Linabell, která debutovala v Šanghaji v roce 2021, pomáhá společnosti Disney těžit z rychle rostoucího čínského trhu se zbožím souvisejícím s hračkami, hrami, komiksy a anime, které zůstalo u teenagerů a mladých dospělých populární i v průběhu roku 2024, i když snížili výdaje za položky od kosmetických produktů po luxusní kabelky.
Efekt rtěnkyse projevuje tím, že spotřebitelé utrácejí peníze za drobné požitky i v době recese, hospodářského poklesu nebo v době, kdy mají málo peněz. I tak ale najdou hotovost na nákupy drobných luxusních předmětů jako je právě prémiová rtěnka. |
Tento jev byl v čínských státních médiích nazván emocionální spotřebou a byl přirovnán k takzvanému efektu rtěnky, kdy spotřebitelé vyhledávají cenově dostupnější luxusní zboží, protože ekonomika strádá.
Ťiaová se s Linabell poprvé setkala před třemi lety v šanghajském Disneylandu a říká, že k této postavě okamžitě pocítila vztah. Od té doby si vzory postavičky Linabell proměnila svůj domov a ložnici. „Má na mě pozitivní vliv, cítím její roztomilost a energii, která mě uklidňuje,“ řekla pro agenturu Reuters.
Ťiaová není v Číně zdaleka sama, kdo je Linabell, která si získala velké množství příznivců od doby, kdy byla vytvořena jako součást série postaviček Duffy a přátelé, oddán.
Lidl otevřel svůj první outlet u nás, lidé čekali v sedmdesátimetrové frontě![]() |
Linabell, která se od té doby objevila v parcích v Hongkongu a Tokiu, je v Číně pravděpodobně nejoblíbenější Disneyho postavičkou, která přitahuje přinejmenším tolik fanoušků jako Mickey nebo Disneyho princezny. Mnoho dospělých, hlavně mladých žen, stojí denně fronty na Linabell a chtějí se s ní obejmout a odnést si domů selfie jako suvenýr ze dne stráveného u Disneyho.
Vedle značek Linabell a Duffy a přátelé, které mají své vlastní butiky v šanghajském Disneylandu, těží z tohoto trendu i další značky sběratelských hraček, jako je Jellycat, a čínský prodejce hraček Pop Mart, který otevírá novou záložku a jehož postavička králíka Labubu vyvolala celosvětovou mánii.
„Vyplňují emocionální prázdnotu, výrobky jsou tu proto, aby si připomněli, že se můžete radovat z maličkostí v životě,“ řekl Ja-ling Ťiang, zakladatel výzkumné a strategické poradenské společnosti ApertureChina. „Věřím, že to souvisí s ekonomikou.“
Roli hrají emoce
Podle Samiho Wonga, psychoterapeuta a výkonného ředitele výzkumné společnosti 3Drips Psychology, je růst emoční spotřeby v Číně také součástí vývoje chování mladších spotřebitelů, kteří přestávají nakupovat zboží pouze jako symbol statusu. „Ve skutečnosti jde o to, jak porozumět sami sobě a jak se dostat do kontaktu se svými vnitřními potřebami, aby si mohli vytvořit identitu, která je konzistentní a soudržná s jejich pocitem vlastního já,“ řekl.
Do nekonečna a ještě dál! Firma představila hi-tech hračku Buzze Rakeťáka![]() |
Yasmeen Čenová, kreativní ředitelka merchandise v Shanghai Disney Resort a členka týmu, který Linabell vytvořil, uvedla, že popularita postavičky předčila jejich očekávání a že má potenciál najít úspěch i mimo Asii.
„V dnešní době se všichni dívají do svých telefonů a používají počítače, interakce mezi lidmi je menší a někdy může být méně kamarádského kontaktu s rodiči, přáteli nebo rodinou,“ uzavřela pro agenturu Reuters. „Myslím, že v tomto ohledu Linabell a Duffy a přátelé poskytují velkou emocionální hodnotu.“