Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sázka na hubatého Holanďana. Hodinářské firmy nakukují na sociální sítě

  19:00
Sociální sítě pronikají do všech odvětví, včetně těch historicky spojených s luxusem. Vlivné postavy online světa přitahují pozornost i tradičních hodinářských společností. Pro ty je ale přesun z tradičního prostředí na sociální sítě rizikový, v sázce je jejich image a pověst.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Nico Leonard, prostořeký Nizozemec usazený nyní v Belfastu, se stal nejoblíbenějším youtuberem zaměřeným na luxusní hodinky kvůli sžíravému shazování švýcarských značek. „Jsou to módní hodinky pro lidi, kteří mají víc peněz než rozumu,“ říká Leonard ve videu z roku 2023 popisujícím jeho odpor ke značce Hublot. Jeho výlevu se nevyhnul ani miliardář Bernard Arnault, do jehož impéria LVMH Hublot patří.

Podle agentury Bloomberg jsou právě nadávky na Hublot součástí Leonardova stylu, který mu pomohl nasbírat více než dva miliony odběratelů na jeho kanálech na YouTube a více než milion sledujících na TikToku. Mezi nejoblíbenější videa patří jeho každoroční žebříčky značek, které zahrnují značky jako od Rolexu přes Casio až právě po Hublot.

Mohlo by se zdát, že se švýcarským hodinářským společnostem, jakkoli konzervativním, kritikové jako Leonard nehodí. Některé z nejtradičnějších firem však už začínají přijímat jeho bouřlivější přístup a přítomnost na sociálních sítích – především v době, kdy se odvětví potýká se zpomalením po boomu v éře covidu, k němuž se přidal pokles poptávky na klíčovém čínském trhu.

V červnu se Leonard objevil ve videu produkovaném Audemars Piguet (AP), téměř 150 let starou firmou, která je známá především modelem Royal Oak, uvedeným na trh v 70. letech minulého století. Vyzkoušel si řadu modelů a zároveň pochválil švýcarskou společnost Le Brassus. „Vážíme si upřímného dialogu, který podporuje,“ uvedla Ilaria Restová, výkonná ředitelka společnosti AP. „Vidíme, že zejména generace Z kombinuje svoje uvolněné fungování v digitálním světě s obnoveným zájmem o mechanické hodinky.“

Francie jde po krku bohatým. Zaplatíme na daních o 800 milionů eur víc, hlásí LVMH

Podle odhadů Olivera Müllera ze společnosti LuxeConsult utratí švýcarští hodináři za marketing přibližně tři miliardy franků (81,05 miliardy korun) ročně. Vzhledem k tomu, že výdaje na tradiční reklamu klesají, může jít větší část rozpočtu na sociální média. Historicky se v tomto odvětví uplatňuje spíše konzervativní přístup, který se spoléhá na důvěryhodná hodinářská tištěná média. Jako tváře svých značek využívaly firmy ambasadory – například tenistu Rogera Federera nebo filmové hvězdy George Clooneyho a Charlize Theronovou.

Křehká důvěra

Přesun mimo tradiční prostor je ale spojen s riziky. Mnoho osobností sociálních médií se prosadilo svými vyhraněnými názory nebo jedinečným stylem, jež mohou být v rozporu s image, kterou si švýcarská firma po desetiletí pěstovala. Podle Franka Müllera, konzultanta v oblasti luxusního průmyslu, pro značky má sice smysl setkávat se s mladými zákazníky v jejich moderním prostředí, pokud se ale nezdvořilé chování se stupňuje, může strategie přinášet spoustu problémů.

Impérium luxusu LVMH expanduje. Převzalo slavný pařížský restaurant

„Pokud jeden influencer chválí svého smluvního partnera na kanálech sociálních médií a zároveň je kritický k ostatním, konkurence může reagovat vlastními ambasadory,“ uvedl Müller. „Hodinářský průmysl měl dosud pověst uctivých gentlemanů,“ dodal pro Bloomberg. „A to byl dobrý prodejní argument.“

Pokud se však firmy chtějí zaměřit na mladší generaci spotřebitelů s nadprůměrnými příjmy, je podpora vybraných hvězd sociálních médií jasnou cestou. „Důvod, proč jsem stále největší osobností v oboru, je ten, že jsem autentický,“ řekl Leonard. „Většina značek vůbec netuší, jak mluvit ke svým vlastním klientům, ani jak oslovit nové zákazníky.“

Autor:

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního vedení trolejemi lokomotiv. První incident nastal kolem 16:30. Poté, co se provoz ve...

1. prosince 2024  17:44,  aktualizováno  23:30

Pošťačky oblékají nové outdoorové stejnokroje. Jedna uniforma přijde na 12 tisíc

Česká pošta začala oblékat své doručovatele a doručovatelky do nových outdoorových uniforem. Proti těm původním jsou světlejší a mají také výraznější bezpečnostní reflexní prvky. Výměna uniforem...

28. listopadu 2024  11:28

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

VIDEO: Obří Airbus A380 obnovil spojení s Emiráty, Praha ho vítala v mlze

Letecká společnost Emirates obnovila linku Praha-Dubaj. V neděli na ruzyňském letišti přistál kolem půl dvanácté dopoledne v husté mlze její Airbus A380-842, a to po čtyřleté pauze. Dvoupatrový...

1. prosince 2024  11:10,  aktualizováno  15:43

Bitcoin má další rekord. Poprvé v historii prolomil hranici 100 tisíc dolarů

Cena kryptoměny bitcoin se poprvé dostala nad hodnotu sta tisíc dolarů, v přepočtu asi 2,39 milionu korun. Růst táhnou očekávání, že budoucí americký prezident Donald Trump vytvoří ve Spojených...

5. prosince 2024  4:10,  aktualizováno  10:49

Češi objevují pražskou burzu. Počet investorů roste, žádaná je Zbrojovka

Index pražské burzy cenných papírů se proti loňsku zhodnotil skoro o třicet procent včetně dividend, což je nejlepší výsledek od března 2006. Celkový objem akciových obchodů dosáhl částky 100...

5. prosince 2024  10:45

Nastal čas je prodat. Bernie Ecclestone se zbavuje své jedinečné sbírky formulí

Někdejší šéf formule 1 Bernie Ecclestone oznámil, že prodá celou svou sbírku vozů, jejíž hodnota se odhaduje na stovky milionů dolarů. Čítá celkem 69 vozů včetně ferrari, s nimiž závodili vítězové...

5. prosince 2024  7:40

Přepravci zkrátili čas uložení zásilek. Lidé mají na vyzvednutí jen den či dva

Přepravní společnosti se připravují na hektické předvánoční období a očekávají nejvyšší zatížení. Kvůli omezené kapacitě na výdejních místech či boxech se mnohé rozhodly dobu uložení zásilky výrazně...

5. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...