Rozhodnutí prozatím není finální, na konečné podobě fúze by se firmy měly domluvit v nadcházejících týdnech.
Sloučením automobilek by měla vzniknout skupina s celkovou tržní hodnotou dosahující 50 miliard dolarů, tedy přes 1,1 bilionu korun. Obě firmy v loňském roce dohromady vyrobily 8,7 milionu aut, což by nově vzniklý koncern řadilo na pozici čtvrté největší automobilky světa. Více vozů vyrobila jen Toyota, Volkswagen a aliance Renault-Nissan.
Akcie společnosti Fiat Chrysler Automobiles (FCA), pod jejíž křídla patří například značky Fiat, Maserati či Alfa Romeo, zareagovaly nárůstem o více než 9 procent, informuje BBC.
Podle informací agentury Bloomberg povede nově vzniklou skupinu představenstvo složené z vysokých manažerů FCA a PSA. Bude mít jedenáct členů, většinu v ní budou mít manažeři z PSA. Šéfem firmy by se pak měl na příštích pět let stát současný předseda představenstva PSA, Carlos Tavares.
Akcionáři firem by však měli ve firmě vlastnit po padesáti procentech, půjde tedy o fúzi rovných.
Od spojení si automobilky slibují lepší využití zdrojů, snížení nákladů a nové investice do elektrifikace vozů a snižování emisí. Ročně by díky němu firmy měly ušetřit až 94,4 miliardy korun, aniž by musely zavírat továrny.
Těžké časy pro Fiat
Fiat Chrysler v poslední době čelí potížím. O možné fúzi s jinou automobilkou se ve spojení s FCA mluví již roky, letos se o to firma dokonce i pokusila – z dohody s francouzským Renaultem však nakonec sešlo (více zde).
„PSA není tak dobrý partner jako Renault, ale jakékoliv partnerství je pro ně dobré,“ uvedl pro Bloomberg analytik Felipe Munoz-Vieria. „Nejsou na tom teď zrovna dobře, a zdá se, že se jejich situace bude dál jen zhoršovat,“ dodal.
Podle Muneze se bude nově vzniklý koncern nejspíš zaměřovat na trh v Evropě. Na tom totiž v současnosti především Fiat Chrysler zaostává. Fúze je také symbolickým spojením odkazů slavných automobilových rodin Agnelli a Peugeot.
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire podle ČTK dohodu obou firem vítá. Vláda země galského kohouta přitom v PSA vlastní zhruba 14% podíl. Podle Le Maireho poskytne spojení oběma skupinám potřebnou sílu k investicím do čistších technologií a k řešení náročných úkolů v odvětví. Jeho vláda už však dala najevo, že bude pozorně sledovat, aby skupina zůstala ve Francii.