ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Protestoval kvůli nevhodným pracovním podmínkám. Nyní se bojí o práci

  • 47
Firma zodpovědná za údržbu londýnských kanceláří společnosti Facebook byla požádána, aby propustila odborového zástupce jménem Guillermo Camacho. Právě ten dříve pomáhal s organizací protestů, když se zaměstnancům nelíbilo zdvojnásobení úklidových povinností v červenci letošního roku.

„Počet podlaží, které musíme uklidit, se zvýšil z pěti na dvanáct (v kancelářích Facebooku v ulici Brock Street). Ale nezaměstnali více lidí. Je to nemožné, musel jsem přijít před směnou a odejít pozdě, abych vše zvládl,“ vysvětlil Guillermo Camacho důvod protestů pro deník The Guardian. 

„Všichni jsme z toho ve stresu a otrávení. To je důvod, proč protestujeme,“ dodal Camacho.

Podobně hovoří i jiní zaměstnanci. „Vedoucí mi vyhrožoval sankcí, pokud neuklidím jedno a půl patra. Měřil, jak dlouho mi to trvalo. Bylo to peklo. Na jedné směně jsem kvůli stresu měla vnitřní krvácení,“ líčila dvaačtyřicetiletá Miriam Palencia, která uklízela v uvedené společnosti více než tři roky.

Většina tamních pracovníků úklidu tvrdí, že dostali nařízeno uklidit toalety s pěti kabinkami a sprchou za minutu a třicet sekund. Takoví zaměstnanci si přijdou na 10,85 liber (zhruba 322 korun) za hodinu.

Odvolání z funkce

Guillermo Camacho pracuje na stejné pozici v budově sedm let. Nyní ale do úklidové firmy dorazily e-maily ze společnosti JLL @ Facebook, která dohlíží na londýnské kanceláře Facebooku, požadující, aby aktivistu odvolala z funkce. E-mail byl odeslán ve stejný den, kdy se devětatřicetiletý Camacho účastnil protestu mimo svou kancelář.

Společnost Churchill Group, která se stará o úklid kancelářských prostor, uvedla, že se k jednotlivým případům nemůže vyjadřovat. Dodala však, že záležitosti týkající se vztahů se zaměstnanci nesouvisejí s žádnou protestní aktivitou nebo zapojením odborů. Firma mimo jiné uvedla, že musela uklízet více podlahových ploch. To však podle ní nevedlo ke zvýšené pracovní zátěži, jelikož úkoly jednotlivých zaměstnanců byly reorganizovány.

„Každý úkon byl změřen a vykonán našim managementem, abychom se ujistili, že jsou úkony realistické a dosažitelné,“ řekl mluvčí společnosti.

Facebook by měl převzít zodpovědnost

Alberto Durango, generální tajemník odborového svazu, vyzval Facebook k převzetí odpovědnosti nad touto situací. „Je nechutné, že špatně placení úklidoví pracovníci pracují až do vyčerpání v budově, kde sídlí nesmírně bohatá firma, která každoročně vydělává miliardy dolarů,“ řekl.

„Pracovali jsme po celou dobu pandemie,“ zdůraznil Guillermo Camacho. „Teď však se nás Facebook zřekl a říká, že s nimi nemáme nic společného. Facebook je šéfem těchto společností, může jim říct, co mají udělat,“ dodal Camacho, který je momentálně dočasně zbavený své funkce.

„Mám dvě malé děti a manželku, o které se musím starat, stejně jako o mou širší rodinu v Bolívii. Moje děti se mě neustále ptají, proč nejsem v práci. Nevím, co jim mám říct. Mám strach, že přijdu o práci definitivně,“ řekl  Camacho.

Americká společnost Facebook uvedla, že dobré zacházení s každým, kdo pracuje v jeho kancelářích, je nanejvýš důležité. Mimo jiné zajistila, aby všichni smluvní pracovníci byli i nadále v průběhu pandemie placeni. Zároveň zmínila, že JLL musí dodržovat přísné standardy a rovněž musí zajistit, aby každý dostal měsíčně zaplaceno přinejmenším existenční minimum.