Nizozemský mediální magnát John De Mol, známý jako autor reality show Big Brother nebo The Voice, se proti zneužívání svého obličeje rozhodl bojovat a uspěl. Tamní soud minulý týden rozhodl v jeho prospěch a nařídil Facebooku, aby ze svých stránek odstranil jakékoli reklamy na investice v bitcoinech, které zneužívají De Molovu podobiznu.
Za každé jedno zobrazení miliardářova obličeje v této souvislosti musí nyní sociální síť zaplatit 10 tisíc eur (255 tisíc Kč). Maximální výše celkové pokuty je pak jeden milion eur. De Mol podle agentury Reuters zažaloval Facebook poté, co kvůli zneužití jeho fotografie různí investoři přišli až o 1,7 milionu eur.
Facebook nyní zvažuje další postup. Podle právníka společnosti Jense van den Brinka totiž nedisponuje technologií, kterou by mohl podvodné reklamy ze svých stránek zcela vymýtit. “De Mol požaduje dokonalý filtr, který neexistuje,” citovala van den Brinkova slova agentura Bloomberg.
Prolhané recenze. Falešných hodnocení na internetu přibývá, lidé je neodhalí |
Facebook podle prohlášení svých představitelů bere situaci vážně a pochybné příspěvky ze stránek maže “jakmile na ně narazí”. Podobné žalobě jako nyní v Nizozemsku totiž loni čelil i ve Velké Británii. Žaloval jej tamní finanční expert Martin Lewis, jehož obličej se rovněž objevil v rámci propagace investic do digitálních měn. Letos v lednu však svou žalobu stáhl poté, co sociální síť slíbila vytvořit nástroj pro nahlašování pochybných reklam a věnovat tři miliony liber charitě Citizens Advice.
Nástroj byl pro Brity spuštěn letos v červenci. “Uživatelům Facebooku v Británii umožňuje označovat reklamy, které vedou na podvodné stránky, jež často propagují pochybná schémata rychlého zbohatnutí či prodej podivných kryptoměn,“ napsal deník Financial Times.
Vydělat jako Kellner
V posledních měsících se podvodníci zaměřili i na Českou republiku. Na Facebooku se objevili reklamy s obličejem nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, které lidem slibují milionové výdělky během několika měsíců. Reklamy odkazovaly na pochybné stránky, na nichž se to hemží výrazy jako “mezera v zákonech pro bohatství”, “program o kterém si šeptají všichni v ČR” nebo “desítky tisíc eur denně pomocí autopilota”.
Zdrojem těchto peněz mělo podobně jako v zahraničí být obchodování s kryptoměnami. Před reklamami varovala začátkem listopadu i samotná skupina PPF, v níž je Petr Kellner majoritním akcionářem. “Vlna placených podvodných inzerátů vede na weby, které lákají na investice do kryptoměny bitcoin. Podvodníci využívají falešná prohlášení Petra Kellnera, který údajně do této měny již investoval. Varujeme všechny, kteří se s těmito reklamami setkají, aby na falešných webech nevyplňovali své osobní údaje ani nezadávali údaje ke své platební kartě,” uvedla skupina na svých webových stránkách.
Začalo to „bitcoinovou horečkou“
Bitcoinovou horečku způsobil jediný anonymní spekulant, tvrdí studie |
Facebook bojuje se záplavou podvodných reklam na obchodování s kryptoměnami už několik let. Největší problémy tohoto typu měl koncem roku 2017, kdy během “bitcoinové horečky” stoupl kurz nejznámější virtuální měny až ke 20 tisícům dolarů. V lednu 2018 proto na svých stránkách zakázal veškerou reklamu na digitální měny.
V červnu pak zákaz zmírnil a povolil reklamu zadavatelům, kteří dostanou speciální povolení. Další uvolnění pravidel pak přišlo letos v květnu. V té době již bylo potvrzeno, že se Facebook chystá vybudovat vlastní kryptoměnu Libra (tehdy se ještě jmenovala GlobalCoin, pozn. red.).
Od léta pak začaly stránky Facebooku opět zaplavovat podvodné reklamy na kryptoměny, včetně těch lákajících na investice do samotné Libry.