(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Googlu reklama „sype“ desítky miliard, škodí mu ale agresivní inzerce

  • 8
Google vytváří reklamy v aplikacích pro chytré telefony ve větším množství než jakákoliv jiná technologická společnost. Roční příjmy z nich šplhají ke 20 miliardám dolarů, což z propagace dělá jádro byznysu mateřské společnosti Googlu Alphabet. Agresivní internetová reklama zakrývající více než třetinu obrazovky či vyskakující pop-up okna ale dnes už spíše škodí a Google na to začíná reagovat.

Reklamní síť Googlu se blíží ročnímu příjmu v hodnotě 20 miliard dolarů (410 miliard korun). To z ní dělá stejně důležitou součást portfolia technologické společnosti jako její hardware, cloud computing (poskytování služeb či programů servery dostupnými z internetu, pozn. red.) a aplikace dohromady, píše agentura Reuters.

Rostou do nebe. Technologičtí giganti oznámili rekordní příjmy

Jedním z hlavních reklamních zdrojů Googlu byla dlouhodobě jeho služba AdSense, která od roku 2003 zprostředkovává jeho reklamu (v Česku od roku 2006). Provozovatelé mohou díky ní umístit reklamu na svoje stránky a v případě, že na ni návštěvník klikne, inkasují provizi. Neméně důležitá byla pro společnost i služba AdWords, díky které se inzerenti dostávají na přední pozice při vyhledávání.

S postupným přechodem od klasických stolních počítačů a laptopů k chytrým telefonům se pozornost soustředila na dceřiné společnosti AdMob či DoubleClick. AdMob je jedním z největších světových mobilních reklamních platforem a poskytuje mobilní bannery a textové reklamy napříč mobilními webovými stránkami a aplikacemi. Google ji koupil v listopadu 2009 za 750 milionů dolarů, čímž překonal konkurenční nabídku od firmy Apple.

Většinu výdělku dostávají vývojáři

Technologičtí giganti Google a Facebook jsou často kritizováni za svoje monopolní postavení na internetovém reklamním trhu. Podle serveru CNBC tyto dvě společnosti obhospodařují 73 procent digitální reklamy ve Spojených státech. Server Business Insider uvedl, že Google a Facebook inkasují více než polovinu celosvětového příjmu z internetové reklamy a 25 procent globálního příjmu z reklamy vůbec.

Reklamní strategie Googlu podle Reuters funguje zejména proto, že společnost vyplácí vývojářům 70 procent peněz, které inkasuje od inzerentů. Tyto vysoké výdělky jsou pro mnohé aplikace hlavní zdroj příjmu. Přes 1,1 milionu aplikací operačního systému Android obsahuje reklamní software od Googlu, což představuje dvojnásobek oproti minulému roku a jeho podíl na trhu iPhonů zaostává jenom mírně.

Konec agresivní reklamy

Agresivní internetová reklama zakrývající více než třetinu obrazovky či samovolně vyskakující pop-up okna ale dnes už spíše škodí, než vydělává. „Analýza uživatelských preferencí návštěvníků internetu ukazuje, že od roku 2010 vzrostl počet odpůrců agresivních reklamních formátů zhruba na trojnásobek,“ říká Martin Petrášek z internetové agentury FG Forrest. 

Podle něj značná část uživatelů přestává na weby s takovými reklamami chodit, což pro jejich provozovatele znamená finanční ztráty.

Tento fakt si uvědomil i Google a od 15. února spustil ve svém prohlížeči Chrome rozšíření, které bude agresivní reklamu blokovat. V seznamu zakázaných typů propagace jsou všechna vyskakovací okna a reklamy, jež vydávají zvuky, blokují obrazovku nebo nejdou zavřít. Zákaz se týká i webových stránek, na kterých reklama zabírá víc než 30 procent obsahu.