Hra začíná 20. března. V loňském ročníku lidé vyhráli tři auta Mini Cooper, třikrát sto tisíc liber a miliony položek z menu restaurace. Místopředseda britské labouristické strany Tom Watson chce, aby firma ve světle nárůstu obezity britských dětí hru zrušila.
Požadavek politika, který dokázal změnou životního stylu zhubnout skoro 45 kilo a vyhrál boj s diabetem 2. typu, přichází ve chvíli, kdy se britská vláda snaží omezit reklamu na jídlo s přebytkem tuku, cukru a soli. Opatření by mohla zahrnovat zákaz takových reklam v televizi, on-line streamovacích službách a sociálních médiích až do deváté hodiny večerní, píše Guardian.
Cola je dobrá, chybí vám pohyb. Firma v Číně ovlivňovala boj s obezitou |
Vládní návrhy vycházejí z průzkumu, podle kterého děti u televize tráví 14 hodin týdně a čím dál víc času na internetu. Jedno ze tří dětí má nadváhu nebo je rovnou obézní, přičemž počet těžce obézních dětí narůstá. Velká Británie v těchto statistikách vychází na jednom z nejhorších míst ze západoevropských zemí.
„Spojené království trpí krizí obezity,“ napsal Watson britskému šéfovi McDonald’s Paulu Pomroyovi v dopise, kde ho žádá, aby hru Monopoly zrušil. Skoro dvě třetiny dospělých v Anglii mají nadváhu nebo obezitu. Čtvrtina děti v Anglii trpí nadváhou či obezitou už ve věku pěti let, na konci základní školy je to už více než třetina. Obezita a stravování s nadbytkem cukru má vážné zdravotní následky včetně cukrovky druhého typu, jejíž léčba stojí veřejné zdravotnictví desetinu jeho ročního rozpočtu.
„V tomto kontextu je hrůzné, že marketingová kampaň vaší firmy vybízí lidi k větší konzumaci nezdravého jídla, za kterou mohou vyhrát přeslazené dezerty,“ nešetřil kritikou labouristický politik. „Je nepřijatelné, že chcete zmanipulovat rodiny, aby si objednávali častěji a větší porce nekvalitní stravy s nejasnou vidinou, že vyhrají dovolenou, auto nebo peníze, které by si spousta z nich mohla jinak těžko dovolit,“ pokračuje Watson.
Fastfoody v USA lanaří důchodce a věřící. V Česku jde spíš o výjimku |
Nejhůř budou podle něj zasaženy chudé rodiny a děti, protože 39 procent poboček McDonald’s se podle průzkumu nachází v nejchudších regionech země. „Firmy mají morální odpovědnost vůči svým zákazníkům a my jako společnost jsme odpovědní za ochranu zdraví našich dětí,“ napsal.
Řetězec se ohradil, že hra Monopoly vychází ze zájmu jeho zákazníků. „Letos mohou vyhrát i mrkvové pytlíky, saláty a produkty z naší řady Big Flavour Wraps. Navíc jsme odstranili zvýhodnění větších porcí - za středně velké jídlo budou stejné odměny jako za velké,“ reagoval mluvčí McDonald’s.
„Výživové informace jsou lehce dostupné online, v naší aplikaci, v restauracích i na obalech. Dál přehodnocujeme naše menu s cílem snížit podíl nasycených tuků, soli a cukru,“ doplnil.