Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektroauta kupují nesprávní Američané. Nejezdí jimi, hromadí je v garážích

  15:00
Prodeje elektroaut ve Spojených státech stoupají, trend však v sobě ukrývá jedno malé ale. Problém je, že v amerických domácnostech, které si jeden, dva nebo dokonce tři taková auta pořídily, toho žádné z nich moc nenajezdí, zjistil portál Bloomberg. Pokud má vozidlo na baterky stát nečinně v garáži, je verze se spalovacím motorem pro planetu pravděpodobně čistší volbou nežli elektromobil.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Američan Keller Strother si pořídil svůj první elektromobil Tesla Roadster v roce 2011. Dodnes ho má ve své garáži, kam k němu přibyly dokonce další dvě tesly a také historické Porsche 911, jehož spalovací motor nedávno vyměnil za baterii a elektromotory. „Tato technologie je životaschopná a rozhodně představuje lepší řešení,“ říká pyšně Američan. „A já jsem byl vždycky tak trochu posedlý tím, abych měl pro danou věc ten správný nástroj,“ dodává majitel tří tesel. Informaci přinesl portál Bloomberg.

Ve Spojených státech se konečně elektromobily rozšiřují, data prodejů hovoří jasně. Skutečnost je však trochu jiná. Velký podíl automobilů na baterie si totiž pořizují domácnosti, které již jeden elektromobil vlastní. Případně již dva nebo dokonce tři. Typický řidič elektrovozu tak v USA nyní ustupuje superuživateli nebo, někdo by dokonce mohl říci, sběrateli. Navzdory svým dobrým úmyslům mohou tito dvoj- i vícenásobní majitelé ekoaut nevědomky zmenšovat přínosy, které mohou jejich vozy klimatu přinést.

Když miluješ svoje auto

„Za prvé, tato auta kupují nesprávní lidé,“ říká ekonom z Harvardské univerzity Ashley Nunes, který tuto problematiku již nějaký čas studuje. „Za druhé, způsob, jakým je tito lidé používají, velmi ztěžuje jejich přínos v oblasti emisí,“ dodává.

V nedávném průzkumu agentury Bloomberg mezi řidiči elektromobilů celých 14 procent respondentů uvedlo, že vlastní více než jedno vozidlo poháněné bateriemi, 6 procent dotázaných mělo v garážích dokonce tři a více takových vozidel. Tato dynamika zmnožování je zřejmá i z údajů o prodejích. Podle společnosti Edmunds přibližně 26 procent zákazníků elektromobilů v USA ve druhém čtvrtletí buď vyměnilo svůj ojetý elektromobil za nový, anebo jednoduše přidalo do své garáže další.

Další čínská automobilka míří do Evropy. Elektromobil Zeekr konkuruje Tesle

Dalších 9 procent šťastných čerstvých kupců elektromobilů již dříve jezdilo hybridním vozem. Vědci, politici a vedoucí pracovníci automobilek prosazují, aby elektromobily nahradily vozidla spalující benzin. Většinou se tak ale neděje, alespoň zatím ne...

Opakované nákupy elektrovozů nejsou podle odborníků samy o sobě špatné. Je to potvrzení správnosti technologie, jasný důkaz toho, že pokud se lidé seznámí s oběma možnostmi a mají na výběr, dávají přednost elektřině. Naznačuje to také, že typické výhrady zájemců o elektromobily, konkrétně obavy z dojezdu a nejasnosti ohledně nabíjení, se s používáním rychle vytrácejí. „Vypovídá to o míře našeho nadšení,“ říká ekonom z Berkeley Lucas Davis. „Tito lidé svá auta milují,“ dodává.

Tři tesly v garáži

Elektomobilita představuje problematický paradox. Auto na elektřinu je dekarbonizátor pouze do té míry, když zároveň kompenzuje jízdu auta na fosilní paliva, tak i emise potřebné k jeho výrobě. To je však proces, který zanechává mnohem větší uhlíkovou stopu než automobil na benzin. Jediný způsob, jak může elektromobil pokrýt své uhlíkové emise, je takříkajíc v nájezdu kilometrů. Kritické však je, že v domácnostech se dvěma, třemi nebo čtyřmi elektromobily toho každé z dalších aut moc nenajezdí. Pokud má vozidlo stát nečinně v garáži, je verze se spalovacím motorem pravděpodobně čistší volbou než elektromobil. A to už kvůli veškeré uhlíkové stopě, kterou s sebou výroba takového auta nese.

Jako příklad může posloužit v úvodu uvedený 62letý Američan Strother a jeho tři vozy značky Tesla. Spolu s manželkou najezdí ročně jen asi 15 000 km a jeho stěžejní roadster má po více než deseti letech na tachometru pouhých 11 000 km. „Od roku 2000 jsem do práce autem vůbec nedojížděl,“ říká Američan. „Občas ujedu více než pětačtyřicet kilometrů na jeden zátah, ale ne často.“ Manželé alespoň nabíjejí svá vozidla z domácích solárních panelů.

Ekonom Davis rovněž zjistil, že v amerických domácnostech s více vozidly bývá elektromobil sekundárním, nebo dokonce až terciálním vozem. Přibližně dvě třetiny domácností s elektromobilem měly doma zároveň také auto na benzinový pohon, se kterým jezdily častěji. Navíc je to nejčastěji poměrně neefektivní vozidlo, konkrétně velký automobil nebo SUV.

Tesla otevřela další továrnu. V Texasu vyšla na 25 miliard korun

To je podle Davise špatně. „Pokud mají být elektromobily řešením pro životní prostředí, závisí to na jejich širokém rozšíření mimo to, že jsou jen předmětem předvádění pro bohaté lidi,“ dodává.

V současné době si samozřejmě většina amerických domácností nemůže dovolit ani jeden nový elektromobil. Výroba bude pravděpodobně zaostávat za poptávkou ještě několik let, neboť automobilky nyní spěchají s rozjezdem nových továren na baterie i jejich montážních linek. Protože je v současnosti nabídka tak omezená, činila průměrná cena elektromobilu v říjnu téměř 59 000 dolarů (1,4 milionu Kč), jak uvádí portál Edmunds.

Mnoho Američanů, kteří jsou ochotni a schopni tuto cenu zaplatit, zároveň nemusí prodávat svůj současný vůz, aby mohli přejít na jiný. Často si prostě ponechají obě auta: V USA mají domácnosti s elektromobilem v průměru 2,7 vozu, zatímco v celé zemi je to 2,1 vozu.

Jiná nedávná studie o amerických řidičských zvyklostech také zjistila, že domácnost, která nahradí svůj sekundární benzinový vůz elektromobilem, obvykle potřebuje vlastnit vůz déle než deset let, než se vyrovnají emise spojené s jeho výrobou.

„Zde získává elektronarativ další zásadní trhliny,“ říká ekonom z Harvardu Nunes. „Neznám nikoho, kdo by jezdil deset let starým elektromobilem. Vy snad ano?“ ptá se.

Motivujte k jízdě, ne k nákupu

Ukázalo se, že Američané jsou také značně „slabí“ ve šrotování jakýchkoli aut, postupem času se tato statistika ještě zhoršuje. Částečně je to proto, že vozidla jsou dnes tak spolehlivá, proto si je lidé nechávají déle. V USA je nyní registrováno 272 milionů vozidel pro 228 milionů řidičů.

Podle Toma Libbyho, zástupce ředitele pro průmyslové analýzy ve společnosti S&P Global Mobility, je také patrný trend, kdy řidiči vyměňují jedno elektrické vozidlo za druhé. „Mnoho řidičů se zbavuje svých tesel a vyměňují je za modely značek Lucid, Polestar či Rivian. Tyto značky jsou pro ně novější a unikátnější a nejsou spojeny s tak citlivým politickým hromosvodem, jakým je Musk.

USA nedávno zavedly daňové úlevy na nákup elektrických vozidel v místě prodeje. Nunes však tvrdí, že vlády by měly spíše motivovat k jízdě v elektrických vozidlech než k jejich nákupu. Elektromobil poskytuje určitá privilegia, pokud jde o parkování a přístup do rychlostních pruhů pro spolujízdu, Nunes si však představuje silnější finanční pobídky jeho uživatelům.

„Je otázka, do jaké míry mohou tato vozidla splnit své ekologické sliby,“ říká. „Není to proto, že by tato technologie nebyla dostatečně dobrá. Je to proto, že tolik závisí na způsobu jejich používání,“ říká harvardský ekonom.

Trh se brzy může změnit

V současné době je „modelem“ vlastnictví elektromobilu v USA garáž Američanů Jima a Maureen Holtanových, kteří žijí v kalifornském Oaklandu. Manželé na začátku roku 2020 přenechali svůj starý Nissan Cube zeti, koupili si elektrický Chevrolet Bolt a okamžitě s ním odjeli do Phoenixu a zpět, aby zjistili, zda je tato technologie připravena na cesty. „Tehdy jsme si uvědomili, že nemáme důvod jezdit v něčem jiném,“ říká 69letý Jim Holtan.

Už je to tady. První zemí, která uvalí daň na elektromobily, je Velká Británie

Letos na jaře, když jim zloději ukradli z druhého auta manželů, starého Fordu Escape, katalyzátor, nechali ho sešrotovat a koupili si druhý bolt. „Moje žena byla původně skeptik,“ říká Holtan, ale nakonec souhlasila, ať mají doma raději další elektromobil. V obou případech jejich auto zcela nahradilo vozidlo na benzin. Také však jezdí poměrně málo, dohromady jen kolem 30 000 km ročně. Stejně jako manželé Strotherovi je také nabíjejí z domácího solárního zdroje.

Existují jasné důkazy o tom, že trh s elektromobily se brzy může změnit. Nejenže se objevuje plejáda zcela nových elektrických možností, ale auta jsou stále větší a výkonnější. Osobní a nákladní automobily na baterie nyní dojedou dál, uvezou víc, a tak se stávají silným argumentem pro to, aby sloužily jako hlavní vozidlo rodiny. Až se sníží jejich ceny, budou stále častěji volbou i pro domácnosti s jedním autem a pro ty, kteří stále ještě jezdí v ojetých vozech.

„Pokud si chcete koupit elektromobil, jezděte s ním až do zemdlení,“ má ekonom Nunes jednoduchou radu pro všechny řidiče, kteří chtějí zachránit planetu, uzavírá Bloomberg.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Továrny automobilky Weltmeister nebyly zrovna skromným podnikem. Na udržení...

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů,...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Elektromobily mají neprávem pověst nepraktických aut, ve skutečnosti mají spoustu překvapivých předností

Dnešní elektromobily si dokáží poradit i s neduhem, kterým jejich předchůdci...

Vývoj elektrických vozů měl v posledních letech neuvěřitelně dramatické tempo. Už dávno neplatí, že...

Trh s ojetinami stále není rájem bez rizik. Na co si dát největší pozor

Nissan Leaf test ojetin

Pořízení ojetého vozu není a nikdy nebylo bez rizika. To platí i v případě moderních automobilů, u...

Odbory jsou bezzubé, proto mají Češi nižší mzdy než na Západě, říká expertka

Nejčtenější

Lidé ukazují, jakou mají moc. Bojkot USA se jako lavina šíří po celém světě

Od Kanady přes Skandinávii až po Velkou Británii a další země se postupně šíří rostoucí mezinárodní hnutí za bojkot USA. Spotřebitelé se obracejí proti americkému zboží v reakci na kontroverzní kroky...

Kanadu tížila Trumpova obří cla jen hodiny. Než Ontario zastavilo zdražení elektřiny

Americký prezident Donald Trump zrušil vyšší cla na kanadské zboží, která dnes vyšponoval na padesát procent. Učinil tak po ústupku kanadské provincie Ontario, které pozastavilo přirážku na elektřinu...

Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard

Premium

Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně desátý největší pivovar v Česku. Daří se mu, meziročně měl rekordní výstav. Jenže Bernard se zároveň...

Z boomu do recese za pouhých dvacet dnů. Trumpova politika otřásá Amerikou

Ještě před dvaceti dny americký akciový trh rostl a s ním i celá tamní ekonomika. Odborníci o hospodářské recesi ani neuvažovali a podniky i investoři měli obrovskou důvěru v časy budoucí. Od té doby...

Novinka z Lidlu slibuje revoluci v přípravě svačin. Šunka má tvar přímo do rohlíku

Už žádné krájení, žádné překrajování plátků, šunku stačí vložit do rohlíku a je hotovo. Přesně to slibuje nový masný výrobek, který na českém trhu nabízí řetězec Lidl. Šunka na rohlík prodávaná pod...

Baťovská tradice proti asijské konkurenci: Antal buduje novou značku obuvi

Advertorial

Když se Tomáš Baťa rozhodl vybudovat ve Zlíně své obuvnické impérium, málokdo tušil, že jeho filozofie ovlivní svět podnikání na další dlouhá desetiletí. Dnes, více než sto let poté, ožívá jeho odkaz...

17. března 2025

Češi prosázeli polovinu státního rozpočtu. Kde na to berou peníze?

Objem prosázených peněz za loňský rok překročil 982 miliard. Ačkoli Češi tuto částku prosázeli, jde často o opakující se sázky. Jednu stokorunu tak sázkař může protočit třeba třikrát, zatímco ve...

17. března 2025

Vzestup a pád elektra Okay. Podnik nezvládl přechod na prodej přes internet

Premium

Na vrcholu slávy měl více než 150 prodejen v Česku i na Slovensku, roční obrat 146 miliard korun a zaměstnával přes 1 500 lidí. To vše je nyní minulost. Řetězec s elektronikou Okay miliardáře a...

17. března 2025

Falešné recenze i byty, které nejsou. Booking musí zvýšit ochranu, zjistilo šetření

Ubytovací platforma Booking.com má nedostatečně účinné kontroly a je tak zranitelná vůči podvodům a podvodníkům. K takovému závěru dospěla na základě své sondy spotřebitelská organizace Which? Podle...

16. března 2025

Starobní důchodci pracují i v penzi, firmy jim ale moc možností nenabízejí

Senioři, kteří chtějí i v důchodovém věku pracovat, často narážejí na neochotu ze strany zaměstnavatelů, nedostatek pracovních příležitostí a někdy dokonce i na šikanu. V západních zemích je přitom...

16. března 2025

Nad tequilami celebrit se smráká. Na trhu je těsno, ne všechny značky přežijí

Trumpova cla, která zřejmě vstoupí v platnost 2. dubna, budou zahrnovat 25procentní daň na veškerý dovoz zboží z Mexika. Ohroženým artiklem odtud je tequila, neboť nápoj pro USA vyrábí výhradně její...

16. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nebyl to šprt, říká spolužák o Muskovi. V Jižní Africe ho formoval apartheid

Muskův přesun k politickým a ideologickým názorům blízkým Trumpovi může mít kořeny v jeho dětství, zkušenosti s apartheidem anebo dospívání v bělošském prostředí Jižní Afriky, napsal portál The...

16. března 2025

Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard

Premium

Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně desátý největší pivovar v Česku. Daří se mu, meziročně měl rekordní výstav. Jenže Bernard se zároveň...

16. března 2025

Zájem o dubajskou čokoládu zdražil pistácie. Jejich cena vylétla o 60 procent

Dubajská čokoláda prodražuje milovníkům oříšků pistácie. Jsou totiž klíčovou surovinou pro její výrobu a vlivem extrémní poptávky po celém světě je teď pistácií nedostatek. Vyšší ceny pravděpodobně v...

16. března 2025

Elektrifikace ovládá stavebnictví. V Oslu budou brzy mít jen bagry na baterky

Většině staveništím po celém světě i nadále dominuje naftou poháněná stavební technika. Obyvatelé Londýna či Osla se ale stále častěji setkávají i s elektrickými bagry, které jsou ve srovnání s těmi...

15. března 2025

Onassisova luxusní jachta je na prodej. Zažila opulentní párty i natáčení

Christina O, jedna z nejluxusnějších jachet historie, se aktuálně nabízí k prodeji. Za transakcí stojí skupina irských investorů, která ji nyní vlastní. Cena lodi, která byla původně válečnou...

15. března 2025

Dvě auta za cenu jednoho. Čína uštědřuje Muskově továrně tvrdou lekci

Šéf společnosti Tesla Elon Musk na druhém nejdůležitějším trhu automobilky ztrácí půdu pod nohama. Značka v Číně, kde dlouhá léta dominovala, čím dál víc ztrácí. Pro některé Číňany je auto okoukané,...

15. března 2025