Mediální magnát Rupert Murdoch

Mediální magnát Rupert Murdoch | foto: AP

Hra o mediální trůny: svádí se miliardový boj o diváky

  • 0
Mediální společnost 21st Century Fox podnikatele Ruperta Murdocha usiluje o převzetí britské placené televize Sky. Svou vylepšenou nabídkou ve výši 24,5 miliardy liber (717,9 miliardy Kč) přeplatila konkurenční mediální konglomerát Comcast. Ten ale momentálně válčí na dvou frontách a snaží se převzít i samotný Fox.

Murdoch přitom evropskou satelitní platformu Sky TV sám založil, v roce 1989. Od té doby v ní drží vlastnický podíl, momentálně prostřednictvím své mediální společnosti 21st Century Fox, které patří 39 procent akcií Sky.

O získání plné kontroly nad platformou usiloval mediální magnát už v roce 2011. Tehdy mu ale plány překazil skandál spojený s předchůdcem 21st Century Fox, kterým byl Murdochův dnes již neexistující konglomerát News Corporation.

Murdochovo úsilí o převzetí zbylého podílu v televizi Sky pokračovalo v roce 2016. V prosinci tohoto roku uzavřel Fox se Sky počáteční dohodu. Letos v dubnu se ale objevila konkurenční nabídka.

O 61% podíl v televizi Sky totiž usiluje i další velký hráč na světovém mediálním trhu, americká telekomunikační a mediální korporace Comcast. Ta nabízela za jednu akcii Sky 12,5 libry, proto Fox přispěchal s vylepšeným návrhem 14 liber za akcii. Agentura Reuters ale upozornila, že akcie Sky v úterý uzavřely na ceně 15,01 libry. Některým akcionářům by se tak i nová nabídka od Foxu mohla zdát příliš nízká.

Sky působí ve Velké Británii, dohodu s Foxem by měl tento týden schválit britský antimonopolní úřad. Aby Fox rozptýlil obavy úřadu o přílišný vliv Murdochovy rodiny na britské zpravodajství, navrhl, že se po akvizici zbaví zpravodajského kanálu Sky News.

Konkurenční Comcast ale v současnosti usiluje i o mnohem větší akvizici, než je pouhé převzetí podílu v televizi Sky. Simultánně s touto snahou probíhá úsilí Comcastu o převzetí většiny aktivit společnosti 21st Century Fox a to včetně podílu ve Sky. Do portfolia Foxu patří i celosvětově úspěšné seriály jako Simpsonovi, Ve jménu vlasti nebo American Horror Story.

V tomto souboji ale Comcast prohrává s dalším mediálním gigantem, Walt Disney totiž plánuje za tuto akvizici utratit přes 70 miliard dolarů. Fúze Disneyho a Foxu je na spadnutí, transakci už posvětili američtí regulátoři, nicméně analytici z Wall Street očekávají, že Comcast ještě do souboje zasáhne a předloží další nabídku.

Televize postupně nahrazuje internet

Evropské televize zapomínají na rivalitu, kvůli Netflixu spěchají na web

Miliardové rošády na světovém mediálním trhu jsou důsledkem snahy tradičních televizních a filmových společností konkurovat nastupujícím technologickým firmám jako Amazon nebo Netflix. Ty jim totiž svým streamováním videa značně konkurují, Netflix nedávno dokonce nahradil Disneyho na pozici největší zábavní společnosti na světě.

Diváci se momentálně masivně přesouvají z kin a od kabelové televize k internetu, na němž dominují právě technologické firmy, které si tak ukrajují čím dál tím větší podíl z tržeb za vysílání filmů a seriálů. „Tradiční“ mediální giganti se pokoušejí držet krok, což se projevuje i tím, že se ve zvýšené míře konsolidují. Posledním příkladem tohoto trendu byla nedávná akvizice mediální firmy Time Warner společností AT&T.

,