Vědci zkoumali dvě vlakové trasy, kterými lidé denně dojíždějí do britské metropole za prací. Soustředili se i na dopad zavedení lepšího připojení přes wi-fi, se kterým na linkách Birmingham–Londýn a Aylesbury–Londýn přišel tamní dopravce Chiltern Railways.
Studie zjistila, že 54 procent pasažérů vyřizuje během cesty do práce nebo zpátky pracovní e-maily. Rozhovory s jednotlivými cestujícími navíc ukázaly, jak je pro ně tento čas důležitý. Mnozí z nich se tímto způsobem připravuje na nadcházející pracovní den nebo se věnuje povinnostem, na které jim během dne nezbyl čas.
Vědci si proto položili otázku, jestli by zaměstnavatelé neměli tento čas brát jako standardní pracovní dobu, a shodli se na tom, že ano. Jsou si ale vědomi komplikací, které by tento stav s sebou nesl.
„Pokud by se mělo dojíždění počítat do pracovní doby, byly by zde mnohé sociální a ekonomické dopady, a také důsledky pro železniční dopravce,“ uvedla jedna z výzkumnic Juliet Jainová pro Sky News.
„U dojíždějících by to mohlo vést ke snížení tlaku během pracovní špičky a vyšší flexibilitě pracovní doby. Ale také k přísnějšímu dohledu či požadavkům na vyšší míru produktivity,“ tvrdí Jainová.
Výsledky studie vědci prezentovali ve čtvrtek v Královské geografické společnosti. Jejich výzkum logicky vyvolal otázky o ideálním poměru mezi prací a osobním životem a o tom, nakolik je zdravé „natahování“ pracovní doby tím, že lidé odpovídají na pracovní e-maily i ve volném čase.
Výzkumníci dospěli k závěru, že rozšíření chytrých telefonů a připojení na internet způsobilo „rozmazání“ hranic mezi volným časem a prací.
BBC píše, že zaměstnavatelé jsou si vědomi těžkostí spojených s určováním těchto hranic při dnešních technologických možnostech. Varovali také, že pokud se zaměstnání stane „všudypřítomným“, produktivita práce klesá.