Federer po 20 letech změnil šatník, dostane za to miliardy

  1:00aktualizováno  1:00
Pondělní premiéru na letošním Wimbledonu odehrál švýcarský tenista Roger Federer v barvách výrobce oblečení Uniqlo, čímž potvrdil to, o čem se spekulovalo už před začátkem turnaje. Dlouholetou spolupráci se značkou Nike nahradil ještě lukrativnější smlouvou s japonskou společností, která usiluje o expanzi na mezinárodním trhu.

Švýcarský tenista Roger Federer zahrává forhendem v prvním kole Wimbledonu, v němž porazil Srba Dušana Lajoviče. Nedovolil mu jediný brejkbol. | foto: AP

Firma Uniqlo záhy po začátku duelu Federera se Srbem Dušanem Lajovicem na sociálních sítích potvrdila, že Švýcar se stává novým globálním ambasadorem jejich značky. „Pan Federer je jedním z největších šampionů v historii, můj respekt k jeho osobě přesahuje jeho sportovní kariéru,“ prohlásil výkonný ředitel společnosti Tadashi Yanai. Partnerství by podle něj mělo být o inovacích jak na kurtu, tak mimo něj.

„Sdílíme společnou vášeň pro pozitivní vliv na svět kolem nás,“ komentoval Federer změnu, která zásadně ovlivní světový byznys s oblečením.

Fotogalerie

Po jeho spolupráci se značkou Nike mu zbyly pouze boty, které měl na sobě i během úvodního kola Wimbledonu. Uniqlo totiž sportovní boty nevyrábí. Na Federerově oblečení rovněž chybělo logo s iniciálami RF, které zůstává součástí portfolia společnosti Nike a Švýcar jej momentálně nemůže využívat. Doufá ale, že Nike bude v procesu vrácení nápomocný. „Jsou to moje iniciály, v dohledné budoucnosti se mi vrátí,“ uvedl Federer.

Poslední desetiletý kontrakt 36letého tenisty s firmou Nike vypršel letos v březnu. Současná dvojka žebříčku ATP vydělávala na této spolupráci přibližně deset milionů dolarů ročně (zhruba 220 milionů korun). 

Smlouva s japonským Uniqlem, rovněž podepsaná na deset let, však Federerovi vynese výrazně víc peněz. Podle televize ESPN se japonská firma zavázala Federerovi vyplatit v průběhu deseti let až 300 milionů dolarů (přibližně 6,6 miliardy korun). Kromě toho mu prý dovolí, aby některá bílá místa na svém tričku prodal pro reklamní účely, což si u značky Nike nemohl dovolit. Federer by měl navíc peníze od Japonců pobírat i v případě, že už nebude aktivně hrát.

Peníze budou i po konci kariéry

Švýcarský rekordman, jenž získal během své kariéry 20 grandslamových titulů, letos oslaví 37. narozeniny. V tomto věku už měli mnozí tenisté profesionální kariéru ukončenou, nebo minimálně na odchod „do důchodu“ pomýšleli. I když se Federer zatím odejít nechystá, spekuluje se, že by k tomu mohlo během příštích deseti let dojít.

„To, že je značka ochotna podporovat sportovce i po ukončení jeho aktivní kariéry, není úplně běžné,“ říká Martin Charvát z agentury Remembership. „Nicméně Federer je vyhlášený tím, že v civilu chodí velice elegantně oblečený. Jestli si ho zavázali na deset let, tak to nejspíš znamená, že se i po ukončení kariéry bude při různých příležitostech objevovat v jejich oblečení,“ dodává Charvát.

V žebříčku nejbohatších sportovců časopisu Forbes obsadil Federer sedmou příčku. Jeho celkový roční výdělek ještě během spolupráce s Nike činil 77,2 milionu dolarů (zhruba 1,7 miliardy korun), tedy přibližně dvakrát více než současná jednička žebříčku ATP, Španěl Rafael Nadal. Nový Federerův kontrakt by jej mohl v tomto srovnání posunout ještě výš.

Agentura Bloomberg uvádí, že Federerovo jméno má firmě Uniqlo pomoct expandovat na mezinárodním trhu, zejména v Evropě, kde otevírá nové obchody. Silný růst zaznamenala japonská společnost i v Číně a její zahraniční tržby překonávají domácí během posledních dvou čtvrtletí. Stále však bojuje s těžkostmi na trzích s dlouhou tradicí prodejců oblečení, jako jsou H&M či Zara.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Z koníčku byznys. Chilský podnikatel roku ukazuje svou zemi turistům

Obyvatelé chilského města Petorca obviňují pěstitele avokáda, že je připravují...

Ještě před třiceti lety do Chile nikdo moc nejezdil. Ani za obchodem, ani za turistikou, vypráví čtyřiasedmdesátiletý...

Letos chceme do Ruska, pak do celého světa, říká spoluzakladatel Flixbusu

Zakladatelé společnosti Flixbus, André Schwämmlein na snímku uprostřed

Na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku letos reprezentovali Německo zakladatelé společnosti Flixbus. Dopravce...

Fialová kráva klikne. Malťan vydělává na analýze chování lidí na webu

Maltský podnikatel roku

Na světovém finále EY Podnikatel roku reprezentoval Maltu David Darmanin, zakladatel platformy Hotjar, která analyzuje...

Najdete na iDNES.cz