Evropa chrání své filmy. Na televize jako Netflix a Amazon uvalí daň

  11:52aktualizováno  11:52
Evropští politici chtějí uvalit zvláštní daň a kvóty na soukromé streamingové televize Netflix a Amazon Prime. Opatření představí ve středu. Cílem je podpořit evropský filmový průmysl, který čelí invazi americké produkce.

Seriál IT Crowd na platformě Netflix. Videotéka nabízí i nové seriály, například Dům z karet nebo filmové klasiky. | foto: Pavel Kasík - Technet.cz

Návrh nařízení, o kterém informoval například server Politico nebo Hospodářské noviny, říká, že členské státy mohou vyžadovat po poskytovatelích audiovizuálních mediálních služeb jako je Netflix, finanční příspěvek, který bude sloužit k produkci evropských filmů. Ten by měly mít možnost firmy odvádět do národních fondů nebo přímo investovat do filmové tvorby.

Dalším citovaným opatřením je zavedení kvót, které by znamenaly, že tyto streamovací videotéky budou muset mít ve svých nabídkových katalozích minimálně dvacet procent děl z evropské produkce.

V současnosti žádné takové kvóty neplatí. Nyní podle studie Evropské komise tvoří evropské filmy 21 procent všech filmů dostupných na síti Netflix a 27 procent na streamovacích službách obecně. Hranice stanovené kvótami by tedy zřejmě poskytovatelé momentálně splnili.

Filmy už hájí Francie

„Je jasné, že stávající systém financování filmové produkce čelí rychlým změnám v produkci, distribuci i spotřebě kvůli dopadu digitálních technologií,“ uvedl eurokomisař Günther Oettinger.

Britský konzervativní europoslanec Daniel Dalton snahu odsoudil jako „digitální protekcionismus“. „Evropská komise opět nepochopila, jak digitální svět funguje. Služby pro předplatitele jako je Netflix a Amazon by měly v případě sdílení obsahu brát v úvahu jen jednu věc: na co se spotřebitelé chtějí dívat,“ citoval jej server The Fiscal Times.

Podle HN změnu pravidel prosazuje zejména Francie, která dlouhodobě bojuje s produkcí Hollywoodu. Země na jihu Evropy už daň na soukromé televizní stanice uvalila a stanovila také streamingovým službám kvóty na obsah. Podle agentury Reuters je však Francie přísnější než Brusel - z evropské dílny musí pocházet dokonce 60 procent nabídky.

Konec reklamy na tučné a sladké?

Návrhy Evropské komise jsou součástí plánů na změnu legislativy v oblasti audiovizuálních médií na evropském trhu, který se přesouvá k internetovým platformám a mobilním zařízením. Plány jsou základním pilířem připravovaného Jednotného digitálního trhu v EU, na kterém by mělo být možné nakupovat i prodávat on-line bez ohledu na hranice států.

Současně mají návrhy zavést omezení pro zobrazování reklamy pro děti na příliš slané, mastné či sladké produkty a výrobky s obsahem alkoholu. Detaily tohoto opatření ještě nejsou známy. Součástí návrhů bude i změna vysílacích časů pro reklamu.

Evropská komise odhadla, že 315 milionů Evropanů používá denně internet. Jednotný digitální trh by měl do společného rozpočtu přinést 415 miliard eur.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Robotický experiment Adidasu končí, Speedfactories se přesunou do Asie

Robotické továrny společnosti Adidas měly udržet výrobu části jejich bot v Evropě a v Americe. Teď však roboti budou...

Hodinky za 700 milionů. Pět minut stačilo v Ženevě na aukční rekord

V ženevské aukční síni Christie’s padla o víkendu rekordní suma za náramkové hodinky. Unikátní model švýcarského...

Čínský „antivalentýn“ provází zběsilé utrácení, Alibaba hlásí rekordní tržby

Čínské e-shopy zažívají 11. listopadu jeden z nejvytíženějších dnů v roce. V zemi se totiž slaví protiklad Valentýna,...

Potraviny z území okupovaných Izraelem budou označovány, řekl soudní dvůr EU

Na potravinách pocházejících z území okupovaných Izraelem musí být uveden údaj o konkrétním místu jejich původu, včetně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz