Paul Patterson, evropský ředitel japonské společnosti Fujitsu Ltd., řekl výboru zákonodárců, že společnost má nyní povinnost přispět k odškodnění manažerů poboček. Velká část z nich byla odsouzena za krádež nebo podvod.
„Myslím, že je morální povinností společnosti se na tom podílet,“ řekl Patterson. „Společnost Fujitsu by se chtěla odsouzeným a jejich rodinám omluvit za tento otřesný justiční omyl, na němž máme svůj díl víny,“ dodal Patterson.
Ten také doplnil, že společnost Fujitsu „od samého počátku“ věděla, že systém známý jako Horizon má „chyby a nedostatky“.
Soud očistil jména pracovníků pošty. Chyba nebyla v lidech, ale v počítači |
Britská pošta tehdy po spuštění nového účetního systému Horizon od japonské firmy Fujitsu zjistila, že se z jejích účtů ztrácejí peníze. Začala proto podávat žaloby na vedoucí jednotlivých poboček, kde jí systém hlásil finanční nesrovnalosti. Propouštění trvalo až do roku 2015.
Na řadě je odškodnění i další vyšetřování
Výkonný ředitel pošty Nick Read uvedl, že pošta vyčlenila na odškodnění přibližně miliardu liber. Také potvrdil, že nebude vést žádné další trestní stíhání. Systém Horizon se nyní snaží nahradit.
Nyní je na řadě také další vyšetřování, které určí další viníky justičního omylu. Britský premiér Rishi Sunak už minulý týden uvedl, že zákon o zrušení rozsudků bude brzy předložen zákonodárcům. „Lidem, kteří tvrdě pracovali ve službě pro své okolí, byl bez jakékoli jejich chyby zničen život i jejich pověst. Oběti se musejí dočkat spravedlnosti a odškodnění,“ řekl Sunak.
Británií hýbe poštovní kauza, která zničila stovky lidí. Oživil ji nový seriál |
Parlamentní výbor pro podnikání a obchod se však primárně snaží urychlit odškodnění obětí, které už trvá velmi dlouho. Dosud se nápravy domohlo 96 lidí, kteří se po nespravedlivém odsouzení v poštovní aféře v minulosti obrátili na soudy.