(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Konec Zpráv Google v Evropě? Vyhledávač hrozí, že omezí zobrazování článků

  • 213
V Evropské unii vrcholí debata o finální podobě směrnice o autorském právu na digitálním trhu. Podle nových pravidel by si firmy jako Google či Facebook musely platit licence za zobrazování obsahu tradičních vydavatelských domů. Největší vyhledávač proti nařízení ostře protestuje a médiím vyhrožuje, že omezí odkazování na jejich články.

Řadu ohlasů vyvolal zejména článek 11 návrhu nové evropské směrnice. Podle něj by v praxi technologičtí giganti odevzdávali část zisku tvůrcům obsahu, na jejichž díla prostřednictvím svých platforem odkazují.

Internetoví giganti se budou dělit o své zisky, rozhodli europoslanci

Tento přístup obhajuje mimo jiné velká část evropských médií, kterým vadí, že Google zobrazuje během vyhledávání úryvky z jejich článků. Lidé se totiž často spokojí s přečtením tohoto útržku a na stránky autora se už nepodívají. V tomto případě inkasuje příjem z reklamy zobrazené u článku (resp. u jeho části) vyhledávač, a mediální dům ostrouhá.

„Nejedná se o ‚platbu za zobrazování výňatku‘,“ komentuje návrh směrnice Václav Mach, výkonný ředitel Unie vydavatelů. „Google potřebuje data ve formě důvěryhodného obsahu. Ten produkují vydavatelé a jejich novináři,“ dodává.

Technologické firmy se však novému nařízení brání. Pokud by došlo k jeho přijetí, Google zváží stažení své služby Zprávy Google (Google News) z Evropy, uvedla agentura Bloomberg s odkazem na Jennifer Bernalovou, manažerku veřejné politiky Googlu pro Evropu, Střední východ a Afriku. Podle ní vyhledávač zvažuje vícero možností, před finálním rozhodnutím hodlá text směrnice ještě analyzovat.

Přijetí směrnice uškodí malým médiím, tvrdí Google

„Pokud bychom mediálním vydavatelům měli platit licenční poplatky za zveřejňování úryvků jejich článků, museli bychom si vybírat mezi těmi, kterým z nich zaplatíme, a kterým ne,“ řekl Hospodářským novinám Richard Gingras, viceprezident Google News.

„Přijetí směrnice v současné podobě by znamenalo podstatné omezení počtu vydavatelů, s nimiž budeme do budoucna spolupracovat,“ dodal Gingras. Google by tak podle něj poplatky hradil spíše větším vydavatelstvím se silnější vyjednávací pozicí, na což by doplácela menší média, uvedly Hospodářské noviny. Články menších médií by se pak ve vyhledávání Google přestaly zobrazovat.

PŘEHLEDNĚ: Proč se mění pravidla pro využívání obsahu na internetu

Evropská komise přišla s návrhem směrnice o autorském právu na digitálním trhu v roce 2016. Legislativní debata pak vygradovala loni, kdy o návrhu hlasovali europoslanci. V září jej schválili dvoutřetinovou většinou, nyní se konečná podoba normy vyjednává s členskými státy a Evropskou komisí.

Opatření už zkoušelo zavést Německo nebo Španělsko

Představitelé EU se měli na nových pravidlech shodnout během tohoto týdne, pondělní setkání však bylo kvůli neshodám jednotlivých členských zemí odloženo. „Jsem tímto odkladem docela zklamán,“ reagoval na Twitteru eurokomisař pro digitální trh Andrus Ansip.

18.ledna 2019 v 21:16, příspěvek archivován: 22.ledna 2019 v 17:17

#Copyright: Quite disappointed about this delay. I think we should not on the last meters lose sight of the major achievements that are already largely agreed.

V minulosti už s podobným opatřením na národní úrovni přišlo například Německo nebo Španělsko. Podle agentury Reuters však španělským vydavatelům po přijetí zákona klesla návštěvnost jejich webů. Studie z roku 2017 zpracovaná pro španělskou asociaci vydavatelů tento pokles vyčíslila na zhruba 13 procent, což se na celkových tržbách projevilo částkou minimálně devět milionů eur (231 milionů korun). Google totiž v zemi jednoduše zrušil svou zpravodajskou službu.

KOMENTÁŘ: Za práci se platí. Vydělávat na cizím obsahu je nefér

Jedním z důvodů současného projednávání stejného opatření na celoevropské úrovni je silnější vyjednávací pozice vydavatelů vůči nadnárodním technologickým firmám. Pro pravidla odkazování na články se ještě dolaďují poslední detaily. Například jestli se norma bude týkat zobrazování celých úryvků textu nebo i jednotlivých slov, napsala agentura Bloomberg s odkazem na nejmenovaného evropského politika.

Nařízení se tak zřejmě bude týkat i obecného Google vyhledávání, ne jenom služby Google News. Pokud k dohodě nedojde do května letošního roku, celý proces zřejmě zpomalí volby do Evropského parlamentu.

Technologické firmy, které vydavatelé často kritizují za lobbování proti přijetí směrnice, argumentují zejména svobodou na internetu. Tvůrci obsahu naopak spravedlivým odměňováním za jejich práci. „Výsledek totiž zásadně ovlivní budoucí podobu internetové ekonomiky,“ napsal server Politico.