Vítězem devatenáctého ročníku světové soutěže EY Podnikatel roku se stal...

Vítězem devatenáctého ročníku světové soutěže EY Podnikatel roku se stal Američan Brad Keywell s firmou Uptake Technologies. (8. června 2019) | foto: studio.phenix

Podnikatelem roku je Američan Keywell. Jeho software šetří firmám miliony

  • 24
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Vítězem devatenáctého ročníku světové soutěže EY Podnikatel roku se stal Američan Brad Keywell. V hlasování poroty uspěl mezi národními šampiony ze 47 zemí. Česko na soutěži zastupovali manželé Radka Prokopová a František Fabičovic, majitelé břeclavského výrobce sanitární techniky Alca plast.

Americký podnikatel Brad Keywell úspěšně založil šest firem, včetně obdoby Slevomatu Groupon. V roce 2014 pak založil Uptake Technologies a během čtyř let vybudoval technologickou společnost založenou na datové prediktivní analýze. Jeho start-up rychle vyrostl z původních 50 zaměstnanců na 450 lidí. Jeho start-up dosáhl valuaci dvou miliard dolarů.

Technologie Uptake umožňuje klientům předvídat chvíli, kdy se nějaká součástka pokazí nebo bude fungovat špatně. Analyzuje data ze senzorů na strojích a následně používá datové modely, které pomohou předpovědět problémy ještě před tím, než nastanou. Software umí firmám ušetřit miliony dolarů tím, že se o své stroje a roboty starají lépe. „Pomáhá firmám dosáhnout lepší produktivitu, spolehlivost a bezpečnost,“ říká Keywell.

Jeho software využívají firmy na všech kontinentech kromě Antarktidy a také napříč obory. „Mohl vyhrát kdokoliv. Skoro se nedá říci, že by to byla soutěž. Celkově oceňuji sílu podnikání. Sám říkám, že podnikání spočívá v tom udělat co nejvíc s omezenými zdroji,“ říká Keywell.

„Myslím, že umělá inteligence promění lidstvo k lepšímu. Většina odvětví díky ní bude moci být produktivnější. To mimo jiné znamená, že průmysl bude ve svém důsledku mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Myslím, že nyní jsme ve fázi, kdy se pořád učíme,“ dodává devětačtyřicetiletý podnikatel, který se věnuje také filozofii.

Porota u Keywella mimo jiné ocenila, že se v podnikání nedrží zažitých pravidel a pokouší se proměnit přístup, jak podnikání vnímat. A také jeho filantropii - ve své nadaci podporuje sociální podnikání a se svou manželkou v roce 2016 také podepsali výzvu The Giving Pledge, která je spolu s dalšími podnikateli zavazuje směřovat většinu bohatství na dobročinné účely. Tuto výzvu dodnes podepsaly přes dvě stovky lidí.

Hledáme zapáleného podnikatele

Každý z podnikatelů, kteří uspěli v národním kole soutěže, má půlhodinku, aby v Monaku přesvědčil porotu, že si zaslouží uspět v celosvětovém klání. „Nechtějí slyšet jen o tom, jak se daří firmě, zajímají se také o osobní podnikatelský příběh,“ říká Radka Prokopová.

Nikdo ze střední Evropy je však o tom zatím nedokázal přesvědčit, byť Česko už mnohokrát v předchozích letech do Monaka vyslalo silné podnikatelské osobnosti. Mezi nimi například šéfa Linetu Zbyňka Frolíka, zakladatele Student Agency (dnes RegioJetu) Radima Jančuru, Janise Samarase z Kofoly, či dlouholetého ředitele GZ Media Zdeňka Pelce.

Pětice porotců je složena z národních vítězů předchozích ročníků soutěže. Letos mezi nimi byl Australan Manny Stul, výrobce hraček, který v Monaku zvítězil před třemi lety, někdejší americký vítěz a podnikatel v energetice Jim Nixon či indonéská podnikatelka roku Bernadette Irawati Setiady. 

Výrobce hraček Manny Stul z Austrálie

Oficiálně posuzují porotci šest různých kritérií - mezi nimi je podnikatelský duch, finanční výkonnost, strategické směřování, inovace, globální přesah podnikání či navíc osobní integrita podnikatele a jeho vliv na společnost. Svou roli hraje pochopitelně i osobní „chemie“.

„Hledáme někoho, kdo má v sobě oheň, kdo následuje svou intuici, má osobní integritu a zaměřuje se na kreativitu a inovaci,“ říká Stul. „Nemůžete dosáhnout růstu, pokud půjdete po staré cestě, pokud bude následovat staré modely,“ dodává Bryan Pearce z poradenské společnosti EY, která soutěž pořádá.

A dodává, že tato událost s účastí desítek podnikatelů může přispět k hledání cest, jak čelit narůstajícímu populismu, řešit dopady lidské činnosti na životní prostředí nebo zvyšujícího se tlaku na veřejné služby. „Chceme, aby si podnikatelé z letošního ročníku odnesli lepší schopnost přemýšlet o problémech odlišně,“ dodává Pearce.

Od počítačových her ke kosmetice

Letošního ročníku se zúčastnili národní vítězové ze 47 zemí. Jde obvykle o střední až větší firmy, které mají za sebou řadu let úspěšného podnikání. Většinou jde o soukromé firmy. Jejich celkové roční tržby dosahují dohromady 44 miliard dolarů, za poslední tři roky zaznamenaly průměrný růst o 257 procent. Zaměstnávají dohromady 159 tisíc lidí.

Vedle českých výrobců sanitární techniky Alca plast mezi nimi byl například zakladatel slovenského herního studia Pixel Federation Šimon Šicko, jehož vizí je vytvořit ve střední Evropě Danube Valley, tedy obdobu kalifornského semeniště start-upů Silicon Valley.

Herní průmysl zastupoval i Yves Guillemot, který spoluzakládal světoznámé francouzské vydavatelství počítačových her Ubisoft, jehož vlajkovou lodí je historicko-akční série her Assassin’s Creed.

Autobus dopravce FlixBus.

Z Německa přijeli do Monaka tři spoluzakladatelé dopravce Flixbus, který se svými autobusy před několika lety vtrhl na evropské silnice. Postupně přidávají zemi za zemí, aktuálně počítají s expanzí na východ. Nestačí jim jen autobusy a chtějí ovládnout rovněž železnici.

Letos bylo mezi soutěžícími hodně hi-tech firem s přesahem do zdravotnictví. Například zakladatel švýcarské skupiny Dectris Christian Brönnimann, který dodává speciální rentgeny. Jeden z nich pomohl detailně prozkoumat strukturu viru zika, díky čemuž se podařilo připravit vakcínu. V oboru přesných zobrazovacích technik se pohybuje také Bělorus Vladimir Linev, šéf firmy Adani.

Ale zastoupení našly i retailové obory, jako třeba kosmetika. Jedna z mála žen v soutěži, Australanka Jo Horgan, založila před více než dvaceti lety kosmetickou skupina Mecca Brands z peněz, které získala prodejem svého domu. Jako zákaznice měla tehdy dost agresivních prodejních taktik v kosmetických obchodech a chtěla zákaznicím nabídnout vlídnější přístup. Nyní má na australském trhu s luxusní kosmetikou čtvrtinový podíl.