Čtvrtek 11. srpna 2022, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

EU chce dávat méně na silnice a dálnice, Česko bude muset o dotace soupeřit

  1:00
Evropská unie prosazuje změnu pravidel, kvůli které hrozí, že Česko po roce 2021 přijde o významnou část evropských dotací na výstavbu nedokončené páteřní sítě dálnic. O dotace totiž budeme muset soupeřit s projekty ostatních zemí EU.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Barák, iDNES.cz

Problémem je chystaný přesun 11 miliard eur z operačních programů do nástroje na propojování Evropy CEF. V něm však platí jiná pravidla čerpání, která jsou pro Česko s nedokončenou dálniční sítí mnohem méně výhodná.

V první řadě se v něm ČR bude muset se svými dopravními projekty prosadit v konkurenci ostatních unijních zemí, protože o dotace bude soutěžit s projekty jiných žadatelů. Dosavadní zkušenosti s dotačním nástrojem CEF navíc ukazují, že výrazně větší šanci mají projekty zaměřené na železnici, zatímco silniční stavby mají pravidla pro získání evropské dotace nastavena příliš přísně.

Česká vláda proto požaduje, aby Unie přesun peněz přehodnotila, případně jich do CEF nalila méně. Kvůli výpadku evropských peněz na dopravní stavby by totiž musela sáhnout hlouběji do vlastní kapsy.

Na pravidelný příliv peněz z Evropské unie – pomáhajících při dostavbě nedokončené sítě dálnic a modernizaci železničních tratí – si Česko během posledních let docela zvyklo. V aktuálním návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury tvoří evropské dotace zhruba čtvrtinu z 86 miliard korun určených v příštím roce na výstavbu, údržbu a opravy dopravních staveb.

Brzy by o tyto peníze však mohlo přijít. Evropská komise totiž chystá změnu pravidel pro přidělování unijních dotací na dopravní a energetickou infrastrukturu pro období let 2021 až 2027. Větší podíl peněz by měl nově jít na menší dopravní projekty, nesouvisící s velkými novostavbami.

Během uvedeného sedmiletého období plánuje Evropská unie na dopravní infrastrukturu přispět částkou 30,5 miliardy eur (786 miliard korun) v rámci nástroje CEF (Connecting Europe Facility). Více než deset miliard eur chce vzít z peněz operačních programů. A to by pro Česko znamenalo zúžení okruhu projektů spolufinancovaných z unijních dotací, o nichž rozhoduje samo, a posílení kontrolní pozice Evropské komise.

Se změnami nesouhlasí země visegrádské čtyřky

Vysvětlení je prosté. Schvalovacím kolečkem v Bruselu procházejí u Operačního programu Doprava pouze velké projekty, na něž Unie přispívá 75 miliony eur (téměř dvěma miliardami korun), o menších projektech rozhodují členské země samy. V případě dotačního nástroje CEF musí mít posvěcení komise každý spolufinancovaný projekt.

O stavbu dálnice D4 u Písku mají zájem firmy z celého světa

Podle návrhu se navíc mají po roce 2023 veškeré nevyužité peníze z CEF přesunout z takzvaných národních obálek do jednoho balíku, z něhož bude komise vybírat příjemce podle kvality a připravenosti projektů, ne podle příslušnosti k zemi.

„Vláda ČR nesouhlasí s přesunem prostředků z fondu soudržnosti do nástroje CEF, neboť jej nepovažuje za navýšení prostředků pro dopravní politiku. Domnívá se, že prostředky by měly být co nejdéle vázány na využití v daném členském státě, nejméně do roku 2025,“ reagoval český kabinet.

Brenner, či dálnice do Hradce?

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka není Česko s tímto požadavkem osamoceno. Podobný postoj zaujímají i zbylé země visegrádské čtyřky.

Středoevropské a východoevropské země se totiž stále ještě zaměřují na dostavbu páteřních dálničních tahů. A podobně jako Česko jsou v rámci Unie hlavními příjemci dotací na výstavbu dopravní infrastruktury.

Prodloužení období, během něhož budou dotace z CEF vázány pro konkrétní země, má pro Česko velký význam. Hodnocení staveb podle důležitosti pro celoevropskou dopravní síť totiž hraje do karet jiným zemím, přes něž vedou důležitější dopravní tahy.

Dostavba D1 nabere kvůli přesunu na jiný úřad další zpoždění až osm měsíců

„V konkurenci alpských přechodů a tunelů bychom měli z hlediska významu dopravní infrastruktury pro Unii výrazně menší šanci na finanční podporu než dosud,“ uvádí Čoček. Pokud Unie nakonec peníze do CEF přesune, požaduje Česko, aby alespoň pětina z nich byla vázána na silniční projekty. Významné dálniční stavby se totiž doposud Česku nedařilo pro spolufinancování z nástroje pro propojování Evropy prosadit.

Během aktuálního programového období, které skončí v roce 2020, totiž evropské generální ředitelství pro mobilitu a dopravu vzkázalo, že preferuje projekty na železnici. A to ideálně takové, které propojují přeshraniční regiony v různých členských zemích.

I v tomto případě je podle Čočka rozdíl v chápání toho, co znamená přeshraniční spojení. To si orgány Evropské unie vysvětlují jako výstavbu dopravní tepny od hranic k nejbližšímu významnému městu. Například u chybějící části dálnice D11 by tak na dotaci z EU měla šanci trasa z Polska do Trutnova, zatímco zbylá část do Hradce Králové se už do definice nevejde.

Česko se proto už začalo chystat na situaci, že tok peněz z Unie omezí. Výpadek chce v příštích šesti letech pokrýt 82miliardovou půjčkou od Evropské investiční banky.

  • Nejčtenější

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Aeroflot a spol. mají nedostatek dílů. Kvůli sankcím rozebírají jiná letadla

Ruské letecké společnosti včetně státem kontrolované aerolinie Aeroflot rozebírají kvůli nedostatku náhradních dílů svá...

Zuckerberg vykořisťuje lidi, napsal jeho vlastní chatovací robot

Chatovací robot společnosti Meta Platforms o zakladateli podniku Marku Zuckerbergovi uvedl, že vykořisťuje lidi....

Grónsko jako příležitost. Miliardáři masivně investují do těžby vzácných kovů

Premium Kvůli změnám klimatu taje led na území Grónska nebývalou rychlostí. Vědce tento fenomén děsí, zároveň to ale vytváří...

Benátkám hrozí, že vymřou. Město má strach, že se z něj stane skanzen

Hlavní benátský ostrov, kdysi srdce mocné námořní republiky, přišel od počátku padesátých let minulého století o více...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...