Zatímco britská fotbalová Premier League již odpočítává dny do zákazu sponzoringu sázkovými společnostmi na předních stranách dresů, který má vstoupit v platnost příští rok, mnohé kluby v evropských zemích našly způsoby, jak tato omezení obejít, píše deník The Guardian.
Průzkum organizace Investigate Europe odhalil, že 296 ze 442 fotbalových klubů v Evropě má v této sezoně alespoň jednoho sázkového partnera. 145 fotbalových týmů má na přední straně dresu sponzora hazardních her.
Lidé prosázeli na fotbal čtyři miliardy. Částka překonala šampionát v Kataru![]() |
Kluby v Itálii a Belgii podle šetření obcházejí zákazy na přední straně dresů například tím, že na nich zobrazují loga charitativních nadací, které hazardní společnosti založily, anebo zpravodajských či zábavních webových stránek s nimi spojených.
Čtrnáct z jednatřiceti analyzovaných fotbalových lig spoléhá na sázkovou společnost jako na svého titulárního sponzora.
Partnery nejméně 27 fotbalových klubů z pěti nejlepších evropských lig (Anglie, Španělsko, Německo, Itálie, Francie) jsou navíc asijské sázkové společnosti.
Sázka na jistotu
Všudypřítomnost reklamy na hazardní hry v Premier League je dobře zdokumentovaná. Jedenáct týmů má na přední straně svých dresů pro sezonu 2024–25 logo společností spojených s hazardem, což je nejvyšší podíl mezi pěti nejlepšími evropskými ligami.
Podle průzkumu společnosti Global Data, na který se odvolává Investigate Europe, utratily tyto značky v této sezoně za loga na dresech v anglické nejvyšší soutěži přibližně 135 milionů dolarů (3 miliardy Kč).
Anglii hrozí skandál. Sázel jsem na vlastní zápasy, přiznal fotbalista |
Ostatní kontinentální ligy se tomuto číslu přibližují. Kromě hlavních sponzorů nejvyšší nizozemské fotbalové ligy, mezi nimiž jsou společnosti TOTO a Unibet, má například každý klub Eredivisi svého partnera nebo sponzora, který se rekrutuje z oblasti hazardu.
Významnými a lukrativními trhy jsou pro tyto společnosti podle průzkumu také Portugalsko, Řecko a Německo. Ale i na menších trzích je taková reklama velmi rozšířená. Většina prvoligových týmů v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku má na dresech loga sázkových kanceláří.
Zákazu jde udělat kličku
Týmy nejvyšší anglické fotbalové soutěže dobrovolně souhlasily se zákazem takového sponzoringu na přední straně dresů od sezony 2026-27. Investigate Europe však zjistil, že v zemích, které takové zákazy rovněž uzákonily, týmy zjevně využívají nejrůznějších kliček a mezer.
Například v Belgii. Přestože tu vstoupil v lednu v platnost zákon omezující sponzoring na rukávech a zadní straně dresů, několik klubů tamější Pro League používá podznačky, které obsahují pouze část názvu původní společnosti. Například úřadující mistr Club Brugge změnil sponzora svých dresů z Unibetu na U-Experts, zpravodajskou aplikaci vytvořenou společností Unibet s odkazy na její nabídku kasin.
V Itálii, kde bylo podobné omezení zavedeno v roce 2018, mají v sezoně 2024–25 tři kluby Serie A sponzory dresů spjaté se sázením: Inter Milán (Betsson.sport), Parma (AdmiralBet.news) a Lecce (BetItalyPay). U Milána šetření zjistilo, že tým propaguje sázkovou značku, která neměla licenci k provozování činnosti v Itálii.
Podlehl sázkám i mafii, léčil se, teď šíří osvětu. „Chtěl jsem se zabít“![]() |
Inter uzavřel smlouvu se společností Boomerang Bet v červenci 2024 jako se svým regionálním partnerem v Evropě. Stalo se tak navzdory tomu, že značka byla na černé listině italských úřadů a rovněž fungovala bez místní licence, která je pro italský sázkový trh zákonným požadavkem.
Jiné kluby podporují společnosti, které jsou na černé listině národních úřadů v jiných částech kontinentu, protože nemají požadovanou místní licenci. Stále jsou zde také hojně zastoupeny asijské sázkové kanceláře, z nichž mnohé v Evropě oficiálně nepůsobí.
Průzkum zjistil, že 27 týmů z pěti nejlepších evropských lig spolupracuje s 22 asijskými značkami. V Itálii má osm týmů smlouvy viditelné pouze při přístupu na klubové webové stránky z Asie anebo prostřednictvím asijské VPN.
Když přijdeš o všechno
Význam sponzoringu na přední straně dresů je ovšem sám o sobě sporný, jak ukázaly další studie. Podle výzkumu akademiků z bristolské univerzity bylo o zahajovacím víkendu Premier League odvysíláno téměř 30 000 reklam na hazardní hry, které se dostaly k divákům na stadionech a v televizi, rozhlase a sociálních médiích. To je o 165 procent více než o rok dříve. Sponzoři na dresech se na tomto počtu podíleli méně než 10 procenty.
„Čím více jste vystaveni reklamám na hazardní hry, tím větší je pravděpodobnost, že budete hrát,“ říká Charles Livingstone, člen expertní skupiny Světové zdravotnické organizace pro hazardní hraní a poruchy způsobené hazardními hrami. Dodává, že podle výzkumů reklama nadále zůstává klíčem k marketingovým strategiím sázkových firem.
„Sázkový průmysl utrácí miliony, protože tak získává nové gamblery,“ dodal Livingstone. Důvodem je podle něj to, že nejlepší zákazníci jsou ti, kteří přijdou na mizinu. „Musí neustále nabírat nové hráče, aby nahradili ty, kteří přišli o všechny své peníze, majetek a vztahy,“ uzavřel Livingstone podle The Guardianu.