Elektromobily vpřed. Ceny baterií klesají, masový nástup elektroaut začíná

  5:00aktualizováno  5:00
Elektromobilita zažívá překotný vývoj, který řada odborníků přirovnává k nástupu chytrých telefonů. Její rozvoj zatím většina států silně dotuje, přesto se blíží chvíle, kdy se ceny elektroaut srovnají s běžnými vozy. Ceny baterií klesají, elektromobily čeká boom. I pro Českou republiku se rýsují zásadní dopady.

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Tady zní slova o rozmachu elektrických aut stále jako utopie. Zatímco v tuzemsku se loni prodaly dvě stovky elektromobilů, v Norsku je potkáváte na každém rohu. Automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, protože téměř každé třetí prodané auto v zemi jezdí na elektřinu nebo kombinaci elektřiny a nafty či benzinu.

Svědčí o tom i zájem automobilek, které dosud elektrovozy spíše opovrhovaly a považovaly je za nutné zlo. Tento týden se jich spousta sešla v norském městě Drammen, aby řešily další vývoj v této oblasti. Ještě nedávno komorní konference EV Nordic Summit pro pár desítek lidí se během pár let rozrostla v akci se stovkami účastníků.

Norský elektroboom: třetina nových aut jezdí na baterie, neplatí daně ani mýto

Norsko je dnes považováno díky systému pobídek za ráj elektromobility i ukázku, jak bude trh s auty za pár let vypadat. Systém je jednoduchý: tamější vláda nastavila podmínky tak, aby elektrická auta stála podobně, jako ta se spalovacím motorem. V praxi to znamená, že běžné auto vyjde v Norsku na dvakrát až třikrát tolik, co jinde v Evropě.

Alexander Rauscher z poradenské společnosti EFS sleduje velkou změnu v přístupu manažerů automobilek v posledních dvou letech. „Pochopili, že masový nástup elektromobilů na trh začíná. Změnu podpořila i aféra Dieselgate, koncern Volkswagen výrazně zvýšil úsilí v elektromobilitě,“ říká Rauscher.

Tradiční automobilky zaspaly vývoj

Automobilky nutí k elektromobilům nepřímo i Evropská komise a její přísné emisní limity. Pokud je výrobci nesplní, čekají je velké pokuty. Enormní zájem o elektromobilitu však čiší už jen ze seznamu modelů, které se v nadcházejících měsících objeví na trhu. „Přicházejí další velcí hráči, což nás žene dopředu,“ přiznává Andreas Klugescheid, šéf oddělení pro řízení vnějších záležitostí v BMW.

Řada automobilek totiž zaspala. V trojici největších výrobců elektromobilů za loňský rok je jen jediný tradiční výrobce – Renault. První je čínský BYD, třetí americká Tesla. Většina ostatních tento segment dlouhodobě spíše ignorovala a nevěřila mu.

Mladoboleslavská Škoda na norském příkladu pociťuje, jak se absence elektromobilů v nabídce může negativně projevit na prodejích. Ještě v roce 2015 byla Octavia v severské zemi třetím nejžádanějším modelem v Norsku, loni se nedostala ani do první desítky.

„Na vývoji intenzivně pracujeme. První by měl přijít za dva roky Superb jako plug-in hybrid a další modely budou následovat,“ říká mluvčí Škody Auto Tomáš Kubík.

Prodej elektromobilů v Evropě a Česku
rok EU Česko
2013 55 144 37
201475 331197
2015148 203268
2016 155 273 200

Všechny elektricky nabíjecí vozy včetně hybridů s dobíjecími bateriemi.

Elektromobilitě nahrává do karet hlavně klesající cena baterií, která je pro tato auta klíčová. Od roku 2010 ceny spadly téměř na pětinu, vývoj jde kupředu také v oblasti výdrže akumulátorů.

Část manažerů v automobilovém průmyslu přesto optimismus nesdílí. Nedávný průzkum KPMG mezi manažery automobilek ukázal pokles důvěry v baterie jako pohonu budoucnosti, více jich věří nyní vodíku a palivovým článkům.

Podle Rauschera jde ale obecně o neochotu lidí změnit názor. A to jak v případě manažerů, tak například lidí na dělnických pozicích. „Bojí se, že přijdou kvůli elektromobilům o práci, protože jejich výroba je jednodušší a není na ni potřeba tolik lidí. Nicméně všichni výrobci čelí nedostatku zaměstnanců, k čemuž přispívá i stárnutí populace. Snazší výroba by jim jen pomohla vyřešit problémy,“ tvrdí Rauscher, který očekává zásadní růst prodejů elektroaut do pěti let.

Česká ekonomika na produkci automobilů stojí a zaspání případné zásadní změny v oboru ji může přijít draho. I proto příští týden pořádá Sdružení automobilového průmyslu velké setkání automobilek se zástupci vlády a dalšími experty.

Nejprodávanější elektromobily v roce 2016
Renault Zoe 21 337
Mitsubishi Outlander PHEV 21 328
Nissan Leaf18 557
Volkswagen Passat GTE13 248
Tesla Model S12 353
Volkswagen Golf GTE11 351
Mercedes C350e10 231
BMW i39 726
Volvo XC90 PHEV9 586
BMW 330e 8 702

V tuzemsku se zatím debata smrskává pouze do otázky, zda je elektromobil ekologický, nebo ne. Jisté je jen to, že díky němu nepřibývá škodlivých emisí ve městech. Ostatní závisí na zdrojích vyrábějících elektřinu, která ho pohání.

Zastánci elektromobility argumentují tím, že přibývá elektřiny z obnovitelných zdrojů. Odpůrci upozorňují na těžbu lithia a náročnost výroby akumulátorů.

Profesor Joeri Van Mierlo z bruselské univerzity na konferenci představil svůj několikaletý projekt, v němž počítal dopady na životní prostředí u elektromobilů a spalovacích motorů včetně celého cyklu výroby a následné recyklace. Elektrická auta vyšla šetrněji.

Automobilky přesto čím dál méně zdůrazňují ekologičnost těchto vozů. „Nejde to prodávat jako zelené auto. Musí to být hlavně auto, které zákazníkům vyhovuje a kvůli tomu ho kupují,“ říká Klugescheid. V Norsku z průzkumů vyplývá, že devět z deseti majitelů elektromobilů podobnou investici doporučují.

Elektroauta mohou být jen začátkem další proměny oboru. „V budoucnu auta nebudou věcí ke koupi, ale lidé budou prostě platit za dopravu,“ říká Thina Saltvedtová z norské společnosti Nordea.

Americká Tesla je třetím největším výrobcem elektromobilů:


Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

PŘEHLEDNĚ: Českou ekonomikou zahýbe centrální banka i nové technologie

Ilustrační snímek

Přestože čísla o české ekonomice jsou už několik let slušná, světoví ekonomové jsou poslední dobou...

Volkswagen ruší v Německu pracovní místa kvůli elektromobilitě

Ilustrační foto

Automobilka Volkswagen bude kvůli rostoucí poptávce po elektromobilech rušit ve svých německých...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Demokraté musí přijít k rozumu, jinak USA skončí jako Venezuela

Nejmladší ženou v dějinách, která byla zvolena do Sněmovny reprezentantů, se...

Spojené státy mají nakročeno k socialismu. Některé jejich „výdobytky“ předčí i to, s čím mají Češi zkušenost ze...

Číňané chtějí do vesmíru vyslat elektrárnu. Energii na Zemi přepraví laserem

Ilustrační snímek

V čínském městě Čchung-čching zahájili vědci novou fázi tamního vesmírného programu. Začali totiž vytvářet prototyp...

Hotely bojují proti obchodníkům s lidmi, školí na to své zaměstnance

Ilustrační snímek

Do boje s novodobým otroctvím a obchodem s lidmi se zapojují hotelové řetězce. Přibližně půl milionu zaměstnanců...

Najdete na iDNES.cz