Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské třídě Champs-Élysées. (24. listopadu 2018) | foto: Reuters

Na protesty ve Francii doplácejí obchodní řetězce. Přicházejí o miliardy

  • 32
Ve Francii i nadále pokračují demonstrace takzvaných „žlutých vest“ proti zdražení pohonných hmot. Jejich cena by měla v roce 2019 opět růst, a to o jednotky centů. Protesty, které započaly v polovině listopadu, zhoršily maloobchodní prodej a vedly k poklesu důvěry spotřebitelů. Ta je momentálně nejnižší za poslední tři roky.

Ceny pohonných hmot ve Francii, které patří k nejvyšším v Evropě, rostly už začátkem roku 2018. Tehdy se jednalo o nárůst 7,6 centů (1,9 koruny) na litr nafty a 3,9 centů (1 koruna) na litr benzínu. V roce 2019 má růst cen pokračovat.

Podle agentury Bloomberg podraží litr dieselu o dalších 6,5 centů (1, 7 koruny) a litr benzínu o 2,9 centů (0, 8 koruny). Momentálně se ceny pohonných hmot ve Francii pohybují v přepočtu kolem 40 korun za benzín a 39 korun za naftu.

Protesty za nižší ceny trvají už dva týdny napříč celou Francií. A budou-li pokračovat i nadále, mohou mít širší dopad na hospodářství země. Dvoutýdenní blokaci silnic, čerpacích stanic a skladů označil francouzský ministr financí Bruno Le Maire za vážný ekonomický problém, který zničil reputaci země.

„Když protesty zítra skončí, dopad na hospodářský růst bude nulový, ale jestli budou pokračovat až do prosince, následky budou vážné. A vzhledem k podpoře veřejnosti to spíš vypadá, že demonstrace budou pokračovat,“ tvrdí ekonom Osrum Asset Management Philippe Waechter.

Podle dat federace sdružující maloobchodní prodejce klesly prodeje maloobchodních řetězců během minulého týdne o 18 procent a o 35 procent během týdne předtím. „Mluvíme o ztrátách v miliardách eur,“ řekl v úterý po setkání s ministrem financí Jacques Creyssel, prezident federace.

Potyčky i slzný plyn v centru Paříže, policie zadržela 42 demonstrantů

Blokace narušila kromě maloobchodního prodeje i dodavatelské řetězce, pro které je předvánoční období naprosto klíčové. Podle Creyssela bylo během víkendu zablokováno kolem 100 obchodů, nějaké prodejny měly i nedostatek zásob. 

Francouzské supermarkety se navíc dlouhodobě potýkají s nedostatkem pracovních míst. „Má-li být v odvětví vytvořeno více pracovních míst, potřebujeme spotřebitele uvnitř obchodů, ne venku v ohnisku protestů,“ podotýká ekonom ING Julien Manceaux.

Demonstrace „žlutých vest“ původně začaly jako nesouhlas s cenou benzínu. Požadavky se ale rozšiřují také na vyšší důchody, zrušení jiných daní či snížení platů politiků. „Vláda by mohla zítra zrušit daň z pohonných hmot a protesty by pokračovaly dál. Staly se více politickými než ekonomickými,“ dodává ekonom Waechter.

24. listopadu 2018