Drtivou většinu této částky tvoří sportovní turistika. V roce 2023 dosáhla hodnoty 564,7 miliardy dolarů (13,2 bilionu korun) a očekává se, že v příštích osmi letech prudce vzroste na 1,33 bilionu dolarů (31 bilionů korun).
Hudební cestovní ruch by měl mezitím přispět dalšími 13,8 miliardami dolarů (322 miliard korun), což je více než dvojnásobek jeho současné hodnoty ve výši 6,6 miliard dolarů (154 miliard korun).
Prodeje rekreačních lodí narazily na strop. Po boomu šetří už i bohatí |
Společnost Collinson ve své zprávě definuje cestující jako každého, kdo letěl na akci, ať už mezinárodní, nebo v rámci své země. Z více než osm tisíc dotázaných cestujících ze sedmnácti zemí více 83 procent letělo na sportovní událost, zatímco na koncert se letecky přepravilo 71 procent z nich v posledních třech letech nebo to plánuje v příštích dvanácti měsících. Závěry zprávy shrnula agentura Bloomberg.
„Lidé si více cení zážitků než předmětů,“ říká Christopher Ross, prezident společnosti Collinson International EMEA. „Pokud jdete na sportovní nebo hudební událost, zážitek nezačíná až vstupem na stadion. Jde o plánování, samotnou cestu a vzrušení.“
Fotbal vede
Přibližně 83 procent lidí, kteří cestují na sportovní akce, míří na fotbalové zápasy, basketbalové zápasy, olympijské hry, závody F1 nebo tenisové turnaje.
1. | Fotbalové zápasy |
---|---|
2. | Basketbalové zápasy |
3. | Olympijské hry |
4. | Závody F1 |
5. | Tenisové turnaje |
Zdroj: Collinson International |
Fotbal zaujal 69 procent sportovních fanoušků, kteří v průzkumu uvedli, že v nedávné době vyrazili na živý zápas nebo to mají v plánu v příštím roce. To zahrnuje i ty, kteří byli mezi více než milionem fanoušků v Kataru na mistrovství světa ve fotbale v roce 2022, ale nikoli ty, kteří plánují navštívit příští mistrovství světa v roce 2026.
Roste popularita Formule 1
Od roku 2019, kdy společnost Netflix uvedla dokumentární seriál Drive to Survive, stoupá popularita Formule 1 mezi mladšími generacemi. Celých 30 procent fanoušků F1 přisuzuje svůj zájem o tento sport právě tomuto pořadu. V roce 2023 navštívilo průměrný závodní víkend více než 270 tisíc diváků, v roce 2019 to bylo 195 tisíc diváků.
Nejen, že tento sport láká více lidí, se zvyšujícím se zájmem rostou i ceny vstupenek. Vstupenky na závody ve Velké Británii letos v létě dosáhly 600 liber (17 841 korun) za nejlepší místa na tribunách, přičemž běžné vstupné často stojí více než 400 liber (11 894 korun) na osobu.
Jadran, Alpy a Euro – tři turistické magnety letošní letní sezony. Jaká bude? |
Se vstupenkami souvisí i další výdaje. Údaje společnosti Collinson ukazují, že 77 procent cestujících přijíždí jeden nebo dva dny před koncertem nebo soutěží a 80 procent zůstane jeden až tři dny po něm. Sportovní turisté utrácejí nejvíce, více než polovina z nich utratí za letenky více než 500 dolarů (11 665 korun) na osobu.
Například Las Vegas, které v listopadu 2023 hostilo závod Velké ceny F1, utržilo 1,5 miliardy dolarů (35 miliard korun), což je o polovinu více, než vynesl o tři měsíce později Super Bowl. „Je to mladší demografická skupina,“ říká Ross o fanoušcích F1. „Zdá se to proti logice, protože mají menší disponibilní příjem,“ dodává Ross.
Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika |
To však nesnižuje vliv ostatních událostí. Letní olympijské hry v Paříži sice nejsou takovým hitem mezinárodního cestovního ruchu, jak se očekávalo, ale stále přitahují dostatek turistů, aby se počet rezervací přes Airbnb zvýšil o 133 procent oproti stejnému období loňského roku.
Utrácí se už na letišti
Sportovní fanoušci jsou podle společnosti Collinson ochotni utrácet i na letištích, což je pro společnost pozoruhodné. Více než polovina sportovních fanoušků podle jejího průzkumu utratí jen na letišti 500 dolarů(11 665 korun) a více. Nejvíce utrácejí lidé ve věku 25-34 let, z nichž třetina krátí své čekání na nástup do letadla utracením více než jednoho tisíce dolarů.
V rámci hudební turistiky Collinson uvádí jako hnací sílu cestovního ruchu významné akce, jako jsou Rock in Rio, Coachella a turné Taylor Swift "Eras Tour". Podle společnosti United Airlines Holdings fanoušci nejpopulárnější zpěvačky současnosti během koncertních termínů způsobili 45procentní meziroční nárůst prodeje letenek do destinací, jako je Milán a Mnichov, a turné vedlo k dokonce většímu nárůstu rezervací v pařížských hotelech nejvyšší kategorie než v rámci olympijských her.
Pro pracovníky v pohostinství je nyní otázkou, jak na tomto trendu vydělat. Společnost Marriott International využila Eras Tour jako příležitost k získání nových členů pro svůj věrnostní program Bonvoy a slíbila volné vstupenky prostřednictvím tomboly.
Naproti tomu společnost Auberge Resorts Collection, která má 27 pětihvězdičkových resortů od Itálie po Havaj, se spojila se společností Mercedes-Benz, aby od října vytvořila novou sérii koncertů, na nichž vystoupí například Kate Hudson.