Soudní dvůr EU v tiskové zprávě uvedl, že software, kterým jsou vybavena vozidla se vznětovým motorem a který snižuje účinnost systému regulace emisí při běžných teplotách a po většinu roku, je zakázaným odpojovacím zařízením.
Software zaručuje splnění mezních hodnot stanovených na unijní úrovni pro emise oxidů dusíku jen tehdy, pohybuje-li se venkovní teplota mezi 15 a 33 stupni Celsia.
„Mimo toto teplotní okno klesá míra recirkulace výfukových plynů až na nulu, což vede k překročení mezních hodnot. Toto teplotní okno je výsledkem aktualizace softwaru předmětných vozidel provedené společností Volkswagen s cílem nahradit software, který je unijním právem zakázán,“ uvedl soud.
Software VW, který švindloval emise, byl nelegální, rozhodl soud EU |
Volkswagen nicméně reagoval, že teplotní okno v dotčených modelech začíná už od vnější teploty deset stupňů a že recirkulace výfukových plynů zůstává i při nižší teplotě stoprocentně aktivní. „Volkswagen se domnívá, že rozhodnutí Soudního dvora EU potvrzuje jeho právní názor. Podle kritérií stanovených v rozhodnutí zůstávají teplotní okna používaná ve vozech skupiny VW přípustná,“ uvedla podle agentury Reuters firma.
Automobilka rovněž upozornila, že software motor chrání před riziky v podobě poškození či nehody. Podle Soudního dvora EU je nicméně software i v takovémto případě zakázaný, jestliže by měl za běžných podmínek provozu fungovat po většinu roku.
Pět let dieselgate. Za cinknutá TDI padly miliardové pokuty i tresty vězení |
Soudní dvůr EU se záležitostí zabýval v důsledku toho, že někteří majitelé vozů značky VW s tímto softwarem se u rakouských soudů domáhají zrušení platnosti kupních smluv. Podle Soudního dvora EU by nyní měly rakouské soudy v konkrétních případech rozhodnout o přípustnosti softwaru, uvedl Reuters.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál již stál automobilku desítky miliard dolarů.