Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. listopadu 2021 Xenie

Kampaně za klima sází na celebrity. Ty mohou odvracet pozornost od problému

  10:00
Herec Leonardo diCaprio, princ William nebo přírodovědec David Attenborough. To je jen pár jmen známých osobností, které se snaží zvýšit povědomí o klimatických změnách. Představitelé environmentálních kampaní si nyní pokládají otázku, zdali právě známé tváře dokážou společnost přesvědčit. Může se totiž stát i to, že pozornost bude směřovat spíš na celebritu než na samotný problém.

David Attenborough a princ William sledující film David Attenborough: A Life On Our Planet. (Londýn, 24. září 2020) | foto: AP

Nejnovějším případem, kdy kampaň zaměřující se na životní prostředí zaštítili známé osobnosti, je udílení cen za environmentální inovaci Earthshot Prize. Nejprestižnější globální ocenění za životní prostředí, jak o ceně mluví Královská nadace, získalo v médiích dvě tváře - světoznámého přírodovědce Davida Attenborougha a člena britské královské rodiny prince Williama.

Za projektem přitom stojí řada dalších lidí a s konceptem pomáhali i takové organizace jako je Greenpeace, Wildlife Fund či Jack Ma Foundation.

Earthshot Prize nicméně není prvním ani posledním projektem, který do svého čela postavil známé tváře a stavěl na nich svůj mediální dosah. Například projekt Organizace spojených národů UNFCCC v minulosti tvořil videa s herci Morganem Freemanem a Markem Ruffalem. Podle vedoucí týmu UNFCCC Sarah Marchildonové celebrity dokážou zvýšit povědomí o příčinách a důsledcích klimatické krize.

„Potřebujeme celebrity, aby oslovili takové lidi, které my sami oslovit nedokážeme,“ uvádí Marchildonová pro Deutsche Welle. „Vybíráme takové známé osobnosti, jejichž životní styl už tyto problémy reflektuje,“ dodává.

„Někdy nás osloví sami, jako to nedávno učinil David Attenborough. Pak mohou propagovat videa na svých vlastních sociálních sítích, které často osloví více lidí než my,“ poukazuje Marchildonová na fakt, že se britskému přírodovědci a popularizátorovi oboru podařilo získat si na Instagramu jeden milion sledujících za rekordní čas necelých pěti hodin. Devadesátník Attenborough má nyní již 6,1 milionů sledujících.

Zachraňte luskouny

Výzkumnice zoologického oddělení na Oxfordské univerzitě Alegria Olmedová se pokusila měřit vliv přítomnosti celebrit v kampaních na veřejné mínění a chování lidí, nicméně bezvýsledně. „Chcete-li měřit účinnost, musíte nejprve definovat, co se rozumí úspěchem kampaně,“ míní Olmedová.

„Pomohly celebrity skutečně dosáhnout cílů kampaně? A jak tyto cíle vyčíslíte? Možná to lze měřit množstvím darů nebo větší angažovanosti lidí v problematice,“ spekuluje výzkumnice.

Olmedová je zároveň autorkou studie, která se zabývá kampaněmi na podporu ohroženého druhu luskounů. Kvůli masu a šupinám se tento živočišný druh pašuje do Číny a Asie. V rámci projektu se tamější slavní kuchaři zavázali, že nebudou vařit pokrmy z ohrožených druhů zvířat. Ačkoli měla kampaň široké uznání, podle Olmedové neexistují důkazy, že by skutečně změnila chování lidí.

Luskoun.

Díky svému krunýři z šupin se luskouni dokážou bránit útokům větších šelem, proti lidem jsou ale bezbranní.

Vyburcovat diváky je těžší, než se zdá

Jedním z možných řešení je měřit dosah kampaně. Právě tento aspekt totiž celebrity dokážou posílit. Videa s jejich tvářemi mají větší pravděpodobnost, že se budou šířit virálně a shlédne je tak víc lidí. Své o tom ví německá nevládní organizace German Zero. Její kampaň podpořilo 66 osobností. Ve videu z března tohoto roku k německým divákům mluví například herec Jonas Nay nebo fotbalista Andre Schurrle.

Z velké části amazonského pralesa může být brzy savana, varují vědci

„Počítejte se mnou,“ slibují celebrity ve videu. „Přidáš se taky?“ obrací se následně na diváka. Projekt v Německu bojuje za uhlíkovou neutralitu do roku 2035.

„Video se známými osobnostmi je zdaleka nejsledovanější na našich kanálech sociálních médií,“ uvádí Eva-Maria McCormacková z organizace German Zero. „Lidé na něj reagují přímo. Prostřednictvím videa se o nás dozvědělo mnoho dobrovolníků napříč věkovými skupinami.“

Podle McCormackové je prostřednictvím celebrit možné zaujmout i takové sociální skupiny, které by za normálních okolností problematice nevěnovaly žádnou pozornost. Uvádí příklad enviromentální vědkyně Katharine Hayhoeová.

Podle Olmedové ale samotný dosah nestačí. „Dosah by nikdy neměl být měřítkem úspěchu,“ říká Olmedová. „Mnoho kampaní operuje s tím, že oslovilo určitý počet lidí na sociálních sítích. Výzkumy však ukazují, že pouhé poskytování informací neznamená, že si je lidé budou pamatovat nebo podle nich jednat.“

Princ William v tryskáči

Navíc některé marketingové studie tvrdí, že postava celebrity může odvrátit pozornost od samotného problému. Lidé si totiž spíš zapamatují tvář, než obsah toho, co osobnost říkala nebo za co se postavila. 

Rozdělení miliard z fondu obnovy EU je na stole, od ekologů sklidilo kritiku

Dalším problémem je fakt, že ne každá známá osobnost si může dovolit postavit se za klimatickou odpovědnost. Například princ William byl už v minulosti kritizován za to, že se chová jako pokrytec, když na jedné straně podporuje ekologické kampaně, a na druhé straně létá po světě soukromými letadly.

I přesto se najdou tací, kteří v sílu osobnosti věří. „Pokud zapojení celebrity může přesvědčit jednoho šestnáctiletého budoucího lídra, pak i to stačí,“ dodává Marchildon.

Autor:
  • Nejčtenější

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Fialovy nebezpečné záměry. Příští vláda nevnímá souvislosti, píše Jiří Paroubek

Premium Z koaličního programu nové vlády nutně vyplývá nová zátěž pro veřejné rozpočty přesahující 80 miliard korun ročně....

V Česku vzniká robotický zedník, cihly klade čtyřikrát rychleji než člověk

Dělníkům na stavbách by mohli v budoucnu pomáhat roboti. Jednoho takového v současnosti vyvíjí experti z pražského ČVUT...

Ve Vietnamu leží bez využití hora hliníku za miliardy. Pomůže vyřešit krizi?

Hliníková krize. I tak se dá nazvat aktuální situace, kdy celý svět bojuje s nedostatkem i rostoucími cenami tohoto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové daně a propouštění. To je podle Raiffeisenbank budoucnost České republiky

Propouštění státních zaměstnanců, revize koronavirových pomocí, nové daně. To jsou kroky, bez kterých se česká...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Přežijeme i čínské komunisty, smál se šéf JPMorgan. A pak se rychle omlouval

Žertování na adresu čínských komunistů se Jamie Dimonovi, šéfovi americké investiční banky JPMorgan Chase, příliš...

Turecko hasí inflační požár benzínem, hodnota liry spadla na historické dno

Hodnota turecké liry se v úterý propadla na historické minimum. Měnu výrazně oslabilo již čtvrté snížení úrokových...

Jsme na kolenou, pomoc je nulová, stěžují si hospodští na Slovensku

Slovenští restauratéři doufali, že i po zpřísnění koronavirových omezení budou moci mít otevřeno alespoň pro zákazníky,...

Růžový gel pro ženy? Drogerii dm vyplísnili v Německu za genderové stereotypy

Řetězec dm drogerie markt, který podniká i v České republice, získal v Německu anticenu Zlatý kůl v plotě. Jejím...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...