Prodeje vozů s dieselovým motorem ve Velké Británii se kvůli negativní publicitě i zvyšování daně strmě propadají. Loni se odbyt snížil o 17,1 procenta na něco málo přes milion kusů. Podle britského deníku The Guardian se vedoucí pracovníci automobilek připravují na propouštění.
Přesun pozornosti k elektrickému pohonu a nedávné zvýšení daně na dieselové motory mohou přispět k úpadku segmentu, jež se nyní na prodejích aut v Británii podílí 38 procenty. The Guardian přitom upozorňuje, že takový trend může z krátkodobého hlediska vést k vyšší nezaměstnanosti.
Někde už se věci daly do pohybu. Minulý týden oznámila propouštění společnost Vauxhall, která v Cheshiru snížila stavy o dalších 250 pracovních míst. Výrobní firma Astra propustila minulý rok 400 z 1 800 zaměstnanců. Automobilový průmysl ve Velké Británii nyní zaměstnává 169 tisíc lidí.
Rozvoj elektromobility
Nezájem o diesely však přivádí výrobce do svízelné situace. Automobilový průmysl totiž potřebuje prodávat vozy s úspornějšími vznětovými motory, aby splňoval emisní limity pro oxid uhličitý, upozorňuje stanice BBC.
Diesely se však mezitím dostaly na pranýř kvůli emisím oxidů dusíku, jež výrobci tajily před regulátory instalováním softwaru, který uvolňování zplodin během testování vozidel potlačoval. Následný skandál dieselgate pak odradil řadu potenciálních kupců, když dieselům vypálil cejch neekologických vozů.
Kauza utvrdila politiky i průmysl v silnější podpoře elektromobilů. BMW tak nyní plánuje vybudovat plně elektrickou verzi Mini od roku 2019. Volvo oznámilo, že od stejného roku budou mít všechny jeho nové modely elektromotor. Společnost VW vyčlenila 70 miliard eur na výrobu bateriových modelů všech vozidel do roku 2030. Vlády ve Velké Británii, Francii a Nizozemí podpořily plány na zákaz prodeje naftových a benzinových vozidel v letech 2025 až 2040.
Další ránou pro dieselové motory bylo upozornění akademiků z Astonovy univerzity z minulého týdne. Ti předpovídají, že do roku 2025 budou dieselové automobily představovat pouze patnáct procent britského trhu. „Teď, když je jasné, že dieselovým automobilům zvoní hrana, je čas, aby vláda převzala iniciativu a nabídla podporu těm, kteří jsou připraveni vyhodit diesely a přejít na elektromobily,“ prohlásil profesor David Bailey.
Profesor Karel Williams z univerzity v Manchesteru poznamenal, že automobilový sektor bojuje na třech frontách. „Odvětví se zoufale snaží udržet cashflow a investovat do nových elektrických modelů, ale ve Velké Británii proti němu stojí tři věci. Za prvé, lži o emisích; za druhé, otázka prodeje dieselů – což se týká celé Evropy; za třetí, brexit,“ upozornil Williams, podle kterého tyto překážky povedou nevyhnutelně k zániku pracovních míst.