U německého soudu se hraje o čtvrt bilionu korun za Dieselgate

  13:08aktualizováno  13:08
V Německu začal ostře sledovaný soud, který může koncern Volkswagen vyjít velmi draho. Společnost Deka Investment chce odškodné za to, že nakupovala akcie automobilky, která mlžila o emisním skandálu. Prohra může znamenat, že Volkswagen bude nucen uhradit nároky až devět miliard eur pro sedmnáct set firem.

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu. | foto: Reuters

Důležitý soudní proces začal ve středoněmeckém městě Braunschweig. Firma Deka Investment se domáhá od koncernu Volkswagen odškodného za ztráty způsobené skandálem kolem manipulací s měřením emisí.

Podobný požadavek vzneslo i dalších asi sedmnáct set držitelů akcií koncernu, kteří celkem požadují devět miliard eur (231 miliard korun).

Jakmile ve vzorovém procesu, který je veden proti Volkswagenu a jeho hlavnímu akcionáři Porsche, soud rozhodne, bude jeho verdikt závazný i pro případy ostatních akcionářů.

Akcionáři, mezi nimiž jsou i velké investiční skupiny, tvrdí, že Volkswagen příliš pozdě informoval o manipulacích s emisemi, a proto od roku 2009 nakupovali akcie společnosti za příliš vysokou cenu, která neodpovídala realitě. První dieselová auta s ilegálním softwarem byla v USA připuštěna do provozu už v červnu 2008.

V momentě, kdy se aféra v září 2015 provalila, šla hodnota koncernu na burze prudce dolů. První obchodovací den poté – 21. září – klesla dočasně hodnota jedné akcie z více než 160 eur na méně než 130 eur, další den pak po upozornění akcionářů ze strany automobilky na zhruba 100 eur.

Automobilka se brání tvrzením, že akcionáře o problémech a jejich možných dopadech na cenu akcií nemohla informovat dříve, protože o manipulacích, které prý byly dílem níže postavených manažerů a inženýrů, její vedení do poslední chvíle nevědělo.

Klíčová otázka: vedělo o podvodech vedení?

Toto tvrzení ale zpochybňují zjištění německých médií. Podle listu Süddeutsche Zeitung má státní zastupitelství v Braunschweigu k dispozici písemný důkaz o tom, že představenstvo Volkswagenu bylo už 14. září 2015 informováno o tom, že musí v krátké době počítat se žalobou v USA. Autor zprávy přitom navrhoval, aby o tom byli informováni také akcionáři.

Magazín Spiegel poukázal na to, že nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi se už 27. července 2015 zabývalo vedení koncernu na schůzce, jíž se účastnil i tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. Pro úspěch žaloby bude podle oborníků nutné prokázat právě to, že o manipulacích špičky koncernu věděly.

Soud zatím počítá s projednáváním do prosince, proces ale zřejmě potrvá ještě výrazně déle. Kvůli velkému zájmu médií i akcionářů se neodehrává v budově soudu, ale v kongresovém sále města Braunschweig.

Koncern Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba jedenácti milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Při jízdě auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Pletená šála ukazuje zpoždění německých vlaků. Vydražila se za tisíce eur

Šál reprezentující zpoždění německých vlaků v dražbě na Ebay.

Němka, která v průběhu loňského roku cestovala vlakem v okolí Mnichova, vyjádřila svou frustraci z častého zpoždění...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Dohoda o brexitu u ledu a libra je vůči euru na dvouměsíčním maximu

Libra v reakci na výsledky britských voleb výrazně oslabila (9. června 2017)

Kurz britské libry ve středu vystoupil na dvouměsíční maximum vůči euru - den poté, co britský parlament v úterý velkou...

Najdete na iDNES.cz