Podle vyjádření šéfa UNAS Stanislava Skaly ukrajinští dopravci nepotřebují k práci povolení a obírají o práci slovenské autodopravce, slovenská nákladní doprava je tak „na kolenou“ a ministerstvo dopravy v Bratislavě tyto problémy ignoruje.
Unian dodal, že byla během nedělní noci omezena nákladní doprava na východní hranici Slovenska. Kolony vznikaly nejen před hraničním přechodem Vyšné Nemecké, ale i v pohraničních oblastech.
Délky kolon kamionů se na polsko-ukrajinských hranicích podle agentury PAP v podstatě nezměnily od začátku protestů polských dopravců, ty vypukly před týdnem. Nespokojení autodopravci totiž zavedli protestní blokádu kvůli údajně nespravedlivé ukrajinské konkurenci.
„Kolony kamionů čekajících na hraničním přechodu Dorohusk končí v obci Stolpie, která se nachází přibližně 23 kilometrů od Dorohusku,“ řekla agentuře PAP mluvčí chelmské policie Ewa Czyžová.
Polští dopravci blokují ukrajinské přechody, fronty kamionů mají i 28 kilometrů |
Fronty se podle Czyžové mírně zkrátily, přesto na překročení hranice u Dorohusku čeká asi 1100 kamionů. Průměrná doba, kterou zde řidiči stráví, je 335 hodin, tedy prakticky 14 dní. Protest je ale klidný a nejsou hlášený žádné incidenty.
Před přechodem Hrebenne stojí asi 530 těžkotonážních vozidel a zdrží se v průměru 120 hodin, tedy pět dní. Kolona má asi 25 kilometrů, uvedla policejní mluvčí Malgorzata Pawlowská.
Polští dopravci zablokovali klíčové přechody s Ukrajinou, protože se snaží docílit toho, aby se Varšava vrátila k systému povinných povolení pro firmy z Ukrajiny s výjimkou těch, které převážejí humanitární a vojenskou pomoc nebo živá zvířata. Počty licencí mají být omezeny na stav před ruskou invazí na Ukrajinu.
Polsko-ukrajinské obchodní vztahy v posledních měsících zkomplikoval už spor o dovoz ukrajinského obilí a dalších zemědělských produktů.