Google má další zdroj peněz. Mohly by jím být Mapy

  17:30aktualizováno  17:30
V oblasti internetové reklamy je Google světovou jedničkou, která vydělává víc než kdo jiný. Tyto příjmy však technologickému gigantovi nestačí, proto se poohlíží po nových způsobech, jak zmonetizovat své služby. Zdá se, že další na řadě budou Mapy.

Mapy v Google. Ilustrační snímek. | foto: Google I/O 2018

Mapy Google jsou nepostradatelnou součástí života více než jedné miliardy lidí. Uživatelé je využívají k vyhledávaní míst, dopravních spojů či k objevování nových restaurací. Když byla služba před čtrnácti lety spuštěna, byla bezplatná a bez reklam.

Jak uvedla agentura Bloomberg, to se nyní může změnit. Svědčí o tom rozhovory s vedoucími pracovníky společnosti Google a zákazníky. Internetový gigant totiž rozšiřuje možnosti, jakými mohou inzerenti oslovit uživatelé služby Mapy. Google zároveň zvyšuje ceny některým podnikům, které používají základní technologii. Když lidé hledají ve své blízkosti čerpací stanice, kavárny nebo jiné podniky, služba je nyní pravidelně upozorňuje na sponzorované lokality a zobrazuje přednostně placené záznamy. „Pro Google je to příležitost, jak urychlit zpeněžení,“ říká Andy Taylor z digitální marketingové agentury Merkle.

Google Maps Timeline také zařadí do kontextu časové osy fotky, které jste po...

Google Maps Timeline také zařadí do kontextu časové osy fotky, které jste po cestě pořídili.

Vyhledávání je stále nesmírně ziskové a rostoucí, ale tento stav nemůže trvat věčně. Stále více lidí například vyhledává prostřednictvím služby Amazon.com. Na mobilních zařízeních již společnost Google vyčerpala všechny dostupné reklamní kapacity. Není proto divu, že hledá nové zdroje.

Ve srovnání s běžným vyhledáváním jsou Mapy novým územím, které přímo volá po zpeněžení. Google již podniká první kroky. Hřiště si rozdělil do čtyř oblastí, na mapy, vyhledávání míst v okolí, osobní doporučení a hledání firemních zápisů v okolí.

V loňském létě začaly hlasové pokyny z aplikace Mapy uvádět známé obchodní značky od společností, které jsou již nyní velkými odběrateli vyhledávacích reklam Google. Namísto odbočit vpravo na Schindler Avenue, aplikace někdy říká odbočit vpravo na Starbucks nebo místní lakovnu. Google řekl, že se nejedná o reklamy a přidává další řetězce rychlého občerstvení, banky a banky.

Pomalu, ale jistě

Google ovšem musí počítat s regulačními překážkami. Evropa zaútočila na společnost kvůli porušování zákona o hospodářské soutěži. V USA zase roste počet žádostí o regulaci sběru dat společnosti, standardů ochrany soukromí i reklamy. Monetizace Google Mapy, kde miliony lidí denně sdílejí osobní informace, by mohla vzbudit ještě větší zájem kontrolních orgánů.

Společně s údaji získanými z jiných služeb, Google ví, kde žijete a pracujete, které bary a restaurace často navštěvujete i jaké jsou vaše zájmy. Společnost sází na to, že když do služby Mapy přidá více údajů o místech a podnicích, budou tam uživatelé trávit více času.

Google testoval reklamy v Mapách po celá léta. Jeho vlastní navigační aplikaci Waze, která spouští reklamy, si stáhlo více než 100 milionů uživatelů. Google na to šel velmi pomalu. „Byli jsme velmi opatrní, abychom nebyli příliš agresivní. Nechceme, aby uživatelé měli pocit, že jsme jim překazili zážitek,“ řekl ředitel produktového managementu pro Mapy Google Rajas Moonka.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

USA dá na černou listinu kromě Huawei i čínské výrobce kamerových systémů

Průmyslové kamery čínského výrobce Hikvision

Americká vláda zvažuje, že na čínského výrobce kamerových systémů Hikvision a další čínské podniky působící v tomto...

Nike mění sponzorské smlouvy. Bude platit i sportovkyním, jež otěhotní

Americká běžkyně Alysia Montaňová (vlevo) absolovovala na národním šampionátu...

Po kritice, že některé sportovní hvězdy, které se rozhodly mít děti, přestal výrobce sportovních potřeb Nike...

Najdete na iDNES.cz