Na veletrhu hraček, který se uskutečnil v lednu na londýnském výstavišti Olympia, se vedle tradičních plyšáků a prdících polštářků objevily nově i méně známé předměty. Dívenka s dlouhými tyrkysovými copy jménem Hacune Miku, hrdina z mangy Tandžiro Kamado anebo značka plyšáků Labubu nejsou zatím v Británii dostatečně známá jména. Sběratelské figurky a zboží založené na manze, anime anebo videohrách však patří momentálně k nejprodávanějším výrobkům britského hračkářského průmyslu, píše The Guardian.
Today is Kamado Tanjiro’s birthday🎉
— Tan :) (@4Tanji) July 13, 2024
The kindest fictional boy in the world❤️ pic.twitter.com/wlqEYeFQGv
Podle průzkumu Britské asociace pro hračky a hobby a společnosti Circana je mnoho sběratelů dospělých a sortiment nyní ve velkém produkuje Čína s Japonskem. Nejoblíbenější postavičky mangy a anime se často prodávají z automatů nebo v neoznačených krabicích, kdy obal neprozrazuje, jaká sada se v nich nachází.
Netflix mění pravidla
Umělci, kteří tyto sběratelské předměty vytvářejí, jsou často stejně důležití jako samy postavičky. Někteří rovnou vytvářejí sběratelské sady. Stále více tradičních společností, jako je například Disney, spolupracuje s umělci a obchody se sběratelskými předměty.
„Netflix představil anime širokému publiku,“ prozrazuje Tom Pelly, výkonný ředitel společnosti Heo, mezinárodního distributora sběratelských předmětů. Podle něj se v poslední době licencovalo spoustu populárních seriálů, které se nadabovaly do angličtiny. „Anime ve Velké Británii nabralo na oblibě během pandemie, kdy lidé zůstali trčet doma,“ dodává Pelly. Specializovaná platforma pro streamování anime Crunchyroll má v současnosti po celém světě více než 15 milionů předplatitelů a je mezi britskými diváky velice oblíbená.
Cosplayeři zaplnili Šantovku. Nechyběl Naruto ani Predátoři![]() |
Zatímco mnoho sběratelských postaviček se v Británii objevilo prostřednictvím streamingu a sociálních médií, pro sběratele se zároveň otevírá stále více kamenných obchodů. Japonská videoherní společnost Bandai Namco je po Legu momentálně druhou nejhodnotnější značkou hraček na světě. V roce 2023 na londýnském Camden Marketu otevřela obchod Bandai Namco Cross. Fanoušci si zde mohou koupit sběratelské předměty z automatů anebo losy, na které se mohou pokusit vzácné sběratelské předměty vyhrát.
„Vzestup akcí, jako jsou comic cony anebo výstavy pro sběratele, pomohl sběratelským předmětům proniknout do hlavního hračkářského proudu,“ říká Ciaran Chivers-Procter, manažer ve společnosti Bandai UK. Dodává, že levnější výrobky jeho firmě pomáhají oslovit nové publikum.
Také dva čínské řetězce mají momentálně ve Spojeném království velký vliv. Značka MiniSo prodává sběratelské předměty spolu s asijskými značkami kosmetiky, domácích potřeb a plyšáků. Poprvé otevřela britský obchod v roce 2019, nyní má 29 poboček po celém Spojeném království.
Čínský Pop Mart, který se věnuje sběratelským předmětům, otevřel první ze tří londýnských obchodů v roce 2022. Příští měsíc přibude jeden v Manchesteru. Společnost oznámila, že její mezinárodní tržby se loni zvýšily o více než 400 procent, protože otevřela obchody po celé Evropě.
Kidult na vzestupu
Sběratelské předměty, jimž se v angličtině říká „kidult“ (spojení slov kid – dítě a adult – dospělý), hrdě kupují a vlastní dospělí fanoušci i mladší spotřebitelé. Prodej těchto hraček určených lidem starším dvanácti let dosáhl v loňském roce obrat jedné miliardy liber, což je o 57 milionů liber více než v roce 2023.
Alex Tetley je vedoucím výkonným administrátorem prodeje v singapurské společnosti Mighty Jaxx, která vytváří umělecké sběratelské hračky. Je sběratelem a zároveň i obchodníkem, protože vyrostl na figurkách ze Star Wars a před nástupem do společnosti Mighty Jaxx pracoval jako nákupčí ve společnosti Hasbro, která stojí za hračkami Transformers a Marvel. „Myslím, že každý něco sbírá. Jen o tom ti lidé nevědí,“ říká. Sběratelská komunita je podle něj přátelské místo a stále více lidí se nyní považuje za sběratele.
Příšery, krásky i plyšáci. Brno při Animefestu zaplavily roztodivné kostýmy![]() |
Podle Chivers-Proctera je také momentálně více příležitostí k setkávání sběratelů. „Náš obchod v Camdenu je příkladem toho, jak je důležité vytvářet místa, na kterých se fanoušci mohou stýkat. Pro britské sběratele je fyzický prostor, kde mohou komunikovat s ostatními, zdrojem jejich zkušeností a věrnosti. Na to se v roce 2025 zaměříme a v průběhu letošního roku se bude konat více akcí,“ říká manažer společnosti Bandai UK.
Také Tetley uvedl, že jednu stěnu jeho kanceláře zabírají regály, na kterých vystavuje figurky, jež sbírá již mnoho let. „Někdy si jen tak rád sednu a prohlížím si je,“ uzavírá podle The Guardianu manažer singapurské firmy.