KOMENTÁŘ: Za práci se platí. Vydělávat na cizím obsahu je nefér

  17:01aktualizováno  17:01
Europoslanci příští středu rozhodnou, zda se narovnají vztahy mezi technologickými giganty a vydavateli psaného slova. Když někdo využívá cizí obsah zpravodajství, tak by za to měl jeho vydavatelům zaplatit, píše ve svém komentáři ekonomický redaktor MF DNES František Strnad.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Shutterstock

Evropská unie si všimla toho, že poslední zásadní dokument o autorském právu pochází z doby, kdy byl internet pomalý, Google malá firma a zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg chodil na střední školu. Tento zákon logicky neřešil problematiku sdílení autorského obsahu v digitálním věku a už vůbec nepočítal s tím, že by někdo mohl vydělávat na práci druhého, a přitom za ni neplatit.

V Bruselu proto vznikl návrh celoevropské směrnice, která vydavatelům psaného slova přiznává podobná práva jako filmařům či hudebníkům. Klíčový dokument ve většině bodů nikomu příliš nevadí. Jenže na určité věci existují nesmiřitelné pohledy, kvůli kterým se na internetu i v kuloárech vedou vášnivé rozmíšky.

Kdo koho živí

Kupecké počty mohlo by se zdát. Jenže pokud někdo vydělává peníze díky práci, kterou neodvedl, měl by za ni alespoň částečně zaplatit. O tom přece není sporu. Bohužel, ne vždy to dnes platí.

Dejme tomu, že na internetu hledáme článek s výsledky fotbalového klání Slavie se Spartou. Facebook ani Google celý obsah článku neukáže, pouze na něj pošle náhled a dodá odkaz. Čtenář se k informacím dostane až poté, co proklikem navštíví stránku tvůrce, který do něj investoval čas, energii a peníze. Tvůrce článku následně zinkasuje peníze za reklamu, která ho částečně živí.

Brusel pod palbou gigantů ze Silicon Valley. Nechtějí platit za obsah na internetu

Anebo také ne. V éře přemíry dat mnohým lidem stačí kusý náhled s titulkem, obrázkem a výňatkem úvodního textu. Po detailech již nejdou. Vydavatel však musel zaplatit reportéra a fotografa a teď na článku nevydělá nic. Technologická firma si přitom k odkazu nabalí reklamu a zinkasuje za to peníze.

Velcí internetoví hráči mohou říci (a říkají), že se čtenář na stránku o fotbale dostal jen díky nim, a vydavatel může být ještě rád. V extrémním případě by ho ze své platformy mohli také vyřadit. Existují pro to již precedenty. V Německu zástupce tamních vydavatelů tiskovin usiloval o zpoplatnění odkazů ve vyhledávačích. Když Google odmítl ustoupit a pohrozil, že nebude příslušná média odkazovat, vydavatelé ustoupili a svých požadavků vůči Googlu se vzdali. Také proto se nyní problematika autorského práva řeší na celoevropské úrovni – i země jako Německo je proti internetovým gigantům slabá.

Cílem je, aby technologičtí giganti za publikování cizího obsahu jeho tvůrcům něco zaplatili. Jak a kolik, to určí národní parlamenty po dialogu s Bruselem. Bez evropské směrnice, která chce pravidla hry narovnat, to však nepůjde.

Jenom pro představu – Google zaplatil podle účetní uzávěrky tuzemské pobočky v Česku za rok 2017 daně ve výši 8,2 milionu korun. Roční výnosy Googlu z Česka se přitom odhadují na 4 až 6 miliard korun, ty se však registrují v Irsku. Tuto politiku uplatňují obdobně velké technologické společnosti všude, kde jim to legislativa dovolí. Celkové zisky Facebooku a Googlu za loňský rok: 16 a 12,7 miliardy dolarů.

V číslech se promítá i to, že technologické platformy rády pasou na obsahu mediálních domů. Samy přitom žádné novináře nezaměstnávají.

Přednedávnem na to v komentáři upozornil i známý zpravodaj Sammy Ketz, který již několik desetiletí mapuje dění na válečných frontách. A jeho text podepsala stovka cenami ověnčených novinářů.

Podle nich rostou náklady na zpravodajskou práci jako takovou. Podobnou měrou se ale snižují stavy těch, kteří danou problematiku pokrývají, protože zisky za zprávy z těchto míst shrábnou internetové platformy a náklady nesou vydavatelé.

Lehko si domyslet, jak by asi vypadala reportáž z válkou zmítané země, kterou by na internetu publikovala ta, či ona strana konfliktu. Byla by ideologicky jednostranná.

Osobně budu věřit zkušenému novináři, za kterým stojí roky výsledků, a vydavatelstvím, která si práci svých lidí prověřují.

V tomto světle je více než úsměvné, když velké internetové firmy volají po větší společenské zodpovědnosti. O farizejství Silicon Valley hovoří i nedávný výrok šéfky pro zpravodajský obsah Facebooku Campbell Brownové. Ta měla na schůzce v Sydney skupině představitelů mediálních společností říct, „že mají možnost spolupracovat, v opačném případě to bude během několika let vypadat, jako když někdo drží ruce umírajícího v hospicu“.

Příliš dlouhá debata

Debata o podobě návrhu evropské směrnice, která se týká autorského práva na jednotném digitálním trhu, se vleče již měsíce. Europoslanci její poslední verzi začátkem léta ve Štrasburku těsnou většinou nepodpořili. Zákon se proto na plenární zasedání vrací příští středu, kdy o jeho nové podobě budou politici opět hlasovat.

Každý klíčový dokument bude vždy obsahovat nějaké sporné body. Těch je i v případě autorského práva několik. Stejně tak platí, že každá zainteresovaná strana si bude vždy hájit svoje zájmy, ať už finanční, nebo hodnotové.

Technologické společnosti vynaložily v uplynulých měsících mnohamilionové prostředky na to, aby veřejnost i evropské politiky přesvědčily o své pravdě. Existují však principy, které s námi budou i po éře internetových gigantů. Jedním z nich je snaha být férový vůči ostatním.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Tajemná pohlednice od tety z Ameriky. K příbuzným do Třince putovala 48 let

Pohlednice z USA

Na redakci iDNES.cz se obrátila čtenářka s poněkud kuriózním případem. Její matce přišla od tety z amerického...

Další z rubriky

H&M a Zara mají problém. Lidé čím dál víc nakupují použité oblečení

Nákup oblečení z druhé ruky může být výhodnější než v řetězcích.

Oděvní řetězce už si nekonkurují jen mezi sebou. Přibývají on-line prodejci a secondhandové oblečení. Za deset let bude...

EK udělila Googlu pokutu 1,49 mld. eur kvůli internetové reklamě

Vstup do pařížské centrály Google.

Americký internetový gigant Google dostal již třetí pokutu od Evropské komise za zneužívání svého postavení na trhu....

Legendární džínsy znovu na burze. Akcie Levi Strauss vystřelily o 30 procent

Obchodní dům Levi Strauss and Co. na Times Square v New Yorku.

Akcie amerického výrobce džínového oblečení Levi Strauss & Co. zahájily první obchodní den na burze růstem o více než...

Najdete na iDNES.cz