Vyplývá to z textu nezávislé zprávy o budoucnosti britských médií nazvané Cairncross Review od bristké akademičky a bývalé novinářky Frances Cairncrossové. Tu tamní vláda loni pověřila, aby přezkoumala způsoby, jak zajistit budoucnost vysoce kvalitní žurnalistiky v Británii v době, kdy klesá prodej tištěných novin a příjmy médií.
Podle zjištění Cairncrossové by technologické firmy měly být povinné pomoci uživatelům zjistit, odkud pochází zpravodajské články a ověřit i důvěryhodnost jejich zdrojů. K tomu je ale potřeba regulátora.
KOMENTÁŘ: Za práci se platí. Vydělávat na cizím obsahu je nefér |
Takový úkol je totiž příliš důležitý na to, aby odpovídající posouzení bylo ponecháno pouze na hodnocení technologických firem. Prioritou by podle zprávy mělo být zachování vysoce kvalitního zpravodajství v Británii. Záchrana novin v současné podobě nestačí.
Nezávislá zpráva uvádí, že by vláda měla zvážit i přímé financování lokálního zpravodajství a nabídnout daňové úlevy. Je totiž zapotřebí podpořit novinářskou činnost, která je ve veřejném zájmu.
Zpráva dále navrhuje zřízení nového institutu pro zprávy veřejného zájmu (Institute for Public Interest News). Ten by měl za úkol přidělit veřejné a soukromé finance těm částem odvětví, o kterých bude rozhodnuto, že je potřeba je podpořit.
Zpráva upozornila, že mnoho lokálních novin vlastní zadlužení vydavatelé, kteří snižují investice a propouštějí stovky novinářů, aby si udrželi zisk. Tyto noviny ale tvoří důležitý prvek demokracie.
Novináři přicházejí o práci
Tisk v Británii: prodeje novin spadly během 7 let na polovinu. Drží se tradiční obliba nedělníků |
Prodej tištěných novin za posledních deset let prudce klesl a stejný trend potkal i příjmy z tištěné reklamy. Uživatelé se sice přesunuli na internet, přesto i národní vydavatelské firmy mají problémy získat srovnatelné částky z digitální reklamy vzhledem k rozsáhlé a cílené nabídce technologických firem jako je Facebook a Google.
Počet novinářů v Británii podle zprávy klesl z odhadovaných 23 tisíc v roce 2007 na současných 17 tisíc. Propouštění a rušení novin by přitom mělo pokračovat.
Změny se citelně dotkly zvláště lokálních novin. Příjmy z reklamy malých společností u tří největších regionálních vydavatelských firem klesly za deset let do roku 2016 na 832 milionů liber (24,5 miliardy Kč) z 2,8 miliardy liber na začátku období.
Cairncrossová však odmítla návrh vydavatelů, aby Facebook, Google a další technologické firmy platily za zprávy, které nabízejí na svých platformách. Podle ní by to mohlo poškodit lidi, kteří mají zájem o zpravodajství, napsal na svých internetových stránkách list The Guardian.