Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Povážlivě ztrácíme. Evropu si podmaňují firmy z USA i Číny

V žebříčku nejhodnotnějších značek světa je stále méně firem z Evropy. Proč? Zaspal se tu nástup IT technologií na konci minulého století a ekonomiky dusí přebujelý sociální systém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J84i89ř63í 22S59t53r85ž24í93n23e33k 3165148966769

Bruselská věrchuška bohužel delší dobu žije ve své rudozelené bublině a postupné chřadnutí ekonomiky EU si nepřipouští a naopak dále reguluje a omezuje podnikání.

Masivním přerozdělováním financí od aktivních k lenošivým se prosperita nevybuduje.

+1/0
4.7.2020 23:38
Foto

T41o97m59á62š 10V84y50k75o66u43k56a65l 8451871512228

Právě v oné polovině 70. let začalo v západních zemích “budování” veřejného dluhu, takže to s tím lenivěním dobře souvisí.

+2/0
4.7.2020 18:39
Foto

V62l22a82d23i97m47i13r 52S66o86u98k71a64l 4730961501926

Bohužel, v tomhle je právě ta potřeba jednotné

a geopoliticky silné Evropy. Jenže EU je hrozně nesourodý celek a pro členské státy spíš takový hromosvod. A tak si nas tu jine velmoci dělí a nechavaji nas ať se tu sami hádáme..

+4/−4
4.7.2020 7:49
Foto

H32o40n94z23a 24Š31l83a15p23á46k 5914207385589

bohužel, nezbývá než souhlasit

+1/0
4.7.2020 6:31
Foto

J57a35n 81N93á51d83v92o10r43n59í55k 7203438965507

Dobře napsáno. Jen na webu oligarchy, který to podporuje, to vyznívá zvláštně.

+2/−4
4.7.2020 5:54
Foto

F13r12a68n59t24i51š64e20k 26V49r96á60n38a 5929342653591

Po dlouhé době s autorem částečně souhlasím - je ostudné, že je Evropa vždycky o generaci vývoje pozadu. Takže místo technologických firem se rochní v zastaralém výrobním průmyslu. Bohužel ČR je v tomto ohledu ještě mnohem konzervativnější - zatímco v Západní Evropě konečně začínají vznikat iniciativy směrem k digitalizaci (bohužel místo vytvoření vhodného prostředí pro technologické podnikání spíš různé státní iniciativy shora), v ČR se pořád vzývá automobilový a další výrobní průmysl (který v podstatě už dnes ve světě nikoho nezajímá) a současná půlbilionová sekera se rozhazuje na udržení zombie firem, které se stejně bez dotací už do budoucna neobejdou, protože prostě o jejich výrobky už nebude zájem Rv

Nemyslím si, že by problém byl nutně v sociálním státu: lidé zaměstnaní ve znalostní ekonomice nebudou přílišný sociální stát až tak potřebovat sami o sobě (na rozdíl od dělnických profesí výrobního průmyslu, které se vzhledem k nízké mzdě neobejdou bez státních "služeb zdarma"), takže by se to časem upravilo.

Spíše jde o mentalitu evropských podnikatelů (nedostatečné experimentování, protože jakýkoliv krach inovativní myšlenky se považuje za neúspěch místo cesty dopředu, takže se drží osvědčených podnikatelských oborů) a nedostatečné sjednocení EU (roztříštěnost národních legislativ, finančních trhů ale i jazyka dělá EU nevhodné místo pro vznik a trvalé ukotvení firem globálního dosahu).

V ČR se k tomu ještě přidává neambicióznost technologických podnikatelů spolu s nedůvěrou ve finanční trhy, která se projevuje zejména neochotou rozvíjet svoji firmu trvale až do situace, kdy by se potenciálně stala globálním (či alespoň evropským) hráčem a po kratším či delším úspěchu majitelé ty firmy za - z globálního pohledu pakatel - prodávají typicky nějaké zahraniční firmě místo aby ji umístili na burzu jako globálně veřejně obchodovatelnou společnost a ta nabyla na významu.

+2/−4
4.7.2020 0:39
Foto

R56o57m49a23n 39J91u12r97e18k 3398402612622

Číně bych naúčtoval všechny náklady spojené s koronou i s úrokama, je to přece Čínský virus - ta rozumí jen ekonomickému tlaku, ideální příležitost ji vrátit na zem tam, kam patří a USA jsou sice vojensky velmoc, ale spíše na papíře a naopak díky Trumpovi ztratily vyrobité pozice na dlouho dopředu.

+1/−1
4.7.2020 8:53
Foto

F67r21a50n17t72i42š89e50k 78V43r16á69n70a 5779122853421

To ale neřeší evropské zaostávání: to bylo už před koronou. Naopak, teď se s koronou prolomilo tabu spořivosti státních financí a mnoho zemí v západní ale i jižní Evropě se snaží ty prostředky na obnovu věnovat místo na uchování neperspektivních pracovních míst na na rozvoj perspektivních zelených a digitálních technologií, takže se věci pomalu dávají do pohybu.

Právě proto je tak šílené, že Babišovsko-Filipovská mentalita ekonomiky kouřících komínů 19. století a "plné zaměstnanosti" (bez ohledu na to, jak kvalitní ta struktura zaměstnanosti bude) se této změně v ČR zuby nehty brání a sekyru využije na zachování nekonkurenceschopných a zastaralých provozů nebo prostě jen tak na projedení. To bohužel do budoucna zadělá ČR na ještě mnohem větší problémy, než kdyby žádná korona nebyla, protože tím ztratí i onu konkurenční výhodu levné ale relativně kvalitní a spolehlivé pracovní síly, protože už ty výrobky v minulosti zamrzlých českých podniků do budoucna nebude chtít ve světě nikdo ani zadarmo :-/

+2/0
4.7.2020 11:16
Foto

K71a50r35e88l 59J86a49n10d88a 5712756571266

Pane Vráno, to, co popisujete v tomto příspěvku je přesně ten sociální stát, s jehož definicí jste nesouhlasil v první reakci na blog. Jen tvrdší konkurence ve všech oblastech může rozhýbat společnost a hospodářství.

+1/0
4.7.2020 12:23
Foto

F42r35a79n64t85i39š49e87k 84V61r33á69n15a 5789152173691

Ze strany politiků, úředníků a dalších lidí, kteří přímo či nepřímo rozhodují o veřejných financích, to není vědomá snaha o sociální stát, ale je to nedostatek vize, jak by věci mohly fungovat také jinak. Jestliže vrcholem vize současné vlády je soupis fotbalových hřišť a čističek vod, které se po republice do roku 2030 postaví, tak není možné od nich očekávat, že budou mít vizi, jak transformovat českou ekonomiku z nízkonákladové ekonomiky založené na levných dělnických profesích na moderní znalostní zelenou ekonomiku.

A protože je zároveň ze strany stávajících nízkonákladových podnikatelů velký tlak na to, zachovat současný stav, kterým jim samotným vyhovuje (protože jim zisky přináší, a to že jejich zaměstnancům a potažmo státu přináší pouze exekuce, už je nezajímá) a zároveň ze strany vlády není dost vizí a odvahy říct: "my ty peníze ze státního dluhu budeme investovat raději do vzniku nových perspektivnějších pracovních míst", a je ze strany politiků strach ze sociálních nepokojů v případě krachu stávajících podniků bez vzniku nových pracovních míst, tak prostě vyhazují peníze na různé ty Antiviry a Covidy a podobné projídačky Rv

0/0
5.7.2020 12:20
Foto

R30o34m95a32n 95J67u21r37e77k 3608622662712

Myslím si, že to nebude tak horké jak píšete, soukromý sektor je flexibilní a účty za sanaci ztrát bych posílal opravdu viníkovi (ten je přitom nad slunce jasný) a pokud by nechtěl platit, tak bych ho pořádně podojil, bohužel na to nikdo nemá koule a nikdo si nechce dělat problémy na nej trhu na světě, každý byl zvyklý se naopak spíš zavděčit a nebude chtít šmahem odepsat díky ušlechtilé spravedlnosti veškeré investice. Někdo tomu říká pragmatické chování, ale já v tom vidím jasnou zbabělost. Přitom Evropa by měla super spojence v boji proti čínské vyděračské politice v podobě Trumpa, ale ten by to nejspíš nepochopil. Naše politická garnitura jen odezírá ze rtů největší mase voličů, víc bych v tom nehledal, nic racionálního v tom totiž nenajdete, už 6. rok se odsouváme na periferii po bok Maďarska, Polska a bohužel to tady nemá nikdo sílu zvrátit, Babiš má v EU katastrofální pověst a klidně nechá sebou stáhnout na dno pověst celé republiky a ještě bude díky PR za hrdinu, proč myslíte, že šel do politiky, no jasně, aby mohl hrát roli oběti a přivlastnit si cizí úspěchy, to mu jde totiž bezvadně, má ale svoji pozitivní roli, EU se na nás zaměří a případně nepošle ani euro či je bude chtít vrátit, naprosto oprávněně.

+1/−1
4.7.2020 14:01
Foto

F52r27a74n31t27i72š43e90k 23V25r56á91n83a 5649732653891

Politici by si opravdu měli uvědomit, že pověst země je pro ekonomiku velmi důležitá, a podle toho jednat.

Potřebujeme také ovšem, aby dobrou pověst budovali i podnikatelé - potřebujeme více firem jako Avast, které budou schopny ukázat, že je možné se dostat z české garáže až do prestižních indexů světových burz. Bohužel drtivá většina českých technologických podnikatelů žije ve světě, kdy je jejich podnikatelskou metou, že firmu založí a po prvních (nebo vícerých) úspěších té firmy přijde konkurent ze Západu nebo nověji Číny a milostivě si je koupí (to vše paradoxně v situaci, kdy ČNB tiskne peníze jako o život a ukládá je právě do cizích firem na světových burzách).

Výsledkem bohužel je, že ačkoliv ČR má - na vzdory politikům - odborně velmi dobré zaměstnance a podnikatele i v oblastech znalostní ekonomiky, tak se bohužel země může chlubit jedinou opravdu globální svébytnou firmou. A přitom jich mohlo být mnohem víc: je známý smutný příběh firmy, která se z malé moravské agentury od 90. let rozrostla ve světového lídra ve svém oboru a doslova nad ní slunce nezapadalo, protože měla úspěšné aktivní pobočky na všech kontinentech a měla zákazníky z řad nejprestižnějších světových značek, přesto její vlastníky po čtvrtstoletí rozvoje nenapadlo nic lepšího, než prodat většinový podíl spekulativnímu fondu, který ji pak už za dalších pár let odprodal západnímu konkurentovi,(paradoxně po všech stránkách menšímu a méně významnému), který pak samozřejmě připravil firmu o jméno, svébytnost v rozhodování a rozvoji - a samozřejmě i o pověst a zisk. Kdyby majitelka tu firmu udělala veřejně obchodovatelnou na světové burzách, tak mohla - jak ukazuje i případ Avastu - nakonec vydělat mnohem více než přímým odprodejem a zároveň mohla něco udělat pro ekonomiku ČR a její prestiž ve světě.

Proto je dnes klíčové, aby podnikatelé přestali mentalitou toužící po "strýčkovi", který řekne "A všechny si vás kúpim!" ale začali sami z ČR dlouhodobě budovat svébytné globální firmy!

0/0
5.7.2020 11:52
Foto

R81o70m94a81n 12J54u32r29e20k 3388212522582

Určitě souhlasím, nejsem z podnikatelského prostředí, abych rozklíčoval motivaci k tomuto řešení v této fázi vývoje, kterou popisujete, asi jde o ambice a vize dalšího vývoje firmy či uspokojení věřitelů, třeba majitelé vidí korelaci s ekonomickým cyklem každého státu, někde jsem četl, že 9 z 10 firem nepřežije generační výměnu, asi tam bude hodně zakopaný pes + jiná mentalita (absence start upů apod.)

0/0
6.7.2020 10:31
Foto

F60r87a34n27t89i79š51e40k 57V87r43á36n39a 5219802743141

Naštěstí start-upy, které vznikají v dnešní době, už občas jdou správným směrem, jako jejich konkurenti na Západě - tj. směrem přes veřejnou obchodovatelnost na burze. Ale než dorostou do úrovně globálně důležitého hráče, tak to bude trvat roky či dokonce desítky let. Proto je obrovská škoda, že česká ekonomika ztratila ty firmy, které byly založeny v 90. a nultých letech a které už to čtvrtstoletí vývoje měly za sebou ;-(

0/0
7.7.2020 9:51
Foto

M83i55l63o21š 70R79e95c75h70t25o29r97o97v62i14č 7784690662953

Vymahatelnost práva, to je oč tu běží. Protože kde si nejsme jistí základy, jak vůbec může kdokoliv vyrůstat do globální úrovně?! Vždy když někdo vystrčí hlavu nad ostatní, jdou po nich dravci, kteří ve svých vodách vlivu nesnesou je nemít pod kontrolou. Jak tedy chceme růst, když se vlastně dusíme?!

0/0
7.7.2020 7:46
Foto

F13r58a46n83t85i47š51e22k 16V47r75á25n21a 5489452343371

Vymahatelnost práva je velmi důležitým aspektem pro rozhodování podnikatelů, kde firmu založit (ekonomové by si měli uvědomit, že možná i důležitější, než náklady na pracovní sílu), ale jednak se situace v ČR v tomto ohledu v porovnání s porevolučními lety zlepšila, a jednak u firem globálního přesahu je vždy možnost, jak se alespoň částečně dostat do jurisdikce vyspělého právního systému (proto je taky tolik českých firem "holandských").

Nicméně pokud mluvíme o českých porevolučních firmách, tak ty v podstatě lze rozdělit na dva typy: žraloky, kteří většinou získali majetek privatizací a kteří používají velmi nemilosrdné obchodní praktiky a je pro ně naprosto nepředstavitelné, aby byli veřejně obchodovatelní na burze, protože by jednak byli pod kontrolou, jednak se nechtějí dělit o zisk. A pak jde o firmy založené na odborné bázi - tj. že jejich zakladatelé měli nějaké odborné znalosti (případně manuální dovednosti) a chtěli je podle svého dále rozvíjet a postupem času během let či desítek let se vypracovali až na globální úroveň. Firma, o které jsem mluvil jako o smutném případu (nebudu ji jmenovat, aby neměla trauma), patří právě do toho druhého typu. Navíc v ČR ani příliš "nevyčuhovala", protože poskytovala své služby primárně zahraničním korporacím, takže v ČR nikomu nevadila a nikdo ji ani moc neznal (na to do jaké velikosti se rozrostla až překvapivě) a byla zisková, protože ten obor příliš nepodléhal ekonomickým cyklům. Nebyl tedy jediný důvod, proč se prodat o řád méně významnému konkurentovi a ztratit tak svébytnost, pověst i zisky pro ČR.

V každém případě je dobře, že alespoň dnešní začínající podnikatelé už se učí, že veřejná obchodovatelnost na burze je i přes nutnost dodržovat transparentnost vůči investorům i dělení se o zisk velmi důležitá pro pověst a důvěryhodnost firmy a jdou tímto směrem častěji než jejich komunismem vychování předchůdci z 90. let, kteří jsou buď bezohlední dravci nebo naivové.

0/0
7.7.2020 10:10

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...