ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Eskimo v USA mění název, prý je rasistický. České Eskymo změny zvažuje

  • 1024
Americká společnost Dreyer‘s Grand Ice Cream mění název jedné ze svých nejznámějších značek, zmrzlinu Eskimo Pie. Jménem i obalem totiž údajně zesměšňuje původní Inuity žijící na Aljašce. Čeští zákazníci se však o své Eskymo zatím bát nemusí – alespoň prozatím. Tuzemská značka totiž změny zvažuje.

Ve Spojených státech se v posledních týdnech mění mnohé. Protesty proti policejní brutalitě, rabování i masivní kampaň proti rasismu přetvořila americkou společnost. Právě kvůli údajně rasistickým podtextům se v uplynulém týdnu několik tamních firem rozhodlo změnit své názvy či loga.

A minulým týdnem změny neskončily. Vedle výrobce rýže Uncle Ben‘s nebo lívanců Aunt Jemima se teď tak přidává i zmrzlina Eskimo Pie, která údajně uráží Inuity. „Jsme odhodlaní stát se součástí řešení rasových nerovností,“ uvedla pro CNN společnost Dreyer‘s Grand Ice Cream, která zmrzlinu vyrábí. „Uznáváme, že je tento název hanlivý,“ dodala.

Uncle Ben's přijde o černého farmáře na obalu. Firmy řeší, jak nebýt rasistické

Pod názvem Eskimo přitom byl tento typ nanuku ve Spojených státech znám bezmála celé minulé století. Pro Dreyer‘s je přitom značka relativně čerstvá akvizice – od společnosti Nestlé si zmrzlinu, které se podle webu Newser  dříve říkalo I-Scream Bar, pořídila teprve letos v lednu.

České firmy své značky přezkoumávají

S ledovou pochoutkou podobného jména mají své zkušenosti i tuzemští zákazníci. A i české Eskymo by časem mohlo doznat změny. „Snažíme se propagovat reklamu tak, aby nepodporovala zažité a neprospěšné stereotypy,“ uvedla pro iDNES.cz Magdalena Leimerová, mluvčí společnosti Unilever pro Česko a Slovensko.

Mateřská společnost Eskyma tak jisté změny plánuje. „Zavazujeme se přezkoumat jazyk a ikonografii používanou v rámci více než 400 značek v našem portfoliu,“ doplnila Leimerová. Kterých značek by se změny mohly týkat však neuvedla. Není tak jisté, zda se Eskymo opravdu bude měnit, či zda zůstane takové, jaké bylo v minulosti.

Postava na obalu nemá návaznost na rasové stereotypy a je vnímána jako vzácné designérské dědictví a přirozená součást této původní československé značky.

Robert Kičinamluvčí Nestlé v ČR

Podobně to vidí i v Nestlé, které u nás prodává tyčinky Kofila. I ty by totiž mohly mít z podobných důvod problémy. K jejich obalu neodmyslitelně patří logo s postavou mouřenína, které ve dvacátých letech vytvořil malíř Zdeněk Rykr.

Kofila se však měnit nebude. Český trh je totiž podle Nestlé od toho amerického značně odlišný. „Postava na obalu nemá návaznost na rasové stereotypy a je vnímána jako vzácné designérské dědictví a přirozená součást této původní československé značky,“ řekl iDNES.cz Robert Kičina, mluvčí nadnárodní společnosti. 

Drobných úprav by však logo podle něj přeci jen mohlo doznat. „V kontextu současné globální diskuse analyzujeme možnost modernizaci designu obalu tak, aby co nejlépe odpovídal dlouhodobým očekáváním spotřebitelů,“ zakončil.