Kampaně za klima sází na celebrity. Ty mohou odvracet pozornost od problému

  10:00
Herec Leonardo diCaprio, princ William nebo přírodovědec David Attenborough. To je jen pár jmen známých osobností, které se snaží zvýšit povědomí o klimatických změnách. Představitelé environmentálních kampaní si nyní pokládají otázku, zdali právě známé tváře dokážou společnost přesvědčit. Může se totiž stát i to, že pozornost bude směřovat spíš na celebritu než na samotný problém.
David Attenborough a princ William sledující film David Attenborough: A Life On...

David Attenborough a princ William sledující film David Attenborough: A Life On Our Planet. (Londýn, 24. září 2020) | foto: AP

Nejnovějším případem, kdy kampaň zaměřující se na životní prostředí zaštítili známé osobnosti, je udílení cen za environmentální inovaci Earthshot Prize. Nejprestižnější globální ocenění za životní prostředí, jak o ceně mluví Královská nadace, získalo v médiích dvě tváře - světoznámého přírodovědce Davida Attenborougha a člena britské královské rodiny prince Williama.

Za projektem přitom stojí řada dalších lidí a s konceptem pomáhali i takové organizace jako je Greenpeace, Wildlife Fund či Jack Ma Foundation.

Earthshot Prize nicméně není prvním ani posledním projektem, který do svého čela postavil známé tváře a stavěl na nich svůj mediální dosah. Například projekt Organizace spojených národů UNFCCC v minulosti tvořil videa s herci Morganem Freemanem a Markem Ruffalem. Podle vedoucí týmu UNFCCC Sarah Marchildonové celebrity dokážou zvýšit povědomí o příčinách a důsledcích klimatické krize.

„Potřebujeme celebrity, aby oslovili takové lidi, které my sami oslovit nedokážeme,“ uvádí Marchildonová pro Deutsche Welle. „Vybíráme takové známé osobnosti, jejichž životní styl už tyto problémy reflektuje,“ dodává.

„Někdy nás osloví sami, jako to nedávno učinil David Attenborough. Pak mohou propagovat videa na svých vlastních sociálních sítích, které často osloví více lidí než my,“ poukazuje Marchildonová na fakt, že se britskému přírodovědci a popularizátorovi oboru podařilo získat si na Instagramu jeden milion sledujících za rekordní čas necelých pěti hodin. Devadesátník Attenborough má nyní již 6,1 milionů sledujících.

Zachraňte luskouny

Výzkumnice zoologického oddělení na Oxfordské univerzitě Alegria Olmedová se pokusila měřit vliv přítomnosti celebrit v kampaních na veřejné mínění a chování lidí, nicméně bezvýsledně. „Chcete-li měřit účinnost, musíte nejprve definovat, co se rozumí úspěchem kampaně,“ míní Olmedová.

„Pomohly celebrity skutečně dosáhnout cílů kampaně? A jak tyto cíle vyčíslíte? Možná to lze měřit množstvím darů nebo větší angažovanosti lidí v problematice,“ spekuluje výzkumnice.

Olmedová je zároveň autorkou studie, která se zabývá kampaněmi na podporu ohroženého druhu luskounů. Kvůli masu a šupinám se tento živočišný druh pašuje do Číny a Asie. V rámci projektu se tamější slavní kuchaři zavázali, že nebudou vařit pokrmy z ohrožených druhů zvířat. Ačkoli měla kampaň široké uznání, podle Olmedové neexistují důkazy, že by skutečně změnila chování lidí.

Díky svému krunýři z šupin se luskouni dokážou bránit útokům větších šelem, proti lidem jsou ale bezbranní.

Vyburcovat diváky je těžší, než se zdá

Jedním z možných řešení je měřit dosah kampaně. Právě tento aspekt totiž celebrity dokážou posílit. Videa s jejich tvářemi mají větší pravděpodobnost, že se budou šířit virálně a shlédne je tak víc lidí. Své o tom ví německá nevládní organizace German Zero. Její kampaň podpořilo 66 osobností. Ve videu z března tohoto roku k německým divákům mluví například herec Jonas Nay nebo fotbalista Andre Schurrle.

Z velké části amazonského pralesa může být brzy savana, varují vědci

„Počítejte se mnou,“ slibují celebrity ve videu. „Přidáš se taky?“ obrací se následně na diváka. Projekt v Německu bojuje za uhlíkovou neutralitu do roku 2035.

„Video se známými osobnostmi je zdaleka nejsledovanější na našich kanálech sociálních médií,“ uvádí Eva-Maria McCormacková z organizace German Zero. „Lidé na něj reagují přímo. Prostřednictvím videa se o nás dozvědělo mnoho dobrovolníků napříč věkovými skupinami.“

Podle McCormackové je prostřednictvím celebrit možné zaujmout i takové sociální skupiny, které by za normálních okolností problematice nevěnovaly žádnou pozornost. Uvádí příklad enviromentální vědkyně Katharine Hayhoeová.

Podle Olmedové ale samotný dosah nestačí. „Dosah by nikdy neměl být měřítkem úspěchu,“ říká Olmedová. „Mnoho kampaní operuje s tím, že oslovilo určitý počet lidí na sociálních sítích. Výzkumy však ukazují, že pouhé poskytování informací neznamená, že si je lidé budou pamatovat nebo podle nich jednat.“

Princ William v tryskáči

Navíc některé marketingové studie tvrdí, že postava celebrity může odvrátit pozornost od samotného problému. Lidé si totiž spíš zapamatují tvář, než obsah toho, co osobnost říkala nebo za co se postavila. 

Rozdělení miliard z fondu obnovy EU je na stole, od ekologů sklidilo kritiku

Dalším problémem je fakt, že ne každá známá osobnost si může dovolit postavit se za klimatickou odpovědnost. Například princ William byl už v minulosti kritizován za to, že se chová jako pokrytec, když na jedné straně podporuje ekologické kampaně, a na druhé straně létá po světě soukromými letadly.

I přesto se najdou tací, kteří v sílu osobnosti věří. „Pokud zapojení celebrity může přesvědčit jednoho šestnáctiletého budoucího lídra, pak i to stačí,“ dodává Marchildon.

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...