Francouzští politici přistoupili ke zvýšení solidární daně u letenek z ekologických i rozpočtových důvodů. Podle odborníků ale nové opatření může poměrně dramaticky poškodit konkurenceschopnost Francie na globální scéně. Francie si od nového opatření slibuje, že přinese dodatečnou 1 miliardu eur (asi 25 miliard korun ročně), čímž se povede alespoň částečně snížit dlouhodobě vysoký francouzský rozpočtový deficit, píše portál The Guardian.
Zájezd za cenu letenky. Konkurence zlevnila exotiku na úroveň Řecka![]() |
Letecká společnost Air France nyní odhaduje, že zvýšení daňové zátěže ji bude stát dodatečných 100 milionů eur ročně. S reakcí přišla už i nízkonákladová společnost Ryanair, která pohrozila omezením letů do Francie. Zatím se ale příliš nezdá, že by kritika mohla změnit rozhodnutí francouzského premiéra, který s navýšenou daní počítá už pro rozpočet v roce 2025.
Čím dále, tím výraznější daňová zátěž
Solidární daň z letenek platí cestující na komerčních letech z Francie od roku 2006, kdy byla zavedena. Zvýšení této daně v rozpočtu bude nakonec méně významné, než to bylo v původní verzi rozpočtu projednávané na podzim loňského roku.
Daňová zátěž v případě krátkých letů v rámci Francie či Evropy v ekonomické tříd vzroste z původních 2,63 na 7,4 eur (na 185 korun). U středně dlouhých letů stoupne na 15 eur (asi 375 korun) a u těch nejdelších nad 5 500 kilometrů dokonce na 40 eur (asi 1 000 korun). Ještě výrazněji dopadne opatření na business a první třídu, kde se konkrétně bude jednat o 30, 80 a 120 eur.
Švédská vláda ruší ekologickou daň, letenky tak zlevní. Aktivisté nesouhlasí![]() |
Novinka navíc postihne i soukromá letadla, u kterých se výše solidární daně bude pohybovat od 220 do 2 100 eur, což je v přepočtu až 52 500 korun. Francouzské opatření bude mít ale i několik výjimek. Nebude se třeba týkat letů na Korsiku a do francouzských zámořských území.
Aerolinky francouzský krok kritizují
Francouzská vláda vnímá opatření jako spravedlivé. Poukazuje hlavně na skutečnost, že zhruba 20 procent nejbohatší populace je zodpovědných za více než polovinu výdajů, které souvisí s leteckou dopravou. Benjamin Smith, generální ředitel letecké společnosti Air France-KLM, ale novinku vnímá jako daň za vstup do Francie a označil ji za nezodpovědné řešení.
„Francie je dlouhodobě zemí, ve které je zdanění letecké dopravy v rámci Evropy nejpřísnější. Za posledních 20 let jsme i kvůli ztratili 1 až 2 procenta trhu ve prospěch zahraničních aerolinek. Tímto krokem jako Francie ještě více podpoříme přesun leteckého provozu do jiných ekonomik,“ tvrdí Smith.
Smartwings zdraží letenky. Přibude poplatek kvůli rostoucí ceně paliva![]() |
Šéf irské nízkonákladové společnosti Ryanair Michael O’Leary na tiskové konferenci minulý týden varoval, že pokud se daň skutečně zvýší, bude muset irská firma reagovat a snížit své kapacity na francouzském území.
„Už nyní se Francie řadí mezi země, kde jsou daně v oblasti leteckého provozu nejvyšší. Pokud dojde k dalšímu růstu, pravděpodobně se počet našich letů z a do Francie sníží. Evropa se rozhodně nestane efektivnější ani konkurenceschopnější tím, že bude na aerolinky neustále uvalovat nové a stále vyšší daně a poplatky,“ uzavřel pro The Guardian O’Leary.