Evropská unie ne, celní ano. Za členství v ní ale Londýn nechce platit

  10:12aktualizováno  10:12
Velká Británie by chtěla po odchodu z Evropské unie setrvat se sedmadvacítkou po časově omezenou dobu v celní unii. Za členství v ní by ale neměl mít Londýn povinnost platit, uvedl v úterý podle agentury Reuters ministr britské vlády pro brexit David Davis. Další kolo jednání o odchodu Británie z EU by mělo začít na konci srpna.

Britský ministr pro brexit David Davis (vlevo) a hlavní vyjednavač EU Michel Barnier na úvodní tiskové konferenci v Bruselu (19. června 2017) | foto: AP

Časově omezená celní unie Spojeného království a Evropské unie po brexitu, ke kterému by mělo dojít na jaře roku 2019, by podle Davise umožnila pokračovat ve vzájemném obchodě „co možná nejvolnějším a nejhladším“ způsobem. Zamezila by podle něj také zbytečným zmatkům na hranicích.

Ministr pro brexit Davis jednal se Zaorálkem. Řešili práva Čechů v Británii

Davis je přitom přesvědčený, že by Británie neměla za členství v takové dočasné celní unii platit. „Co se stane v tomto přechodném období, musíte nechat na mě a mých vyjednáváních,“ řekl novinářům ministr vlády premiérky Theresy Mayové. Dosavadní průběh rozhovorů, které s ním za evropskou sedmadvacítku vede Michel Barnier, je podle Davise „uspokojivý“.

Dokumenty týkající se plánů na celní unii jsou první z řady pozičních dokumentů, které by Británie měla zveřejnit do 21. srpna. Další kolo jednání Londýna s Bruselem by mělo začít o týden později.

„Šlo by o přechodné opatření, které zaručí evropským, českým a britským firmám jistotu v podnikání. Výhodou bude, že se firmy budou muset přizpůsobit novému celnímu režimu pouze jednou,“ vysvětlila britská velvyslankyně v Česku Jan Thompsonová.

„ Chceme zachovat co nejvolnější obchod mezi unií a Británií, který byl vloni 553 miliard liber. To znamená zachování pracovních míst také v České republice,“ dodala britská velvyslankyně s tím, že objem obchodu mezi Českem a Británií byl vloni 292 miliard korun.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Pletená šála ukazuje zpoždění německých vlaků. Vydražila se za tisíce eur

Šál reprezentující zpoždění německých vlaků v dražbě na Ebay.

Němka, která v průběhu loňského roku cestovala vlakem v okolí Mnichova, vyjádřila svou frustraci z častého zpoždění...

HDP Německa loni rostlo pomalu. Recesi v ČR to nepřivodí, tvrdí analytici

Euro.

Tempo růstu německé ekonomiky je nejslabší za posledních pět let. Hrubý domácí produkt (HDP) Německa vzrostl o 1,5...

Nigérie, Egypt, Bangladéš i Polsko se staly líhněmi dolarových milionářů

Ilustrační snímek

Ekonomické supervelmoci jako Spojené státy americké, Čína a Japonsko jsou možná domovem největšího počtu boháčů. Když...

Najdete na iDNES.cz