Občanská úmluva pro klima původně navrhovala čtyřhodinovou hranici pro alternativní vlakové spojení, měla podporu ekologicky orientovaných stran. Ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari však nakonec zvolil hranici dvou a půl hodin.
Vládní návrh zákona by byl jen stvrzením již zavedené praxe. Francouzská vláda přiměla národního přepravce Air France krátké lety zrušit výměnou za příslib finanční pomoci v květnu 2020. Zákon se tak týká zejména konkurentů Air France, kteří by o krátké lety chtěli usilovat.
Před rokem francouzská vláda odsouhlasila půjčku ve výši sedm miliard eur (přibližně 183 miliard korun) pro Air France-KLM pod podmínkou, že budou zrušeny některé vnitrostátní lety. Vyhláška ovšem zastaví provoz také nízkonákladovým leteckým společnostem.
Generální ředitel společnosti Air France-KLM Benjamin Smith uvedl, že se letecká společnost zavázala ke snížení počtu svých francouzských vnitrostátních linek do konce tohoto roku o 40 procent.
Francie zakáže krátké lety. Když nesmí Air France, tak nikdo![]() |
Proti zákonu se postavilo několik zákonodárců zvolených za regiony v okolí města Toulouse, kde sídlí výrobce letadel Airbus.
Francouzské sdružení spotřebitelů (UFC-Que Choisir) ve své zprávě vyzvalo poslance, aby zachovali čtyřhodinové doporučení a dali nějaké záruky, že Francouzská národní železnice (SNCF) nevyužije příležitosti k umělému nafouknutí cen jízdného nebo nesníží kvalitu železniční dopravy.
Zástupce sdružení navíc dodal, že zákaz vnitrostátních letů by měla skutečný dopad na snížení emisí oxidu uhličitého spíše při delších letech do čtyř hodin.
„Opatření zasáhlo ve skutečnosti pouze pět spojů, což představuje 12 procent cestujících, kteří využívají vnitrostátní dopravu. Naopak osmnáct linek na hranici čtyř hodin představuje již 30 procent cestujících. Navíc emise oxidu uhličitého na takto krátkých letech jsou třikrát nižší než u letů do čtyř hodin,“ uvádí.
Podrobnosti o přesných trasách, které budou zastaveny, budou zveřejněny v oficiální vyhlášce. Pokračovat budou lety z Paříže do Nice, která trvá přibližně šest hodin vlakem, a Toulouse, čtyři hodiny vlakem.
Nové francouzské zákony budou ostatní země pečlivě sledovat. Rakouská koaliční konzervativně-zelená vláda zavedla v červnu loňského června daň ve výši 30 EUR na letenky u letů do 350 km a zákaz vnitrostátních letů do destinaci, kam lze vlakem dojet za méně než tři hodiny.