Projekt staví na novém trendu - takzvaných nezastupitelných tokenech (NFT), které slouží pro identifikaci digitálního umění na internetu. Kupci platí za tyto tokeny kryptoměnami jako je bitcoin. NFT je jejich potvrzením o tom, že digitální dílo vlastní a zároveň vizitkou v neustále rostoucí kryptokomunitě.
Kontroverzní britský umělec Damien Hirst, který se proslavil například nakládáním mrtvých zvířat do kádí s formaldehydem nebo osazením pravé lidské lebky z 18. století diamanty, se rozhodl digitální trend provést zatěžkávací zkouškou.
V úterý představil projekt The Currency (česky Měna), v rámci kterého prodává deset tisíc A4 maleb s barevnými tečkami za dva tisíce dolarů (více než 43 tisíc korun) za kus. Ačkoli obrazy na první pohled vypadají stejně, každý z nich je unikátní a dokonce ani žádné dvě tečky nemají identickou barvu, míní specializovaný web Artnet.
Malby navíc ukrývají vodoznak s hologramem a s drobným portrétem samotného Hirsta. Tyto prvky mají zamezit kopírování nebo padělání díla. Malba se tak prakticky chová jako bankovka, upozorňuje Financial Times (FT). Tečkované A4 jsou ukryté kdesi v trezoru, jehož pozici Hirst médiím neprozradil.
Damien Hirst a jeho dílo |
Každé malbě nicméně přísluší jeden nezastupitelný token, který nyní zájemci za zmíněné dva tisíce dolarů kupují. Za dva měsíce však Hirst postaví majitele tokenů před volbu. Buď si ponechají NFT nebo obdrží fyzické dílo, oba „objekty“ mít nemohou. Pokud si člověk vybere NFT, fyzické dílo Hirst zničí. Pokud si naopak vybere A4 s puntíky, token se vymaže z blockchainu. Na rozhodování budou mít kupci jeden rok.
Hirst podle svých slov nemůže doufat, že by si většina kupujících vybrala fyzické dílo. Nezastupitelné tokeny jsou nyní v kurzu a digitální umění se v posledních měsících dražilo za rekordní částky. Pokud tedy zájemce chápe svou koupi jako investici, vybere si nejspíš radši nehmotnou reprezentaci díla než barevné puntíky.
Umělec prodal digitální obraz za 70 milionů dolarů. Kupec získal JPG soubor |
„Ano, nutím lidi, aby si vybrali. Kupující má ale vždy na výběr. Není to jen o tom, kde leží hodnota ale také o tom kde leží radost,“ uvedl Hirst v rozhovoru s bývalým guvernérem britské centrální banky Markem Carneym.
Výtvarník chce zkrátka zjistit, co si lidé představují pod pojmem hodnota v dnešní digitalizované době. „Projekt Měna testuje hranice digitálního a fyzického světa a naší roli v nich,“ píše se v oficiálním stanovisku Hirsta.
Umělec a byznysman v jedné osobě
Jak název projektu napovídá, podle Hirsta může fyzické umělecké dílo stejně jako nezastupitelný token fungovat jako prostředek směny. Podobné myšlenky provází britského umělce již řadu let, nutno zmínit, že deset tisíc puntíkovaných maleb vytvořil už v roce 2016.
Deník Financial Times navíc zdůrazňuje, že Hirst se svými miliardami na účtě a byznysovými praktikami rozhodně nesplňuje onu romantickou představu umělce, který své mistrovské dílo tvoří v potu tváře a s prázdným žaludkem.
Hirst při své tvorbě pečlivě sleduje trh, chytře s ním umí manipulovat a hravě rozbíjí dlouhodobé koncepty galerijních a aukčních systémů, píše FT. Například před jednou dražbou se nechal slyšet, že už nikdy nebude malovat motýly, takže cena jeho maleb motýlů šla okamžitě nahoru.
Damien Hirst
|