Mileniálové mají méně sexu než jejich předci. Bojí se rizik, tvrdí ekonomka

  19:27aktualizováno  19:27
O tom, co takzvaní mileniálové dělají, nebo nedělají, se napsalo mnoho. Například že nevlastní svůj domov, nekupují si auta, nepijí alkohol. Ale také, že nemají sex. Nebo alespoň ne v té míře jako generace před nimi. Americká analytička Allison Schragerová hledá ekonomické příčiny jejich chování.

Vztah je moc riskantní. Dnes mohou mladí zažít zábavný život, aniž by podstoupili rizika, která je čekají za domovními dveřmi. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Důvodů může být vícero. Někteří to přičítají vysokým studentským půjčkám a helikoptérovému rodičovství (úzkostliví rodiče chtějí mít přehled téměř o všem, co jejich dítě dělá). Ve hře ale může být mnohem významnější faktor. Jde o jednoduchý koncept z finanční teorie, který dává vysvětlení pro všechno, co děláme: riziko, píše ekonomka Allison Schragerová pro server Quartz.

V oblasti rizika platí jednoduchá poučka – kdo chce víc získat, musí podstoupit větší riziko. A kdo se rizika bojí, musí se spokojit s menším výnosem (ať už jde o cokoli). Jak se to dá vztáhnout na sexuální život mileniálů?

Účetní použil firemní miliony k sexuálním hrátkám, firma málem zkrachovala

Partnerské vztahy jsou riskantní. Protějšek vám může city opětovat, může vás ale také zcela odmítnout. Z příjemného vztahu může být jednou ošklivý rozchod. První rande může skvěle vyjít, ale také být divné a nepříjemné. Mileniálové (lidé, kteří vstoupili do dospělosti na počátku tohoto století) nechtějí riziko, že to nemusí vyjít, podstupovat. Randí méně, i když mají díky technologiím nevídané možnosti potkat se s více lidmi. Jsou liknavější v uzavírání manželství a nechce se jim setrvávat v dlouhodobých vztazích. Kvůli tomu všemu mají méně sexu.

Někteří komentátoři a ekonomové spekulují, že mileniálové se bojí rizika víc než předchozí generace. To je těžké zobecnit. Jedna věc, ve které ale ze srovnání se staršími vyčnívají je, že víc těží z toho, že neodcházejí od rodičů. 

Dřív, když v televizi nic pořádného nedávali a videohry byly v plenkách, museli mladí pro zábavu a stimulaci, ať už dobou či špatnou, odejít do reálného světa. Dnes ale může každý zažít zábavný život, aniž by podstoupil rizika, která ho čekají za domovními dveřmi. 

Podle některých může za pokles porodnosti on-line streamovací video služba Netflix. Páry spolu prý víc zábavu sledují na obrazovce, než aby si jí sami „vyráběli“. Pro lidi, kteří partnera stále hledají, nabízejí streamovací služby a videohry mnohdy větší hodnotu: naplňující domácí zážitky bez rizika. Podle jednoho výzkumu dokonce mladí muži méně pracují, jen aby měli víc času na hraní videoher. Ty jim tak nahrazují nejen lásku, ale i vydělané peníze.

Sexistické prasátečko ‚vyhráli‘ pražští strážníci a Moravská vinotéka

I v této oblasti ale platí zmíněná poučka – kdo se chce vyhýbat riziku, musí počítat s tím, že zisk je omezený. Podstupováním rizika od života dostáváme víc a postupujeme vpřed. Večer strávený s Netflixem může být v tu chvíli příjemný, ale nedostatek sociálního kontaktu může nakonec vést k osamělosti a úzkosti, poznamenává Schragerová.

„Když mi bylo dvacet, říkali mi, abych si neplatila kabelovou televizi, jinak si zničím sociální život. Ve výsledku jsem tak kolikrát chodila na rande, protože v televizi nic nedávali. To by se dnes nestalo,“ vzpomíná ekonomka. 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Americké aerolinky obviňují mechaniky za zrušené a zpožděné lety

Letadlo společnosti American Airlines (14. května 2019)

American Airlines žalují odborové svazy, které zastupují jejich mechaniky. Podle společnosti mohou za 2 200 zpožděných...

Plné obnovení dodávky ruské ropy potrubím Družba potrvá dva měsíce

Ilustrační snímek

Plné obnovení přepravy ropy ruským ropovodem Družba po znečištění potrvá dva měsíce. Podle ruské agentury TASS to v...

Najdete na iDNES.cz