Federer po 20 letech změnil šatník, dostane za to miliardy

  1:00aktualizováno  1:00
Pondělní premiéru na letošním Wimbledonu odehrál švýcarský tenista Roger Federer v barvách výrobce oblečení Uniqlo, čímž potvrdil to, o čem se spekulovalo už před začátkem turnaje. Dlouholetou spolupráci se značkou Nike nahradil ještě lukrativnější smlouvou s japonskou společností, která usiluje o expanzi na mezinárodním trhu.

Švýcarský tenista Roger Federer zahrává forhendem v prvním kole Wimbledonu, v němž porazil Srba Dušana Lajoviče. Nedovolil mu jediný brejkbol. | foto: AP

Firma Uniqlo záhy po začátku duelu Federera se Srbem Dušanem Lajovicem na sociálních sítích potvrdila, že Švýcar se stává novým globálním ambasadorem jejich značky. „Pan Federer je jedním z největších šampionů v historii, můj respekt k jeho osobě přesahuje jeho sportovní kariéru,“ prohlásil výkonný ředitel společnosti Tadashi Yanai. Partnerství by podle něj mělo být o inovacích jak na kurtu, tak mimo něj.

„Sdílíme společnou vášeň pro pozitivní vliv na svět kolem nás,“ komentoval Federer změnu, která zásadně ovlivní světový byznys s oblečením.

Fotogalerie

Po jeho spolupráci se značkou Nike mu zbyly pouze boty, které měl na sobě i během úvodního kola Wimbledonu. Uniqlo totiž sportovní boty nevyrábí. Na Federerově oblečení rovněž chybělo logo s iniciálami RF, které zůstává součástí portfolia společnosti Nike a Švýcar jej momentálně nemůže využívat. Doufá ale, že Nike bude v procesu vrácení nápomocný. „Jsou to moje iniciály, v dohledné budoucnosti se mi vrátí,“ uvedl Federer.

Poslední desetiletý kontrakt 36letého tenisty s firmou Nike vypršel letos v březnu. Současná dvojka žebříčku ATP vydělávala na této spolupráci přibližně deset milionů dolarů ročně (zhruba 220 milionů korun). 

Smlouva s japonským Uniqlem, rovněž podepsaná na deset let, však Federerovi vynese výrazně víc peněz. Podle televize ESPN se japonská firma zavázala Federerovi vyplatit v průběhu deseti let až 300 milionů dolarů (přibližně 6,6 miliardy korun). Kromě toho mu prý dovolí, aby některá bílá místa na svém tričku prodal pro reklamní účely, což si u značky Nike nemohl dovolit. Federer by měl navíc peníze od Japonců pobírat i v případě, že už nebude aktivně hrát.

Peníze budou i po konci kariéry

Švýcarský rekordman, jenž získal během své kariéry 20 grandslamových titulů, letos oslaví 37. narozeniny. V tomto věku už měli mnozí tenisté profesionální kariéru ukončenou, nebo minimálně na odchod „do důchodu“ pomýšleli. I když se Federer zatím odejít nechystá, spekuluje se, že by k tomu mohlo během příštích deseti let dojít.

„To, že je značka ochotna podporovat sportovce i po ukončení jeho aktivní kariéry, není úplně běžné,“ říká Martin Charvát z agentury Remembership. „Nicméně Federer je vyhlášený tím, že v civilu chodí velice elegantně oblečený. Jestli si ho zavázali na deset let, tak to nejspíš znamená, že se i po ukončení kariéry bude při různých příležitostech objevovat v jejich oblečení,“ dodává Charvát.

V žebříčku nejbohatších sportovců časopisu Forbes obsadil Federer sedmou příčku. Jeho celkový roční výdělek ještě během spolupráce s Nike činil 77,2 milionu dolarů (zhruba 1,7 miliardy korun), tedy přibližně dvakrát více než současná jednička žebříčku ATP, Španěl Rafael Nadal. Nový Federerův kontrakt by jej mohl v tomto srovnání posunout ještě výš.

Agentura Bloomberg uvádí, že Federerovo jméno má firmě Uniqlo pomoct expandovat na mezinárodním trhu, zejména v Evropě, kde otevírá nové obchody. Silný růst zaznamenala japonská společnost i v Číně a její zahraniční tržby překonávají domácí během posledních dvou čtvrtletí. Stále však bojuje s těžkostmi na trzích s dlouhou tradicí prodejců oblečení, jako jsou H&M či Zara.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Slovenská dekáda s eurem. Lidé si zvykli, osm z deseti by neměnilo

Ilustrační snímek.

V sobotu 17. ledna 2009 přestaly na Slovensku platit koruny a začalo se platit výhradně eury. Prvotní obavy ze...

Němečtí sládci plánují, že budou na pivech uvádět energetickou hodnotu

Ilustrační snímek

Němečtí pivaři budou mít v budoucnu už při pouhém pohledu na etiketu na láhvi svého oblíbeného nápoje jasno, kolik...

Je stále čemu tleskat? Čínský ekonomický vlak rok od roku zpomaluje

Čínský prezident Si Ťchin-ping

V loňském roce růst čínské ekonomiky dosáhl 6,5 %, což je nejméně od roku 1990. Podle místních zdrojů tamní vláda...

Najdete na iDNES.cz