2017, který byl nejhorším za třináct let.

Celosvětově utržila 36,4 miliardy dánských korun (125 miliard Kč), což je o čtyři procenta více než v předchozím roce.

„Stabilizovali jsme se napříč celou společností,“ říká šéf Lego. Ještě v roce 2017 firma propouštěla, loni však opět nabírala, a to zejména v ­oblasti digitální výroby.

Problémy mají i ostatní

Ani Mattel, mimo jiné výrobce panenek Barbie, v posledních letech neprožíval nejlepší období.

O to víc nyní bojuje na digitální frontě. Loni na mobilech oživil autíčka Hot Wheels a letos na jaře uvede na trh závodní auta TechMods, řízená buď klasicky na dálkové ovládání, nebo jako prostředek v řadě videoher.

Na loňských výsledcích Mattelu se však podepsal zejména krach obřího hračkářského řetězce Toys 4 Us a zpomalující ekonomika Číny. To je příznačné pro všechny největší hráče. Celoroční tržby výrobce autíček Hot Wheels klesly o osm procent na 4,51 miliardy dolarů. Čtvrté čtvrtletí bylo naopak nejlepší od roku 2009.

Hasbro, odvěký americký rival, na počítačové novinky konkurence letos odpoví prodejem světelného meče z Hvězdných válek, který budou moci děti využívat i k virtuálním soubojům s reálným protivníkem. Rukojeti mečů ukrývají akcelerometr, gyroskop i­ technologii bluetooth pro sledování pohybu a­ odesílání dat do aplikace. V té postavy ze slavné filmové ságy, jako je Yoda, Rey či Vader, učí děti bojovým technikám.

Globální příjmy Hasbra loni klesly o 12 procent na 4,58 miliardy dolarů. Hospodaření v závěru roku se nezlepšilo.

Výrobce pistolí Nerf a­ robotů Transformers však letos může zazářit na scéně díky řadě filmových novinek z dílny společnosti Disney, jako je Captain Marvel, Příběh hraček 4, Ledové království 2 nebo Star Wars: Epozida IX. Do boje na filmovém plátně se pustil i Mattel, který ve spolupráci s produkční společností Warner Bros. chystá filmy v ­hlavní roli s Barbie a Hot Wheels.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Další z rubriky

Lid vs. internetoví obři. Evropané v průzkumu volají po nových pravidlech

(Ilustrační snímek)

Téměř dvě třetiny Evropanů si myslí, že by politici měli více regulovat technologické giganty jako Facebook či Google....

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Obchodu s padělky se daří. Podle OECD za to mohou online tržiště

Padělky kabelek značky Chanel.

Online maloobchod podporuje rychlý růst prodeje padělaného zboží. Padělky v hodnotě 590 miliard dolarů tvořily v roce...

Najdete na iDNES.cz