Amazon má 150 ekonomů. Víc jich má jen americká centrální banka

  20:04aktualizováno  20:04
Zatímco jinde jsou ekonomové těmi, kdo za firmy mluví nebo kdo řídí hlavní firemní strategii, v Amazonu i Uberu jsou klíčovými poradci v téměř každém byznysovém rozhodnutí. Používají k tomu obrovské objemy dat a snaží se nahradit intuici vědeckým přístupem.

Jeff Bezos (Washington, 13. září 2018) | foto: AP

Odhadování inflace je velmi složitý úkol. V USA posílá vládní statistický úřad své lidi do obchodů zjistit ceny všeho možného od sýra po pneumatiky a dělá telefonické průzkumy mezi spotřebiteli, kterých se ptá, kolik utratili za plyn nebo třeba pohřební služby.

Internetový gigant Amazon si myslí, že to umí lépe. Jeho ekonomové vyvíjejí způsob, jak měřit růst cen s použitím tisícovek transakcí na jeho platformě. To je však pouze jeden z úkolů, na kterých pracuje „komando“ více než 150 vysokoškolských ekonomů, které firma v posledních letech najala. 

Ve Spojených státech přitom není moc z čeho brát, ročně tu přibude asi jen tisícovka ekonomických doktorandů. Amazon a Google jsou zřejmě největšími zaměstnavateli v tomto oboru. Víc ekonomů zaměstnává asi jen centrální banka Fed, kde jich pracují stovky, píše CNN.

Místo pro všechny: velké e-shopy se mění na tržiště. Napodobují Amazon

Ekonomové v Amazonu mají úplně jinou náplň práce, než jakou tradičně ve firmách mívají. Je z velké části tajná a zaměstnanci mají podepsanou mlčenlivost. A jejich činnost je pro fenomenální nárůst firmy v internetovém obchodování naprosto klíčová. 

Stanovují například nejnižší ceny, které ještě přinesou zisk, precizně vybírají zákazníky, o které je potřeba se starat, nebo určují, které reklamy fungují. To vše za použití algoritmů strojového učení, které automatizují rozhodování v široké škále oblastí. Menší firmy si toto nemohou dovolit a Amazon tak získává větší a větší náskok před konkurencí. 

Jiné technologické společnosti také efektivně využívají ekonomy. Třeba Uber má třicetičlenný tým, Google tvrdí, že zaměstnává přes tři stovky ekonomů a statistiků. Zatímco jinde jsou ekonomové těmi, kdo za firmy mluví nebo kdo řídí hlavní firemní strategii, v Amazonu i Uberu jsou klíčovými poradci v téměř každém byznysovém rozhodnutí. Používají k tomu obrovské objemy dat. 

Pro firmy je nyní důležité mít kromě dat i lidi, kteří je s pomocí softwaru budou umět třídit, analyzovat a dělat z nich závěry. „Představte si, že jste velký obchodní řetězec s mnoha pobočkami. Dřív bychom byli schopni předpovědět pravděpodobnost výkonu na pobočce s přesností na 30 až 40 procent. Se současnými možnostmi strojového učení a umělé inteligence jsme schopni předpovídat na skoro 90 procent,“ říká hlavní ekonom IBM Martin Fleming.

Válka eBay s Amazonem pokračuje. Aukční server žaluje lov pracovníků

V jiných společnostech ekonomové sedí pohromadě v malém týmu. Ale v Amazonu jsou včleněni do mnoha skupin napříč firmou. Ve své náborové brožuře Amazon popisuje, jak tu ekonomové pomáhají vytvářet rizikové modely pro půjčování třetím stranám, které v on-line obchodě prodávají, cílit na zákazníky pro rozmáhající se cloudové služby či předpovídat kapacitní potřeby pro zákaznický web.

Do 46 pozic, které Amazon v současnosti pro ekonomy nabízí, se hledají lidé, kteří pomohou jemně vyladit cenové nastavení pro prodávající, vymyslet nejlepší cesty pro přepravu v rámci rozlehlé distribuční sítě nebo identifikovat vlastnosti, které by měli mít kvalitní zaměstnanci.

Amazon například zkoušel zvýšit výkon svých lidí tréninkem manažerů, kterým byli k dispozici psychologové a další odborníci. Jenže výsledek se nedostavil. Naopak ekonomové byli schopni analyzovat, jaké zásahy vedou ke zvýšení pracovní produktivity.

VIDEO: Tvrdý řád, pohyby jako robot. Vyzkoušeli jsme si práci v Amazonu u Prahy:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Pistácie nad zlato. Jejich zrání na Sicílii je pod policejní ochranou

Pistácie ze sicilské oblasti Bronte patří mezi nejkvalitnější.

Sicilského policejního kapitána Nicolu Morandiho a jeho tým čekají perné dny. Budou hlídkovat ve dne v noci. I když je...

Trump dal Evropě půl roku k dobru. Odložil cla na auta

Prezident Donald Trump

Americký prezident Donald Trump odložil rozhodnutí o zavedení dodatečných cel na dovoz aut a automobilových součástek...

Nový fond bude platit investorům za to, že do něj nalijí peníze

Ilustrační snímek

Když vám někdo nabídne něco zdarma, je dobré se zeptat proč. Když vám někdo nabídne, že vám zaplatí za to, že využijete...

Najdete na iDNES.cz