Nápis Hollywood

Nápis Hollywood | foto: AP

Filmové rekvizity nejsou jen pro Hollywood. Nejvíc z toho těží youtubeři

  • 0
Hollywood už není to, co býval. Poté, co zábavní průmysl značně zredukovala americká recese, hledají výrobci filmových rekvizit nové zákazníky. A zřejmě je našli mezi youtubery, kteří své publikum začali bavit například tím, že si o hlavu rozbíjejí láhve od piva.

Hrdina proskakuje zavřeným oknem a utíká bez újmy, žena mrskne po svém milenci skleněnou vázu, muž v baru rozbije láhev o hlavu svého rivala...  Rozbíjející se sklo je součástí většiny filmů a televizních pořadů v Hollywoodu od filmů Čaroděj ze země Oz až po Vlka z Wall Street.

Tyto efekty by se neobešly bez podnikatelů, kteří pomocí tajných receptů dokáží vytvořit skleněné láhve a okna, které jsou dostatečně křehké na to, aby se rozbily, ale zároveň dostatečně bezpečné, aby se zabránilo poranění herců a kaskadérů. V minulosti byly rekvizity z filmového skla pro nízkorozpočtové projekty kvůli ceně téměř zapovězené. Ryan Johnson to ale vše změnil.

Podnikatel vytvořil cenově dostupnou řadu rekvizit, která je dostupná pro divadla, film i televizi - a stále častěji i pro youtubery, kteří díky levným rekvizitám mohou svá videa obohacovat o filmové triky. „Otevřeli jsme nový trh, a to zejména pro menší regionální a školní divadla,“ řekl Johnson, který je prezidentem rekvizit a speciálních efektů ve společnosti NewRuleFX.

Lahve ze speciálního skla jsou hitem

Jeho firma vyrábí speciální pivní láhve sedm dní v týdnů. NewRuleFX vyrábí také pěnové pánve, kladiva, zbraně nebo repliky zbraní a kostýmů z kultovního seriálu Hra o trůny. V sortimentu společnosti najdete také cigarety bez nikotinu, které jsou u herců stále populárnější. Nejvíc na odbyt ale jdou pivní láhve za 13 dolarů (282 korun)

„Je to velmi jednoduchý, stylový a univerzální nástroj. V průběhu let se tolik nezměnilo, takže si hnědou láhev od piva můžete koupit pro show na YouTube i pro starší westernovou show,“ vysvětluje Johnson.

Rekvizity začal prodávat v roce 2010 poté, co americká recese a spisovatelská stávka v Hollywoodu zdevastovala zábavní průmysl. „Dříve byla mojí hlavní činností televizní reklama. Když ale přišla recese, spousta lidí přestala v televizi inzerovat. V té chvíli jsem si velmi rychle uvědomil, že se musím zaměřit na něco jiného.“

Během recese vymyslel ve své garáži recept na speciální sklo. Vytvořil webovou stránku a začal prodávat. Od té doby jeho malý podnik roste o 10-15 procent ročně. V současné době zaměstnává sedm lidí.

I přes velké ztráty filmových a televizních produkcí zůstává Hollywood bohužel srdcem globálního zábavního průmyslu. Kalifornský je největší v USA a podle asociace amerických filmů v loňském roce zaměstnával více než 198 tisíc lidí. Hollywood vyplácí 43 miliard dolarů ročně více než 300 tisícům podniků po celých Spojených státech. Asi 85 procent jsou malé podniky, které zaměstnávají méně než 10 lidí.

Dnes youtuber, zítra možná ředitel v Netflixu

Leron Gubler, prezident a generální ředitel Hollywoodské obchodní komory říká, že průmysl se za posledních 25 let změnil, protože studia pracují méně in-house než dříve, což vytváří více příležitostí pro malé podniky, aby mohly pracovat na studiových produkcích. „Tolik se změnilo,“ říká Gubler a uvědomuje si, že společnosti jako Netflix, Google a Amazon vytvořily pro filmaře spoustu nových odbytišť.

„Tajemství úspěchu rekvizitního podnikání je dodávat každému zákazníkovi,“ říká Gubler a dodává, že mnozí z jeho konkurentů se například nechtějí obtěžovat prodejem jen několika rekvizit pro děti, které natáčí videa na YouTube.

„Klidně strávím 30 minut na telefonu, abych jim vše vysvětlil. Oni si pak u nás objednají a jsou nadšení. A kdo ví, mohou se klidně vrátit. Jejich kariéra stále roste a nakonec se třeba stanou uměleckým ředitelem v Netflixu a zůstanou věrným zákazníkem,“ vysvětluje Gubler. Podle něj je dodržování této strategie nedílnou součástí jeho úspěchu. 

„Staráme se o každého zákazníka, jakoby připravoval největší show v Hollywoodu,“ dodal Gubler.