Česko slaví deset let v EU. Přišly důležité investice, ale i byrokracie

  0:29aktualizováno  0:29
Poslední roky před vstupem do EU byly pro tuzemské firmy těžké, musely se vypořádat se zahraniční konkurencí a řada z nich boj vzala. Vstup však ekonomice jednoznačně pomohl. Zahraniční firmy v Česku masivně investovaly a příjmy Čechů se přiblížily starým zemím. Citelně však rostly i ceny.
Evropská unie.

Evropská unie. | foto: Evropská komise.

Sto osmdesát zaměstnanců tavírny sýrů ve Velkém Valtinově na Českolipsku zaskočila před jedenácti lety špatná správa. Továrna se zavírá a oni přijdou o práci. Údajně proto, že provozovna nevyhovuje předpisům Evropské unie, do které hodlala Česká republika co nevidět vstoupit.

To je jeden z konkrétních příkladů, proč pro tuzemský potravinářský průmysl nebyl vstup do EU nijak příjemný. V silné zahraniční konkurenci spojené s přísnými bruselskými předpisy řada podniků neobstála, z českého trhu je vytlačili zahraniční výrobci a na pultech obchodů staré patnáctky se jim nedaří prorazit. Přesto se i potravináři dívají na uplynulých deset let v Evropské unii pozitivně.

"Vstup do Unie hodnotím jednoznačně kladně. EU nám umožnila dostat se do střetu se špičkovou konkurencí a to nás žene dopředu. Musíme počítat s tím, že máme velký trh. Kdo se s tím nevypořádal, tak musel zavřít," upozorňuje Oldřich Obermaier, současný jednatel mlékáren TPK, kterým zmíněná tavírna patřila.

Členství EU přilákalo zahraniční firmy

Vstup do Unie ekonomice jednoznačně pomohl, do Česka začaly přitékat ve velkém zahraniční investice. Peníze sice do země proudily i v letech před vstupem s tím, jak investoři s členstvím počítali, v roce 2004 se ovšem počet investic i jejich hodnota prakticky zdvojnásobily a poklesly až s příchodem krize.

Nejvíce v Česku investovaly automobilky Hyundai či Volkswagen, díky kterým se země stala jedním z nejvýznamnějších výrobců aut a dílů v Evropě. Hodně peněz však přinesly i veřejnosti méně známé firmy, jako je třeba japonský výrobce klimatizací Daikin nebo nizozemský producent vegetariánského jídla Tivall.

"Pro nás je fakt, že Česko je v Unii velmi vysokou přidanou hodnotou. Kdyby nebylo její součástí, bylo by pro nás rozhodování o umístění továren mnohem komplikovanější," říká Zuzana Klimková z Daikinu, který má továrny v Plzni a Brně a v Česku už investoval přes sedm miliard korun.

Zástupci firem se shodují, že největší výhodou vstupu do Unie je konec celních bariér. "Jako výhodu bych označil možnost volného pohybu zboží a služeb po Evropě, jako minus stále narůstající byrokracii," míní Jiří Šimáně, šéf skupiny Unimex. Podle analýzy rakouské banky Erste rostl export z Česka také díky novým firmám třikrát rychleji než ve staré patnáctce - ta zaznamenala v letech 2003 až 2013 64procentní nárůst exportu, zatímco Česko 182procentní.

Kolik Čechů pracuje v zemích EU

Kolik Čechů pracuje v zemích EU

Ekonomové se přitom shodují, že bez jistoty podnikatelského a právního prostředí spojeného s členstvím v Unii by firmy do Česka přišly jen stěží. "Právě členství v EU zvýšilo atraktivitu regionu, když se odbouraly bariéry při dovozu a vývozu," připomíná analytik Erste Juraj Kotian.

Firmy v nemalé míře nalákala i levnější pracovní síla. Díky investicím tak přišla i pracovní místa. Poměrně nízká nezaměstnanost však nenutila vlády, aby se pustily do důležitých reforem státních institucí nebo vzdělávacího systému.

"Růstový model vedl k nízké nezaměstnanosti, což by mohl kdokoliv závidět. Zmizel však také tlak na pokračování reforem," upozorňuje Milan Lisický, ekonom Generálního ředitelství pro ekonomické a finanční záležitosti Evropské komise. Nedošlo tak na kroky, které by v konečném důsledku vedly i ke zkvalitnění života běžných občanů.

Mzdy rostly, ale na růst cen nestačily

Kvůli absenci potřebných změn tak dopad na život obyčejných Čechů zůstává rozporuplný. Úroveň cen i mezd se sice přiblížila průměru EU 15, ze statistik však vyplývá, že ceny se úrovni starých zemí EU přibližovaly rychleji než mzdy.

Účty za energie, telekomunikační služby či módu už jsou na podobné úrovni, naopak školství či zdravotnictví zůstávají v porovnání se Západem poměrně levnou záležitostí, někdy však na úkor efektivity a kvality.

Podle indexu kvality života od Erste, který vedle ekonomických ukazatelů zohledňuje i faktory jako počet sebevražd nebo studentů, kteří nedokončí střední školu, se tak život Čechů sice za posledních deset let zlepšil více než Němců, ještě většího pokroku však dosáhli Poláci či Slováci.

Podle Kotiana je však přibližování životních standardů v Unii velmi zdlouhavý proces. Připomíná přitom, že více než v Bruselu je potřeba kořeny problémů hledat spíš v Praze. "Česko například nevyužilo naplno potenciál, který se mu nabízel při čerpání z unijních fondů, když vyčerpalo pouze polovinu z celkového balíku. Příčinou tohoto problému je nízká kvalita veřejných institucí i vysoká míra korupce," říká Kotian.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Zaměstnanci aerolinky Alitalia stávkují, zrušen byl i let z Říma do Prahy

Alitalia řeší problém s akčními letenkami. Ilustrační snímek.

Zaměstnanci italské aerolinky Alitalia vstoupili o půlnoci do 24hodinové stávky kvůli nejisté budoucnosti této letecké...

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Najdete na iDNES.cz