Federer po 20 letech změnil šatník, dostane za to miliardy

  1:00aktualizováno  1:00
Pondělní premiéru na letošním Wimbledonu odehrál švýcarský tenista Roger Federer v barvách výrobce oblečení Uniqlo, čímž potvrdil to, o čem se spekulovalo už před začátkem turnaje. Dlouholetou spolupráci se značkou Nike nahradil ještě lukrativnější smlouvou s japonskou společností, která usiluje o expanzi na mezinárodním trhu.

Švýcarský tenista Roger Federer zahrává forhendem v prvním kole Wimbledonu, v němž porazil Srba Dušana Lajoviče. Nedovolil mu jediný brejkbol. | foto: AP

Firma Uniqlo záhy po začátku duelu Federera se Srbem Dušanem Lajovicem na sociálních sítích potvrdila, že Švýcar se stává novým globálním ambasadorem jejich značky. „Pan Federer je jedním z největších šampionů v historii, můj respekt k jeho osobě přesahuje jeho sportovní kariéru,“ prohlásil výkonný ředitel společnosti Tadashi Yanai. Partnerství by podle něj mělo být o inovacích jak na kurtu, tak mimo něj.

„Sdílíme společnou vášeň pro pozitivní vliv na svět kolem nás,“ komentoval Federer změnu, která zásadně ovlivní světový byznys s oblečením.

Fotogalerie

Po jeho spolupráci se značkou Nike mu zbyly pouze boty, které měl na sobě i během úvodního kola Wimbledonu. Uniqlo totiž sportovní boty nevyrábí. Na Federerově oblečení rovněž chybělo logo s iniciálami RF, které zůstává součástí portfolia společnosti Nike a Švýcar jej momentálně nemůže využívat. Doufá ale, že Nike bude v procesu vrácení nápomocný. „Jsou to moje iniciály, v dohledné budoucnosti se mi vrátí,“ uvedl Federer.

Poslední desetiletý kontrakt 36letého tenisty s firmou Nike vypršel letos v březnu. Současná dvojka žebříčku ATP vydělávala na této spolupráci přibližně deset milionů dolarů ročně (zhruba 220 milionů korun). 

Smlouva s japonským Uniqlem, rovněž podepsaná na deset let, však Federerovi vynese výrazně víc peněz. Podle televize ESPN se japonská firma zavázala Federerovi vyplatit v průběhu deseti let až 300 milionů dolarů (přibližně 6,6 miliardy korun). Kromě toho mu prý dovolí, aby některá bílá místa na svém tričku prodal pro reklamní účely, což si u značky Nike nemohl dovolit. Federer by měl navíc peníze od Japonců pobírat i v případě, že už nebude aktivně hrát.

Peníze budou i po konci kariéry

Švýcarský rekordman, jenž získal během své kariéry 20 grandslamových titulů, letos oslaví 37. narozeniny. V tomto věku už měli mnozí tenisté profesionální kariéru ukončenou, nebo minimálně na odchod „do důchodu“ pomýšleli. I když se Federer zatím odejít nechystá, spekuluje se, že by k tomu mohlo během příštích deseti let dojít.

„To, že je značka ochotna podporovat sportovce i po ukončení jeho aktivní kariéry, není úplně běžné,“ říká Martin Charvát z agentury Remembership. „Nicméně Federer je vyhlášený tím, že v civilu chodí velice elegantně oblečený. Jestli si ho zavázali na deset let, tak to nejspíš znamená, že se i po ukončení kariéry bude při různých příležitostech objevovat v jejich oblečení,“ dodává Charvát.

V žebříčku nejbohatších sportovců časopisu Forbes obsadil Federer sedmou příčku. Jeho celkový roční výdělek ještě během spolupráce s Nike činil 77,2 milionu dolarů (zhruba 1,7 miliardy korun), tedy přibližně dvakrát více než současná jednička žebříčku ATP, Španěl Rafael Nadal. Nový Federerův kontrakt by jej mohl v tomto srovnání posunout ještě výš.

Agentura Bloomberg uvádí, že Federerovo jméno má firmě Uniqlo pomoct expandovat na mezinárodním trhu, zejména v Evropě, kde otevírá nové obchody. Silný růst zaznamenala japonská společnost i v Číně a její zahraniční tržby překonávají domácí během posledních dvou čtvrtletí. Stále však bojuje s těžkostmi na trzích s dlouhou tradicí prodejců oblečení, jako jsou H&M či Zara.

Autor:
  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Čína roste nejpomaleji od devadesátých let, HDP stouplo o 6 procent

Čínský hospodářský růst se ve třetím čtvrtletí během celní války s USA zpomalil na šest procent. To je nejnižší úroveň...

Pivo v papíru. Pivovar Carlsberg představil plně recyklovatelné balení

Ani plech, ani plast, ani sklo. Nový obal, ve kterém chce dánský pivovar Carlsberg prodávat své pivo, je z...

První komerční skafandry Virgin Galactic budou pohodlné jako pyžamo

První cestující, kteří odletí ze Země na palubě kosmického letu Virgin Galactic, rozhodně nebudou vypadat jako současní...

Svatý grál. Šlechtitelé nové odrůdy jablka dali do kampaně 10 milionů dolarů

Farmáři ze státu Washington uvádí na trh novou odrůdu jablka. Jednou z jeho předností je dlouhá trvanlivost, v ledničce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz