Nejnovější čísla dvou největších švýcarských veřejně obchodovaných hodinářských konglomerátů, Richemont a Swatch Group tento týden potvrdila pokles prodejů. Propad tržeb v řádu desítek procent znamená obrat ve vývoji odvětví, které se v období pandemie těšilo nebývalému rozmachu. Tehdy klienti, kteří měli dostatek peněz a nemohli utrácet za cestování a večeře a inspirovali se okázalými příspěvky na sociálních sítích, investovali peníze do drahých mechanických hodinek. Zprávu přinesla agentura Bloomberg.
Rolexky, nebo život. Loupeží hodinek v Londýně přibývá, ceny nošených klesají |
Za pokles poptávky po hodinkách může především 27procentní útlum poptávky z Číny. Tržby hodinářských značek společnosti Richemont, mezi něž patří Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre a IWC, se za tři měsíce do června snížily o třináct procent. Společnost Swatch, která kromě svých základních jmenovců vlastní také značky Omega, Blancpain a Breguet, zaznamenala v prvním pololetí 30procentní propad prodejů v Číně. Celkové tržby klesly o čtrnáct procent a provozní zisk se snížil o závratných sedmdesát procent.
Pokles prodeje a snižování výroby se však projevuje v celém švýcarském průmyslu. Dodavatelé hodinářských součástek, kteří v době konjunktury spěchali s najímáním zaměstnanců a nákupem vybavení, nyní čelí odkladům objednávek od tamních velkých značek. Někteří výrobci komponentů již požádali zaměstnance o zkrácení pracovní doby či prodloužení každoročních letních hodinářských dovolených.
Problém celého průmyslu
Pro malou zemi, jako je Švýcarsko, jsou hodinky kriticky důležité odvětví. Průmysl zaměstnává více než 65 000 pracovníků a je třetím největším exportním sektorem. „Některé naše značky musely odložit objednávky od dodavatelů kvůli snížení výroby o 20 až 30 procent i přesto, že udržujeme zaměstnance na jejich pracovních místech,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Swatch Group Nick Hayek. Podle něj se problém netýká jen jeho značek, ale obecně celého švýcarského hodinářského průmyslu.
Apple Watch již nejsou pro švýcarské hodinky hrozba, tvrdí analýza |
Výrazné oslabení odvětví není zcela neočekávané, ale jeho rozsah a šíře ano. Generální ředitelé a další vedoucí pracovníci v odvětví upozornili na zpomalení poptávky již v posledních měsících roku 2023. Trend signalizuje konec zběsilého spěchu při nákupu hodinek Rolex nebo Patek Philippe, který donedávna držel velkou část odvětví.
Hlavním motorem boomu byli především kupci hodinek v USA, kteří v roce 2021 předstihli Čínu jako hlavní destinaci vývozu. I tak je ale za současný propad do značné míry zodpovědná pozice Číny jako druhého největšího dovozce hodinek. Prodeje v USA jsou nadále stabilní, také prodejci v Japonsku zažívají boom, protože turisté využívají slabého jenu.
„Potíže s čínskou poptávkou budou přetrvávat i nadále,“ uvedl Luca Solca, analytik společnosti Bernstein ve zprávě, která následovala po zveřejnění výsledků Swatch Group. Stejné trable ovlivňují i širší sektor luxusního zboží. V úterý například německá značka luxusní módy Hugo Boss snížila svůj výhled zisku na letošní rok s odkazem na slabost trhů, jako je Čína. Její akcie se propadly na nejnižší úroveň od roku 2021.
Trhliny na sekundárním trhu
Údaje společnosti WatchCharts ukazují, že i ceny použitých hodinek všech hlavních skupin značek klesly. Největší propad, 3,6 procenta, hlásí konglomerát LVMH, kam patří značky Tag Heuer, Hublot nebo Zenith. Index použitých modelů hodinek Rolex klesl o 2,2 procenta.
Ukradli vám hodinky? Dostanete nové. Švýcarská značka rozjela revoluční službu |
Udržení hodnoty hodinek Rolex na sekundárním trhu bylo přitom v posledních letech pro špičkovou švýcarskou značku klíčové. Ale i tento trh začíná mít trhliny. Podle údajů společnosti WatchCharts se dnes na sekundárním trhu obchoduje pouze 63 procent modelů Rolex nad maloobchodní cenou, zatímco před rokem to bylo 72 procent. „Je nepravděpodobné, že by se ceny na sekundárním trhu v blízké budoucnosti stabilizovaly,“ uvedli ve zprávě analytici Morgan Stanley s odkazem na odchod spekulantů ze segmentu a na zhoršující se udržení tržní hodnoty mnoha švýcarských hodinek.
Morgan Stanley rovněž očekává, že prodej hodinek na primárním trhu v letošním roce poklesne přibližně o pět procent. „Vzhledem k rostoucí symbióze mezi cenami použitých a nových hodinek tlak na sekundární trh snižuje cenovou sílu předních švýcarských hodinářských značek,“ uzavřeli analytici Morgan Stanley pro agenturu Bloomberg.